تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 تیر 1401
تجربه طولانی مدت علائم عصبی پس از ابتلا به کووید-19

  تجربه طولانی مدت علائم عصبی پس از ابتلا به کووید-19

شش ماه پس از ابتلا به کووید-19، دو سوم بیماران همچنان علائم عصبی از جمله سردرد، اختلال حافظه و کاهش تمرکز را تجربه ‌می‌کنند که بر کیفیت زندگی آنها تأثیرگذار است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در حال انجام‌ یک مطالعه طولی برای ردیابی علائم عصبی در افراد درگیر COVID-19 طولانی مدت هستند. نتایج ابتدایی، در ژورنال Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شده است و شیوع علائم مختلف کوتاه مدت و بلندمدت گزارش شد. همچنین، در حالی که بسیاری از بیماران بهبودی نشان می‌دهند، اکثریت آنها پس از شش ماه هنوز برخی علائم عصبی را تجربه ‌می‌کنند.

به دنبال عفونت‌های خفیف تا متوسط کوید، 56 نفر با علائم عصبی بین اکتبر 2020 تا اکتبر 2021 برای مطالعه انتخاب شدند. آنها معاینه عصبی، ارزیابی شناختی، پرسش‌نامه‌ و اسکن مغزی را انجام دادند. اندازه گیری‌‌های پایه چند ماه پس از عفونت اولیه آنها انجام شد و سه و شش ماه بعد نیز تکرار شد.

در اولین ارزیابی، 89 درصد از شرکت کنندگان خستگی و 80 درصد سردرد را گزارش کردند. سایر علائم رایج عصبی شامل اختلال حافظه، بی خوابی و کاهش تمرکز بود. 80 درصد از شرکت کنندگان گفتند که این علائم بر کیفیت زندگی آنها تأثیر ‌می‌گذارد. بعد از شش ماه، تنها ‌یک سوم بهبود کامل علائم را گزارش کردند. دو سوم دیگر شرکت‌کنندگان علائم عصبی مداوم را گزارش کردند، اگرچه شدت آن کاهش‌یافته بودند. شایع ترین علائم در ماه ششم، اختلال حافظه و کاهش تمرکز بود.

نویسندگان خاطرنشان کردند که هیچ ‌یک از افرادی که در ماه ششم هنوز این علائم پایدار را داشتند، سابقه بیماری‌‌های عصبی قبل از عفونت SARS-CoV-2 را گزارش نکردند.محققان همچنین‌ یک فنوتیپ جدید از مشکلات عصبی را گزارش کردند. هفت درصد از شرکت‌کنندگان مجموعه‌ای از علائم ناشناخته را نشان دادند که شامل نقص‌های شناختی، لرزش و مشکل در ایجاد تعادل می‌شد.

آنها هنوز در حال بررسی میزان نفوذ مستقیم ویروس SARS-CoV-2 به مغز هستند، اما این احتمال وجود دارد که این علائم عصبی تاخیری ناشی از عفونت باعث ایجاد‌ یک پاسخ خودایمنی التهابی در مغز شود.

تأثیر بیماری بر شناخت و کیفیت زندگی افراد تا مدت‌ها پس از ابتلا، چیزی است که محققان باید به آن نگاه جدی داشته باشند. بنابراین، فرآیندهای بیولوژیکی که باعث ایجاد این علائم ‌می‌شوند و همچنین، مراقبت‌‌های بهداشتی مستمری که این افراد به آن نیاز دارند، باید بررسی شود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://neurosciencenews.com/long-covid-neurology-20839/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه