تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 خرداد 1401
جراحی سلول، فرآیندی که به درک منشا سرطان توسط دانشمندان کمک کرد.

  جراحی سلول، فرآیندی که به درک منشا سرطان توسط دانشمندان کمک کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که منشا سرطان به دلیل تقسیم معیوب میتوز می‌باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات محققان دانشگاه Warwick بینش‌های جدیدی را در مورد علت اصلی تشکیل سرطان در طول تقسیم سلولی (یا میتوز) نشان می‌دهد و به راه حل‌های بالقوه برای جلوگیری از وقوع آن اشاره می‌کند. هنگامی که یک سلول به طور غیرطبیعی تقسیم می‌شود، تعداد کروموزوم‌های صحیح را با دو سلول جدید به اشتراک نمی گذارد، که این می‌تواند منجر به سرطان شود.
تحقیقات جدید دانشکده پزشکی وارویک با استفاده از "جراحی سلولی" دلیل و چگونگی این اتفاق را کشف کرده است. درک منشاء تقسیم سلولی غیرطبیعی و تشکیل سرطان ممکن است به پیشگیری منجر شود. هنگامی که یک سلول به طور طبیعی تقسیم می‌شود، یک کپی تکراری از هر کروموزوم ایجاد می‌کند و سپس آن‌ها را به طور مساوی بین دو سلول جدید به اشتراک می‌گذارد. این عملکرد توسط یک ماشین پیچیده در سلول به نام دوک میتوزی انجام می‌شود.
اگر در این مرحله مشکلی پیش بیاید، دو سلول جدید آنئوپلوئید خواهند بود، به این معنی که تعداد کروموزوم‌های صحیحی ندارند و در هنگام اشتراک‌گذاری اطلاعات ژنتیکی اشتباه می‌کنند. سلول‌های سرطانی آنئوپلوئید هستند، بنابراین درک اینکه چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد برای یافتن چگونگی منشأ بیماری بسیار مهم است. تیم تحقیقاتی پروفسور Stephen Royle’s در دانشکده پزشکی وارویک دقیقاً این مساله را شناسایی کرده است.
میتوز فرآیندی است که از طریق آن یک سلول کروموزوم‌های خود را کپی می‌کند و سپس آن‌ها را جدا می‌کند و دو هسته یکسان را برای آماده سازی برای تقسیم سلولی تولید می‌کند. میتوز معمولاً با تقسیم مساوی محتوای سلول به دو سلول دختر از نظر ژنتیکی یکسان دنبال می‌شود. آن‌ها دریافتند که برخی از کروموزوم‌ها در این فرآیند می‌توانند گم شوند و در مجموعه‌ای از غشاها که در ناحیه‌ای در اطراف دوک سلولی وجود دارد، به دام بیافتند، که از تقسیم مناسب کروموزوم‌ها جلوگیری می‌کند و منجر به تقسیم سلولی غیرطبیعی می‌شود که می‌تواند باعث سرطان شود.
آن‌ها کشف خود را با انجام نوعی "جراحی" روی سلول‌های زنده انجام دادند. محققان راهی ابداع کردند تا گره‌های غشایی را که کروموزوم‌ها در آن به دام می‌افتند از بین ببرند و در نتیجه کروموزوم‌ها توسط دوک نجات پیدا کردند و در نتیجه تقسیم سلولی سالم طبیعی را امکان‌پذیر کردند. این برای اولین بار ثابت کرد که گیر افتادن کروموزوم‌ها در این غشاها یک عامل خطر مستقیم برای تشکیل سلول‌های سرطانی است. درک این خطر می‌تواند به پیشگیری موثرتری از سرطان منجر شود. بسیاری از دانشمندانی که روی تقسیم سلولی کار می‌کنند بر روی دوک تمرکز می‌کنند: اینکه چگونه کار می‌کند و چرا در سرطان اشتباه می‌کند. در این مقاله توجه را تغییر داده و غشاهای درون سلول‌های در حال تقسیم را بررسی کردند.
محققین در این مطالعه متوجه شدند که کروموزوم‌ها می‌توانند در غشاها به دام بیفتند و این یک فاجعه برای سلول در حال تقسیم است. این اتفاق پتانسیل را دارد که یک سلول طبیعی را به سلول سرطانی تبدیل کند. پیشگیری از این فرآیند ممکن است راهی برای درمان بیماری باشد.
پایان مطلب/
لینک منبع:
DOI: 10.1083/jcb.202203021 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه