تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 تیر 1401
برنامه جدید مطالعات بی‌ثباتی کروموزومی در سرطان‌ها

  برنامه جدید مطالعات بی‌ثباتی کروموزومی در سرطان‌ها

براساس بررسی‌ها، دانشمندان چارچوبی قوی برای تجزیه و تحلیل بی‌ثباتی کروموزومی در سرطان‌های انسانی منتشر کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان راهی برای شناسایی و تفسیر «امضاهایی» یافته‌اند که علل پیچیده ژنتیکی برخی از کشنده ترین سرطان‌ها را که اغلب نرخ بقای آن‌ها کمتر از 10 درصد است نشان می‌دهد. نتایج این مطالعه در ژورنال Nature منتشر شد. نتایج این مطالعه می‌تواند به محققین اجازه دهد تا درمان‌های دقیق‌تری ایجاد کنند و میزان بقا را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشند.
در حال حاضر، دانشمندان از تغییرات ژنتیکی فردی برای ایجاد امضاهای جهشی استفاده می‌کنند، که می‌تواند برای درک منشاء سرطان و پیش‌بینی چگونگی پیشرفت سرطان استفاده شود. با این حال، تاکنون چارچوبی برای تفسیر الگوهای بزرگتر و پیچیده‌تر تغییرات ژنتیکی که در بی‌ثباتی کروموزوم مشاهده می‌شود، وجود نداشته است.
کد ژنتیکی ما روی 23 جفت کروموزوم ذخیره می‌شود، «فصل‌هایی» که ژنوم را تشکیل می‌دهند. اما وقتی ژنوم ما کپی می‌شود، این کروموزوم‌ها می‌توانند ناپایدار شوند و بخش‌هایی از DNA می‌توانند تکرار، حذف یا مرتب شوند. بی‌ثباتی کروموزومی یکی از ویژگی‌های رایج سرطان است که در حدود 80 درصد تومورها رخ می‌دهد، اما خواندن این ترکیب قطعات ممکن است دشوار باشد، و درک اینکه دقیقاً چه نوع یا «الگوهای» بی‌ثباتی در هر تومور مشخصی وجود دارد را دشوار می‌کند. در عوض، تومورها به دسته‌های وسیعی تقسیم می‌شوند که دارای مقادیر کم یا زیاد بی‌ثباتی کروموزومی هستند. سرطان‌هایی با سطوح بالای بی‌ثباتی کروموزومی بسیار کشنده هستند و اغلب نرخ بقای آن‌ها کمتر از 10 درصد است. به این ترتیب، درک و درمان بی‌ثباتی کروموزومی برای بهبود پیامدهای میلیون‌ها بیمار سرطانی در سراسر جهان ضروری است.
اکنون، برای اولین بار، دانشمندان دانشگاه کمبریج و مرکز ملی تحقیقات سرطان مادرید، چارچوبی قوی منتشر کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بی‌ثباتی کروموزومی در سرطان‌های انسانی را تجزیه و تحلیل کنند. محققین در این مطالعه الگوهای بی‌ثباتی کروموزومی را در 7880 مورد بررسی کردند. تومورها، نشان دهنده 33 نوع سرطان، مانند سرطان کبد و ریه، بود. با تجزیه و تحلیل تفاوت در تعداد تکرار توالی‌های DNA در تومورها، آن‌ها توانستند 17 نوع مختلف بی ثباتی کروموزومی را مشخص کنند. این امضاهای ناپایداری کروموزومی قادر به پیش‌بینی چگونگی واکنش تومورها به داروها و همچنین کمک به شناسایی اهداف دارویی آینده بودند.
این تحقیق منجر به تشکیل Tailor Bio، یک شرکت spin-out از موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا کمبریج شد که هدف آن ساخت یک پلت فرم جدید پزشکی دقیق سرطان است. این پلتفرم به تیم اجازه می‌دهد تا داروهای بهتری برای طیف وسیعی از سرطان‌ها ایجاد کند و بیماران را بر اساس نوع سرطانشان با دقت بیشتری گروه‌بندی کند، و مطمئن شود که بهترین و هدفمندترین درمان را برای تومور خود دریافت می‌کنند.
پایان مطلب/
لینک منبع: 
https://www.nature.com/articles/s41586-022-04789-9 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه