تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 تیر 1401
مسیرهای عصبی بیشتری در مغز با پاتوژنز بیماری آلزایمر در ارتباط هستند

  مسیرهای عصبی بیشتری در مغز با پاتوژنز بیماری آلزایمر در ارتباط هستند

بررسی محققان نشان داده است که تقریباً تمام مسیرهای بیولوژیکی شناخته شده در مغز با بیماری آلزایمر مرتبط هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تقریباً شش میلیون سالمند در ایالات متحده به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که انتظار می‌رود این رقم تا سال 2050 دو برابر شود. بیماری آلزایمر در حال حاضر ششمین علت مرگ و میر است. بیماری آلزایمر یک بیماری پیچیده عصبی است که باعث از دست دادن حافظه، سردرگمی، قضاوت ضعیف، افسردگی، هذیان و هیجانی که توانایی زندگی مستقل را از مردم سلب می‌کند می‌شود. در حال حاضر، مکانیسم‌های بیولوژیکی زمینه ساز بیماری آلزایمر به خوبی شناخته شده نیست. در نتیجه، درمان‌های حمایتی موثر کمی وجود دارد و هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
در یک مطالعه که اخیرا، انجام شده است یک تیم تحقیقاتی یک ارزیابی سیستماتیک از بیش از 200000 نشریه علمی را برای درک وسعت و تنوع مسیرهای بیولوژیکی (واکنش‌های زنجیره مولکولی کلیدی که منجر به تغییرات در سلول‌ها می‌شوند) انجام دادند. این مطالعه نتایج تحقیقات در 30 سال گذشته مربوط به بیماری آلزایمر را بررسی کرده است. این تیم دریافت که، در حالی که تقریباً تمام مسیرهای شناخته شده با این بیماری مرتبط هستند، مکانیسم‌های بیولوژیکی مرتبط، از جمله مکانیسم‌های مربوط به سیستم ایمنی، متابولیسم و افسردگی طولانی‌مدت، در طول 30 سال گذشته علی‌رغم فناوری‌های عمده تغییر نکرده‌اند.

نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Aging Neuroscience  منتشر شده است. عمده تمرکز تحقیقات در مورد مکانیسم‌های تخریب عصبی بوده است. این تیم 341 مسیر بیولوژیکی شناخته شده را بررسی کردند و تعیین کردند که چه تعداد از این مسیرها دقیقا به این بیماری مرتبط هستند. محققان دریافتند که 91 درصد از مسیرها با بیماری آلزایمر مرتبط هستند. آن‌ها همچنین دریافتند که 30 مسیر اصلی که اغلب در بررسی‌های قبلی به آن‌ها اشاره شده، در طول 30 سال گذشته نسبتاً ثابت باقی مانده‌اند و این نشان می‌دهد که بیشتر مطالعات این بیماری بر روی زیرمجموعه کوچکی از همه مسیرهای مرتبط با بیماری شناخته شده متمرکز شده‌اند.
محققین این مطالعه ابراز داشتند که کارآزمایی‌های بالینی با هدف به تأخیر انداختن شروع یا کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر تا حد زیادی شکست خورده‌اند. با توجه به اینکه تنوع غیرمنتظره‌ای از مسیرها با بیماری آلزایمر مرتبط است، طیف گسترده‌ای از فرآیندهای بیماری با موفقیت در آزمایشات بالینی مورد هدف قرار نمی گیرند. فرض براین است که هدف قرار دادن بیشتر مکانیسم‌های زمینه‌ای مرتبط در بیماری آلزایمر، شانس موفقیت در بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. 
پایان مطلب/
منبع:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2022.846902/full 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه