تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 خرداد 1401
یک قدم رو به جلو، برای درمان دارویی آب مروارید

  یک قدم رو به جلو، برای درمان دارویی آب مروارید

تیمی از دانشمندان بین‌المللی، نتایج مثبتی از اثر یک ترکیب اکسی ‌استرول بر ساختار عدسی چشم مشاهده کردند که پیش از این به عنوان یک داروی ضد آب مروارید پیشنهاد شده بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، یک ترکیب دارویی جدید، در درمان آب مروارید نتایج بسیار مثبتی را در تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است و این امید را ایجاد کرده‌است که این بیماری که در حال حاضر تنها با جراحی قابل درمان است، به زودی با دارو درمان شود. نتایج این مطالعه در مجله معتبر Investigative Ophthalmology and Visual Science منتشر شده‌است.

 

آب مروارید چیست

در داخل چشم یک عدسی طبیعی وجود دارد که پرتوهای نوری را که به داخل چشم می‌آیند بازتاب می‌دهد تا به ما کمک کند ببینیم. آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است که به مرور زمان ایجاد می شود و کیفیت بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به دلیل بی نظمی ساختارهای پروتئینی عدسی ایجاد می‌شود که منجر به پراکنده شدن نور و کاهش انتقال نور به شبکیه می‌شود. آب مروارید علت اصلی نیمی از نابینایی‌ها در کشورهای جهان سوم است، در حالی که در کشورهای توسعه یافته تنها عامل 5 درصد نابینایی‌ها را شامل می شود. علاوه بر این،WHO  تخمین می زند که رشد جمعیت و پیری خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

 

علائم آب مروارید

برخی از تغییرات بینایی که در صورت ابتلا به آب مروارید رخ می‌دهند عبارتند از:

تاری دید

دو تا شدن تصویر

حساسیت فوق العاده به نور (مخصوصاً با چراغ های جلو در شب)

مشکل دید در شب، یا نیاز به نور بیشتر هنگام مطالعه

محو یا زرد دیدن رنگ‎های روشن

مشکلات بینایی با آب مروارید

 

علل ایجاد آب مروارید

پیری شایع ترین علت است. تغییرات طبیعی چشم بعد از 40 سالگی شروع می شود. در این سن، پروتئین های طبیعی در عدسی شروع به تجزیه شدن می کنند و عدسی کدر می شود. این حال، مشکلات بینایی ممکن است تا سال ها بعد اتفاق نیفتد.

دلایل دیگرابتلا به آب مروارید عبارتند از:

داشتن والدین، برادران، خواهران یا سایر اعضای خانواده مبتلا به آب مروارید

داشتن مشکلات پزشکی خاص مانند دیابت

سیگار کشیدن

آسیب دیدگی چشم، جراحی چشم یا پرتودرمانی در قسمت بالای بدن

گذراندن زمان زیادی در زیر نور خورشید، به خصوص بدون عینک آفتابی

استفاده از برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها

 

اکنون، تیمی از دانشمندان بین‌المللی به رهبری پروفسور باربارا پیرسیونک، استاد دانشگاه آنگلیا راسکین- انگلستان آزمایش‌های نوری پیشرفته‌ای را بر روی یک ترکیب اکسی استرول (oxysterol) انجام داده‌اند، که پیش از این به عنوان یک داروی ضد آب مروارید پیشنهاد شده بود. 

 

این مطالعه بر روی 35 موش مدل مبتلا به آب مروارید انجام شد. داروی اکسی استرول با نام تجاری VP01-001 ، 3 بار در هفته  در طی 14 روز، به صورت موضعی به چشم موش‌ها تزریق شد. نتایج این محققان نشان داد که درمان با داروی اکسی استرول سبب بهبود توان ضریب شکست - یک پارامتر کلیدی که برای وضوح تصویر لازم است - 61٪ از عدسی‌ها شد. این بدان معنی است که ساختار پروتئین عدسی چشم در حال بازسازی است و در نتیجه عدسی بهتر می‌تواند فوکوس کند. این دارو در 46٪ از موارد نیز، سبب کاهش تیرگی عدسی شد.

 

طبق نتایج به‌دست آمده، تفاوت و بهبود چشمگیری در بینایی چشم‌های مبتلا به آب مروارید که با این ترکیب درمان شده‌اند در مقایسه با چشم‌هایی که درمان نشده‌اند، وجود دارد. با اینحال، بهبودی در برخی از انواع خاص آب مروارید رخ داد، اما نه در همه آنها؛ که نشان می دهد این دارو ممکن است بر نوع خاصی از آب مروارید موثر باشد. بنابراین، هنگام تولید داروهای ضد آب مروارید، باید بین انواع آب مروارید تمایز قائل شد.

 

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://medicalxpress.com

DOI: 10.1167/iovs.63.5.15

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه