تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 تیر 1401
بررسی ایمنی طولانی مدت و اثربخشی داروی  reldesemtiv در درمان ALS
یادداشت

  بررسی ایمنی طولانی مدت و اثربخشی داروی reldesemtiv در درمان ALS

محققان در یک کارآزمایی بالینی جدید، نتایج اثرات بلندمدت درمان دارویی رلدسمتیو (reldesemtiv) در افراد مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را اعلام کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، Cytokinetics در یک مطالعه جدید، برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی اثرات بلندمدت (دوره یک ساله) درمان دارویی رلدسمتیو (reldesemtiv) در افراد مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و ادامه تکمیل فاز سوم کارآزمایی بالینی، به طور همزمان مرحله Open-Label Extension  (OLE) را آغاز کرده‌اند. OLE، مرحله‌ای از مطالعه است که پس از تکمیل فاز سوم کارآزمایی بالینی آغاز می‌شود، این مرحله در صورتی رخ می‌دهد که مزایا و کاربردهای بالینی داروی کاندید شده مشخص شود، در این مرحله داوطلبان واجد شرایط کارآزمایی، می‌توانند فرم فعال دارو را بدون دارونما مصرف کنند.

مشخصات و علایم بیماری ALS

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یک بیماری مخرب عصبی است که با تحلیل رفتگی اعصاب حرکتی مشخص می‌‌شود این نورون‌ها وظیفه کنترل حرکت ماهیچه‌ها را به عهده دارند. با پیشرفت بیماری،‌ افراد مبتلا رفته‌رفته توانایی کنترل حرکت ماهیچه‌هایشان را از دست می‌دهند.. بیماران هم علائم حرکتی و هم علائم خارج حرکتی را نشان می‌‌دهند.

روش مورد بررسی درمرحله OLE

در مطالعه OLE، همه شرکت‌کنندگان، درمان دارویی را به مدت 48 هفته دریافت خواهند کرد، به این معنی که افرادی که از زمان شروع کارآزمایی بالینی طرح COURAGE-ALS) ALS)، مصرف داروی رلدسمتیو را شروع کرده اند، باید برای تکمیل دوره درمانی تا دو سال دیگر، مصرف دارو را ادامه دهند. در عین حال، به افرادی دیگری که مصرف دارونما اختصاص داده شده بود، در مجموع حدود 1.5 سال این درمان را دریافت خواهند کرد. مالیک، پزشک و دارای دکترای تخصصی این حوزه و معاون اجرایی پژوهشی Cytokinetics، در یک بیانیه مطبوعاتی در خصوص این کارآزمایی بالینی اینطور می‌گوید: "ما خوشحالیم که فراهم کردن و دسترسی مداوم به داروی رلدسمتیو برای افراد مبتلا به ALS، با انجام مطالعه  OLE به تیم ماCOURAGE-ALS) ) اختصاص داده شده است". مالیک همچنین گفت: «در واقع انجام مطالعه  OLE به ما این امکان را می‌دهد که داده‌های مربوط به بررسی‌های طولانی‌مدت تأثیر درمان دارویی رلدسمتیو بر پیشرفت بیماری ALS را جمع‌آوری کنیم.

خدمات ارائه شده به بیماران کاندیدای درمانی

علاوه بر این، Cytokinetics انتظار دارند تا اواخر امسال یک برنامه دسترسی مدیریت شده (MAP) را برای بیماران ALS که کارآزمایی‌های قبلی داروی رلدسمتیو را تکمیل کرده‌اند، را باز کنند. MAPها که به عنوان برنامه‌های استفاده دلسوزانه نیز شناخته می‌شوند، به بیماران خاصی اجازه می‌دهند تا قبل از تأیید رسمی دارو، به درمان‌های تجربی دسترسی داشته باشند. مالیک گفت: "ALS یک بیماری ویرانگر و کشنده، به همین خاطر ما یک دسترسی اورژانسی به دارو را برای افرادی که متعهد به تحقیقات بالینی گسترده ما هستند فراهم کردیم و همچنین به طور همزمان مرحله آخر کار یعنی تکمیل نتایج فازسوم کارآزمایی بالینی خود را پیش می‌بریم، لازم به ذکر است که طرح COURAGE-ALS هنوز در حال جذب شرکت کنندگان در سایت‌هایی در آمریکای شمالی، استرالیا و اروپا است. همچنین بیماران کاندید شده می‌توانند در طول دوره کارآزمایی ، درمان استاندارد ALS خود را با مصرف داروی riluzole (که با نام های Rilutek، Tiglutik یا Exservan و edaravone) نیز فروخته می‌شود، ادامه دهند.

عملکرد داروی رلدسمتیو

رلدسمتیو که توسط Cytokinetics همراه با داروی Astellas ساخته شده است، این دارو یک مولکول کوچک خوراکی در دسترس است که برای افزایش توانایی عضله در پاسخگویی به سیگنال های عصبی ضعیف طراحی شده است. این ماده از طریق فعال کردن پروتئین تروپونین در فیبرهای عضلانی اسکلتی با انقباض سریع، عمل می‌کند، زیرا این عضلات از حرکات سریع و قدرتمند مانند پریدن، دویدن سرعت و پلک زدن چشم پشتیبانی می‌کنند. تصور می‌شود که این درمان قابلیت این را دارد که پیشروی بیماری در جهت ایجاد ضعف عضلانی که مشخصه اصلی بیماری ALS و سایر بیماری‌های عصبی-عضلانی است را کاهش دهد. داروی رلدسمتیو در ایالات متحده و اروپا و همچنین در ایالات متحده برای درمان ALS نام داروی غیر اقتصادی یا Orphan دارو را دریافت کرد. این نام‌گذاری‌ها به منظور تسریع توسعه بالینی و بررسی نظارتی آن است.

نتایج بدست آمده از فاز دوم کارآزمایی بالینی(FORTITUDE-ALS)

در FORTITUDE-ALS  ، نتایج فاز دوم کارآزمایی بالینی نشان داد که، رلدسمتیو در مقایسه با دارونما، عملکرد ضعیف ریوی و فیزیکی را در بیماران ALS کاهش می‌دهد. اما با وجود این تفاوت‌ها، داده‌های بدست آمده نتوانستند به معناداری آماری برسند. این بدان معناست که این کارآزمایی که شامل 458 بیمار ALS بود، نتوانست به اهداف اصلی و فرعی خود دست یابد. با این حال، با انجام بررسی‌های زیاد مشاهده کردیم که داوطلبانی که با دوره بیماری کوتاه‌تر و پیشرفت متوسط بیماری ​​به مطالعه وارد شده بودند، بیشترین بهبودی را نشان دادند، این یافته نشان می‌دهد که این زیر گروه از بیماران،  به طور قابل توجهی می‌توانند از این درمان آزمایشی نتیجه بگیرند.

شرایط ورود بیماران به فاز سوم کارآزمایی بالینی (COURAGE-ALS)

بنابراین Cytokinetics با در نظر گرفتن این موضوع، آزمایش بین المللی COURAGE-ALS (NCT04944784) یا همان فاز سوم کارآزمایی بالینی را آغاز کردند. این کارآزمایی تاثیر ردسمتیو را درمقایسه با دارونما بر روی حداکثر 555 بزرگسالی که اولین علائم ALS خود را ظرف دو سال قبل از ثبت نام تجربه کرده‌اند و پیشرفت متوسط ​​تا سریع بیماری را نشان می‌دهند، آزمایش می‌کند. این فاز درمانی بیمارانی را شامل می‌شود که دارای ویژگی هایی چون کاهش متوسط ​​​​عملکرد ریه و ناتوانی عملکردی خفیف باشند، این بیماران دارای این مشخصات، در مقیاس ارزیابی عملکردی ALS (ALSFRS-R) ، نمره 44 یا کمتر را در هنگام ورود به طرح دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که نمرات ALSFRS-R از صفر تا 48 متغیر است، نمرات پایین تر از این عدد تعریف شده نشان دهنده ناتوانی شدیدتر فرد بیمار است.

تازه‌ترین نتایج بدست آمده از فازسوم کارآزمایی بالینی

در تازه‌ترین اخبار کسب شده از این مطالعه، Cytokinetics گفتند که که اکثر بیمارانی که در ابتدای ورود به طرح ثبت نام کرده بودند، دارای نرخ پیشرفت بیماری متوسط ​​تا سریع بودند، به این معنی که معیارهای واجد شرایط بودن کارآزمایی را برخوردار بودند. زیرا لازم بود که بیمارانALS   برای ورود به این فاز از کارآزمایی بالینی، نسبت به زیر گروه بیماران فاز دوم به بهبودی بالاتری رسیده باشند.

در  فاز سوم کارآزمایی بالینی، شرکت کنندگان برای دریافت یک قرص خوراکی رلدسمتیو (300 میلی گرم) یا دارونما، دو بار در روز به مدت 24 هفته یا حدود شش ماه، به طور تصادفی تقسیم می شوند. در این مرحله از کار نه محققان و نه شرکت‌کنندگان نمی‌دانند چه بیمارانی از دارو استفاده می‌کنند و چه کسانی دارونما دریافت می‌کنند. پس از اتمام دوره اولیه، به همه بیماران برای 24 هفته دیگر رلدسمتیو داده می شود.

اهداف دنبال شده در این مطالعه

هدف اصلی این مطالعه ارزیابی این است که آیا درمان دارویی رلدسمتیو در کاهش پیشرفت ناتوانی بیماران، نسبت به دارونما برتر است یا خیر. اهداف ثانویه  دنبال شده در این طرح شامل ارزیابی تغییرات در عملکرد ریه، قدرت عضلات و کیفیت زندگی است. علاوه بر این، این مطالعه تغییراتی، چون زمان نارسایی تنفسی و مرگ را ارزیابی خواهد کرد.

در آخر و پس از تکمیل دوره زمانی 48 هفته‌ای از فاز سوم کارآزمایی بالینی، شرکت‌کنندگان ممکن است انتخاب کنند که می‌توانند وارد مطالعه OLE شوندو یا خیر، که در این صورت همه افراد، به مدت 48 هفته برای ارزیابی اثرات طولانی‌مدت درمان، رلدسمتیو دریافت خواهند کرد. از دیگر اهداف دنبال شده در این طرح، ارزیابی وقوع حوادث نامطلوب خواهد بود، از جمله این حوادث، میتوان به اولین وقوع نارسایی تنفسی یا مرگ و یا اولین بستری شدن در بیمارستان اشاره کرد که این عامل سبب افت نمره کسب شده در بیماران برای ادامه دادن در طرح می‌شود.

زمان نهایی تکمیل شدن طرح

پس از تکمیل مطالعه COURAGE-ALS OLE، بیماران ممکن است برای ادامه درمان با رلدسمتیو به برنامه دسترسی مدیریت شده Cytokinetic در آینده منتقل شوند. انتظار می رود COURAGE-ALS در مارس 2024 تکمیل شود.

پایان مطلب/.

:REF

https://alsnewstoday.com/news/new-als-study-reldesemtiv-investigating-longer-term-safety-efficacy/

https://alsnewstoday.com/news/reldesemtiv-earns-fdas-orphan-drug-designation-for-als-treatment/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه