تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 تیر 1401
تاثیر آسپرین در کنترل سرطان روده بزرگ

  تاثیر آسپرین در کنترل سرطان روده بزرگ

آسپرین نحوه تکامل سلول‌های سرطانی روده بزرگ را در طول زمان تغییر می‌دهد و باعث می‌شود کاهش زنده‌مانی و تکثیر سلول‌های تومور می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، طبق نتایج یک مطالعه جدید، آسپرین می‌تواند برروند پیشرفت سرطان روده بزرگ اثرگذار باشد. سرطان زمانی شروع می‌شود که سلول‌ها شروع به تقسیم غیرقابل کنترل می‌کنند. دانشمندان می‌دانند که مصرف آسپرین می‌تواند به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ (سرطانی که روده بزرگ یا رکتوم را مبتلا می‌کند) کمک کند، اما دلیل دقیق تأثیر آسپرین عمدتاً یک معما بوده است.
سرطان به این دلیل به وجود می‌آید که سلول‌ها از حالت سالم به حالت بیماری زا تکامل می‌یابند که در آن سلول‌ها بدون توقف تقسیم می‌شوند. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها تعدادی جهش پیدا می‌کنند و این جهش‌ها انتخاب می‌شوند. مطالعه اخیر نشان داد که آسپرین بر این فرآیندهای تکاملی تأثیر می‌گذارد و سرعت آن‌ها را کاهش می‌دهد.
محققان دریافتند که آسپرین نرخ تقسیم و مرگ سلول‌های سرطانی روده بزرگ را تغییر می‌دهد. به طور خاص، آسپرین سرعت تقسیم سلولی تومور را کاهش می‌دهد و سرعت مرگ سلولی را افزایش می‌دهد.
محققان، کار را با گمان اینکه آسپرین ممکن است در تکامل سرطان کولورکتال نقش داشته باشد، شروع کردند، جایی که نیروهای انتخاب طبیعی یا فرآیندهایی که تعیین می‌کنند کدام سلول‌‌ها در یک جمعیت می‌توانند نقشی داشته باشند، زنده بمانند و تکثیر شوند و کدام یم نمی‌توانند.
در ابتدا محققین در این مطالعه گمان می کردند که رشد کند سرطان ناشی از آسپرین باید به نحوی از تکامل منجر شود که در آن سرعت حرکت به سوی بدخیمی هم کند شود. آنچه نتایج نشان داد این بود که این مکانیسم می‌تواند سطح حفاظتی که در جمعیت انسانی دیده می‌شود را به خوبی توضیح دهد. به عبارت دیگر، میزان پیش‌بینی‌شده با اثر محافظتی که در جمعیت انسانی در مطالعات اپیدمیولوژیک دیده می‌شود، مطابقت داشت. یک کارآزمایی بالینی در سال 2011 نشان داد افرادی که به مدت دو سال هر روز 600 میلی گرم آسپرین مصرف می‌کردند، 63 درصد احتمال رخداد سرطان کولورکتال در بیماران مبتلا به سندرم لینچ (یک بیماری ارثی که خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان کولورکتال را افزایش می دهد) را کاهش داده است. بسیاری از مطالعات دیگر این یافته‌ها را تأیید می‌کنند، اما هیچ‌یک تا کنون توضیح تکاملی احتمالی برای چرایی این اتفاق را بررسی نکرده‌اند.
مطالعه جدید نشان داد که آسپرین نتیجه تکاملی سرطان‌زایی را تغییر می‌دهد. این کار نمونه‌ای است که نشان می‌دهد رویکردهای ریاضی می‌توانند برای درک پدیده‌های پیچیده در زیست شناسی سرطان بسیار مفید باشند. دستیابی به چنین بینش‌هایی تنها با آزمایش امکان پذیر نخواهد بود. این کار مستلزم همکاری کار تجربی بیولوژیکی و ریاضیات است. اکنون، محققین می‌خواهند دریابند که آیا آسپرین اثرات مشابهی روی سرطان‌هایی دارد که سایر اندام‌های بدن را درگیر می‌کنند یا خیر. 
پایان مطلب/
منبع: 
DOI: 10.7554/eLife.71953 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه