تاریخ انتشار: یکشنبه 22 خرداد 1401
معرفی نوع جدید سرطان پروستات و امیدواری برای درمان این سرطان

داده‌های جدید نشان از کشف زیرگروه جدید سرطان پروستات داشته که راه را برای توسعه درمان‌ها باز می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان در مرکز سرطان Weill Cornell Medicine و Memorial Sloan Kettering نوعی سرطان پروستات مقاوم به هورمون درمانی را که قبلاً شناسایی نشده بود و همچنین مجموعه‌ای از مولکول‌ها را شناسایی کرده‌اند که باعث رشد آن می‌شوند. این کشف راه را برای توسعه درمان‌هایی برای درمان این بیماری خاص باز می‌کند.
در این مطالعه که در مجله Science منتشر شد، محققان تغییرات مولکولی را که در یک بدخیمی پیشرفته به نام سرطان پروستات مقاوم به درمان رخ می‌دهد، بررسی کردند، و متوجه شدند که این شرایط زمانی به وجود می‌آید که تومورها از درمان فرار می‌کنند. آن‌ها با استفاده از نمونه‌های به دست آمده از بیماران، بررسی جامعی از این سرطان انجام دادند. او و همکارانش تخمین زدند که یکی از این‌ها، که آن را شبیه سلول‌های بنیادی (SCL) می‌نامند، تقریباً یک چهارم سرطان‌های پروستات مقاوم به درمان را تشکیل می‌دهد. آن‌ها در سلول‌های تومور SCL، مجموعه‌ای از پروتئین‌ها را شناسایی کردند که با هم کار می‌کنند تا این بیماری مقاوم به درمان را ایجاد کنند. مطالعات نشان داده‌اند که همین مسیر مولکولی، دیگر تومورهای جامد، از جمله سرطان کولورکتال و بدخیمی‌های سینه و ریه را هدایت می‌کند، بنابراین دانشمندان در حال تلاش برای ایجاد راه‌هایی برای تداخل در فعالیت آن‌ها هستند.

تخمین زده می‌شود هر سال 268000 مرد به سرطان پروستات مبتلا شوند. محققان قبلا می‌دانستند که این نوع سرطان بیش از یک بیماری را در بر می‌گیرد. برخی از تومورها ممکن است در مقابل درمان مقاومت کنند، اما همچنان برای رشد به تستوسترون و هورمون‌های دیگری که در مجموع آندروژن نامیده می‌شوند، نیاز دارند. در همین حال، برخی دیگر وابستگی خود را به آندروژن‌ها رها کرده و شکل تهاجمی به نام نورواندوکرین به خود می‌گیرند. مطالعه جدید دو نوع دیگر از این بیماری را شناسایی کرد: SCL و WNT که به دلیل مسیرهای سیگنال دهی بیش فعال در تومورهای این نوع نامگذاری شده است.
دانشمندانی که به دنبال بررسی سرطان پروستات مقاوم در برابر درمان شدن هستند، عموماً فاقد سلول‌های کافی مشتق شده از بیماران برای کشف تنوع کامل آن هستند. با این حال، برای این مطالعه، تیم به 40 نمونه تومور دسترسی داشت. بیشتر این‌ها از مجموعه‌ای از ارگانوئیدها به دست آمده‌اند، که ساختارهای اندام مانند کوچکی هستند که از سلول‌های تومور جمع آوری شده از بیماران در مرکز سرطان Weill Cornell Medicine و Memorial Sloan Kettering رشد می‌کنند. محققان DNA، RNA و چگونگی فشرده سازی DNA آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند، مشخصه‌ای که به عنوان دسترسی کروماتین شناخته می‌شود. تغییرات در این بسته بندی با تغییر در دسترس بودن ژن‌ها برای بیان به سرطان کمک می‌کند. داده‌های کروماتین آن‌ها را به شناسایی چهار گروه از جمله SCL و WNT سوق داد.
برای تعیین نسبت مواردی که هر کدام ممکن است شامل شوند، محققان از داده‌های توالی یابی RNA برای طبقه بندی 100 بیمار از Weill Cornell Medicine و 266 بیمار از سازمان Stand Up to Cancer استفاده کردند. بسته به مجموعه بیماران، 22 تا 30 درصد در دسته SCL قرار می‌گیرند، در حالی که WNT 5 یا 7 درصد را تشکیل می‌دهد. آن‌ها با تمرکز بر SCL، از ابزارهای محاسباتی پیچیده برای ادغام داده‌های مولکولی و شناسایی مسیر نادرست در قلب این سرطان استفاده کردند. این پروتئین‌ها، FOSL1، TEAD، YAP و TAZ، بیش از حد فعال می‌شوند و دسترسی کروماتین را برای پیشبرد رشد تومور تغییر می‌دهند. در آزمایش‌ها، محققان دریافتند که دو مولکول شناخته شده برای تداخل با این پروتئین‌ها، رشد سلول‌های SCL را کند می‌کنند، اما نه رشد سلول‌های وابسته به آندروژن.
منبع:
doi.org/10.1126/science.abe1505.