تاریخ انتشار: یکشنبه 05 تیر 1401
شرایط بحرانی کووید 19 در افرادی که TH17 بیشتری دارند بیشتر رخ می‌دهد

  شرایط بحرانی کووید 19 در افرادی که TH17 بیشتری دارند بیشتر رخ می‌دهد


بررسی اخیر نشان داد، که افزایش سلول‌های Th17 با افزایش خطر ابتلا به کووید بحرانی مرتبط است.
امتیاز: Article Rating


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مقاله‌ای که اخیراً در مجله  European Journal of Internal Medicine منتشر شد، محققان فرانسوی نشان دادند که واکنش ایمنی سلول T با احتمال ابتلا به سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) در بیماران بستری در بیمارستان ارتباط دارد.
بیماری همه گیر کروناویروس 2019 (COVID-19) که در اواخر دسامبر 2019 شروع شد، تقریباً 540 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از 6.3 میلیون نفر را گرفته است. عفونت SARS-CoV-2 از زمان ظهور، در ابتدا با استفاده از دگزامتازون و اخیراً با داروهای بیولوژیکی که مسیرهای سیگنالینگ اینترلوکین 6 (IL-6) یا IL-1β را سرکوب می‌کنند، بهتر مدیریت شده است.
اگرچه پاتوفیزیولوژی دقیق COVID-19 ناشناخته است، تحقیقات نشان داده است که عفونت با SARS-CoV-2 منجر به طوفان سیتوکین با ترشح IL-6  می‌شود. بر اساس این یافته‌ها، یک آنتی بادی مونوکلونال، توسیلیزوماب، که علیه گیرنده‌های غشایی و محلول IL-6  هدف قرار می گیرد، به عنوان یک درمان مناسب برای افراد مبتلا به COVID-19 شدید ظاهر شده است.
بر اساس آخرین مطالعات تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، اگر عفونت در بیماران بستری در بیمارستان SARS-CoV-2 پیشرفت کند، توسیلیزوماب برای کمک به کنترل طوفان سیتوکین تجویز می‌شود. از سوی دیگر، پزشکان فاقد یک شاخص قابل اعتماد برای پیش‌بینی احتمال بدتر شدن بیماری هستند. درمان با توسیلیزوماب را می‌توان زودتر شروع کرد و احتمالاً نیاز به تنفس مکانیکی را کاهش می‌دهد. 
نتایج مطالعه نشان داد که از بین 37 بیمار COVID-19 شامل 19 زن و 18 مرد که در این تحقیق شرکت کردند، 11 نفر یعنی 30 درصد به عفونت شدید SARS-CoV-2 مبتلا شدند. بیماری‌های مزمن پزشکی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، یا نمرات بالا NEWS2 در مطالعه حاضر، برخلاف تحقیقات قبلی، ارتباط قوی با پیشرفت به COVID-19 بحرانی نداشتند. بیماران مبتلا به کووید-19 در زمان بستری مسن‌تر بودند، سطح کراتینین بالا و نسبت سلول‌های B، سلول‌های T و سلول‌های T در گردش خون پایین‌تری نسبت به افرادی که پیش‌آگهی بهتری دارند، داشتند. علاوه بر نسبت سلول‌های T helper 17 (Th17) که در بیمارانی که به عفونت بحرانی SARS-CoV-2 پیشرفت کرده بودند دو برابر بیشتر بود، هیچ تمایز اساسی بین این دو گروه در زیر مجموعه‌های سلول T وجود نداشت. گروه شدید COVID-19 همچنین سطوح IL-6 پلاسما بالاتری در طول بستری داشتند.
نویسندگان دریافتند که سلول‌های Th17 که بیش از 0.435 درصد از سلول‌های CD4 T را در عفونت شدید SARS-CoV-2 تشکیل می‌دهند، با شانس بدتری برای بقا مرتبط هستند. به طور کلی، یافته‌های مطالعه نشان داد که افزایش نسبت سلول‌های Th17 در بیماران بستری در بیمارستان SARS-CoV-2 با خطر بالاتر پیشرفت فاجعه‌بار بیماری مرتبط است.
این تیم کشف کرد که افرادی که به سمت بحرانی COVID-19 پیشرفت کرده‌اند، درصد برجسته‌ای از سلول‌های Th17 در ابتدا داشتند. از آنجایی که در میان تعداد محدودی از افراد ثبت‌نام شده، نتیجه معنی‌داری به دست آمد، این نشانگر ممکن است در پیش‌بینی احتمال تشدید عفونت شدید SARS CoV-2 در بیماران بستری با کووید-19 مفید باشد. اگر این یافته‌ها در یک کارآزمایی بزرگ‌تر تأیید شوند، نویسندگان بر این باورند که این نشانگر می‌تواند برای هدف قرار دادن کارآمد بیمارانی که توسیلیزوماب می‌تواند احتمال پیشرفت به COVID-19 بحرانی را کاهش دهد، مورد استفاده قرار گیرد.
علاوه بر این، از آنجایی که نسبت لنفوسیت‌های Th17 با درصد لنفوسیت‌های T CD4+CCR6+CD161+  مطابقت دارد، که می‌توان آن را به سرعت در آزمایشگاه‌های هماتولوژی معمول اندازه‌گیری کرد. دانشمندان بر این باورند که ممکن است بتوان از پیچیدگی و زمان لازم برای به دست آوردن سطوح Th17 اجتناب کرد. 
پایان مطلب/
منبع: 
https://www.ejinme.com/article/S0953-6205(22)00213-8/fulltext 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه