تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 خرداد 1401
ارتباط بین مصرف زیاد ماهی و سرطان پوست

  ارتباط بین مصرف زیاد ماهی و سرطان پوست

براساس یک مطالعه بزرگ که اخیرا منتشر شده است ارتباط عجیبی بین خوردن ماهی و سرطان پوست پیدا شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیش از 3 میلیارد نفر در سراسر جهان از ماهی به عنوان ماده غذایی اصلی استفاده می‌کنند. ماهی‌ها منبع مورد علاقه پروتئین‌ها و چربی‌های سالم در رژیم‌های غذایی بسیار توصیه شده، مانند مدیترانه و حوزه اسکاندیناوی هستند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مانند همه چیز، مصرف بیش از حد ماهی نیز می‌تواند تاثیر بدی داشته باشد.
یک مطالعه بزرگ و طولانی مدت روی تقریباً 500000 نفر نشان داد افرادی که بیش از نصف قوطی ماهی تن در روز ماهی می‌خورند، 22 درصد بیشتر در معرض ابتلا به ملانوم بدخیم هستند. متخصصین پوست دانشگاه براون توضیح می‌دهند که ملانوم پنجمین سرطان شایع در ایالات متحده است و خطر ابتلا به ملانوم در طول زندگی برای افراد سفیدپوست یک در 38، برای افراد سیاه پوست از هر 1000 یک نفر و برای افراد اسپانیایی تبار از هر 167 یک مورد است.
در واقع این مطالعه یک روند را نشان می‌دهد، نه یک علت زمینه‌ای را، به این معنی که محققان به طور مستقیم ثابت نکرده‌اند که خوردن ماهی بیشتر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. همچنین، حتی اگر ثابت شود که ارتباط مستقیمی وجود دارد، مزایای خوردن ماهی احتمالاً بیشتر از اجتناب کامل است. اگرچه نتایج حاصل از یک مطالعه کوهورت است، به این معنی که آن‌ها مشاهده‌ای هستند و بنابراین دلالت بر علیت ندارند، اما نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. نقش آلاینده‌هایی که ممکن است در برخی از ماهی‌ها وجود داشته باشد باید در نظر گرفته شود.
به خوبی ثابت شده است که سموم در محیط ما، از جمله آن‌هایی که می‌دانیم به طور مستقیم باعث ایجاد سرطان می‌شوند مانند فلزات سنگین که از طریق زنجیره غذایی تجمع می‌یابند. برای مثال، جیوه ساطع شده از طریق فرآیندهای صنعتی مانند سوزاندن زغال سنگ راه خود را به آبراه‌های ما پیدا می‌کند، جایی که میکروب‌ها آن را به متیل جیوه تجزیه می‌کنند. این ترکیب توسط پلانکتون‌ها جذب می‌شود و در نهایت در بافت‌های میگو که پلانکتون‌ها را می‌خورند، و همچنین وارد ماهی‌هایی که میگو را می‌خورند می‌شود. هر چه زنجیره غذایی بالاتر می‌رود، غلظت آن بیشتر می‌شود. از طرفی این بیماری به آلاینده‌های موجود در ماهی‌ها مانند بی فنیل‌های پلی کلره، دیوکسین‌ها، آرسنیک و جیوه نسبت داده شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف بیشتر ماهی با سطوح بالاتر این آلاینده‌ها در بدن مرتبط است و ارتباط بین این آلاینده‌ها و خطر بالای سرطان پوست را شناسایی کرده است.
نتایج همچنین نشان داده است، افرادی که حدود 43 گرم ماهی در روز مصرف می‌کردند، 22 درصد بیشتر از آن‌هایی که حدود 3 گرم در روز ماهی مصرف می‌کردند، در معرض این بیماری بودند. میزان مصرف ماهی تن باعث افزایش بروز سرطان می‌شود و با در نظر گرفتن سایر خطرات مانند تعداد خال، رنگ مو، سابقه آفتاب سوختگی شدید و رفتارهای مرتبط با آفتاب، در چندین عامل جمعیت شناختی و سبک زندگی ثابت بود. مصرف ماهی فقط در ابتدای مطالعه محاسبه شد، بنابراین ممکن است در طول زندگی شرکت کنندگان تغییر کرده باشد. اما از آنجایی که سطوح این آلاینده‌ها به دلیل تشدید استفاده از زمین و حتی تغییرات آب و هوایی افزایش می‌یابد (غلظت جیوه در برخی از آبراه‌ها با افزایش بارندگی افزایش می‌یابد)، این علت بالقوه سرطان پوست را نباید نادیده گرفت. این مطالعه در Cancer Causes & Control منتشر شده است.
پایان مطلب/
منبع: 
https://link.springer.com/article/10.1007/s10552-022-01588-5 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه