تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 تیر 1401
اثرات مرگ بار ویتامین C در بیماران مبتلا به سپسیس بخش مراقبت‌های ویژه

  اثرات مرگ بار ویتامین C در بیماران مبتلا به سپسیس بخش مراقبت‌های ویژه

براساس بررسی‌ها، دانشمندان نشان دادند که تزریق داخل وریدی ویتامینC به بیماران بستری در بخش ICU منجر به مرگ بیماران می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در بزرگسالانی که مبتلا به سپسیس که تحت درمان با وازوپرسور در ICU قرار می‌گیرند، افرادی که ویتامین C داخل وریدی دریافت کرده در 28 روزگی نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند در معرض خطر مرگ و میر یا اختلال عملکرد مداوم اندام‌ها قرار دارند. نتایج این مطالعه که در مجله the new england journal of medicine چاپ شد، نشان داد که اثرات ویتامین C ممکن است در برخی بیماران مرگ بار باشد. در این کارآزمایی بالینی بین‌المللی، تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده با دارونما، شامل بزرگسالان مبتلا به سپسیس که در ICU انفوزیون وازوپرسور دریافت می‌کردند، پیامد اولیه ترکیبی (مرگ یا اختلال عملکرد مداوم ارگان در روز 28 کارآزمایی) در بیمارانی که ویتامین C داخل وریدی دریافت کرده بودند، بیشتر  از کسانی بود که دارونما دریافت کرده بودند. این یک یافته غیرمنتظره بود و آنالیزهای ثانویه که شامل ارزیابی پنج بیومارکر دیسوکسی بافتی، التهاب و آسیب اندوتلیال بود که تا روز 7 اندازه‌گیری شد، مکانیسم احتمالی آسیب را تعیین نکرد.

در این مطالعه 24 بیمار مبتلا به سپسیس شدید که به طور تصادفی برای دریافت ویتامین C با دوز 12.5 میلی گرم یا 50 میلی گرم در کیلوگرم یا دارونما (هر 6 ساعت به مدت 4 روز) وارد مطالعه شدند. در طی این مطالعه رژیم ویتامین C با دوز بالاتر با کاهش ارزیابی متوالی نارسایی اندام (SOFA) همراه بود. در کارآزمایی دوم تزریق ویتامین C برای درمان در آسیب حاد ریه ناشی از سپسیس [CITRIS-ALI])، (10 بیمار مبتلا به سپسیس و سندرم دیسترس تنفسی حاد به طور تصادفی برای دریافت ویتامین C انتخاب شدند) یا دارونما تقسیم شدند. یک توضیح قابل قبول برای یافته‌های متفاوت در مورد مرگ و میر این است که تخمین‌های اثر بزرگ از کارآزمایی‌های کوچک‌تر ممکن است به طور تصادفی رخ دهد. ۲۹ تفاوت در ویژگی‌های پایه، مانند وجود نارسایی تنفسی یا دریافت وازوپرسورها، ممکن است چنین تفاوت‌هایی را توضیح دهد. 
نتیجه اولیه در کارآزمایی حاضر، ترکیبی از مرگ یا اختلال عملکرد مداوم اندام، شامل مرگ بود. ویتامین C تأثیر ثابتی در تمام عناصر و مرگ و میر 6 ماهه داشت. این عوامل، علاوه بر افزایش کارایی آماری، معایب استفاده از یک نتیجه ترکیبی را کاهش می‌دهند. 
اگرچه بیماران در بسیاری از افراد با درآمد بالا در ICU تحت درمان با سپسیس بودند. در کشورها، جمعیت آزمایشی به طور قابل توجهی با بیماران در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط متفاوت است، جایی که بروز سپسیس و میزان مرگ و میر مرتبط با آن بالاترین است. به طور کلی، در بزرگسالان مبتلا به سپسیس که تحت درمان با وازوپرسور در ICU بودند، دریافت ویتامین C داخل وریدی منجر به افزایش خطر مرگ و میر یا اختلال عملکرد مداوم اعضا در 28 روز نسبت به دریافت دارونما شد. 

پایان مطلب/

لینک منبع: 
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2200644 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه