تاریخ انتشار: شنبه 11 تیر 1401
اولین محصول سلولی برای درمان «ویتیلیگو» وارد فهرست دارویی شد

  اولین محصول سلولی برای درمان «ویتیلیگو» وارد فهرست دارویی شد

مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان گفت: ما اولین محصول سلولی کشور را وارد فهرست دارویی برای درمان بیماری خودایمنی و ژنتیکی «ویتیلیگو» کردیم.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، مسعود وثوق مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ما در قرن حاضر شاهد ارتقای سطح خدمات بهداشتی و پیشرفت دانش بشر در حوزه‌های مرتبط به سلامت هستیم.

وی افزود: خروجی این پیشرفت و ارتقای سطح سلامت، افزایش سطح امید به زندگی در کلیه جوامع بشری است بطوریکه سطح امید به زندگی در قرن حاضر نسبت به سالها و قرون گذشته افزایش معنادار و چشمگیری پیدا کرده است.

مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان گفت: با افزایش طول عمر و پیر شدن جوامع، میزان ناتوانی افراد به علت کهولت سن و بیماری‌های تحلیل برنده‌ای که اندام‌ها و سیستم بدن را درگیر می‌کند خیلی افزایش پیدا می‌کند اما دانش پزشکی بازساختی به عنوان یک دانش بین رشته‌ای دو هدف اصلی ترمیم و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده را دنبال می‌کند و با این دو رویکرد می‌توان به ارتقای سطح رضایتمندی افراد از زندگیشان کمک کنیم.

وثوق درمورد دستاوردهای پژوهشگاه در این حوزه اظهارکرد: دانش پزشکی بازساختی دو بال اصلی دارد؛ بال سلول‌های بنیادی و بال مهندسی بافت که این دو بال به تحقق دو هدف ترمیم و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کنند.

به گزارش فارس، وی افزود: دانش سلول‌های بنیادی به تولید انبوه انواع رده‌های سلولی در جهت جایگزینی کمک می‌کند و دانش مهندسی بافت هم ساخت داربست مناسب برای لانه گزینی سلول‌های تولید شده را ایجاد می‌کند.

وثوق یادآورشد: ما سلول‌های بنیادی جنینی را برای اولین بار در سال 2004 در پژوهشگاه رویان و منطقه غرب آسیا ایجاد کردیم.

وی افزود: بعد از کسب توفیقات در علوم پایه و ایجاد رده‌های مختلف سلولی، در فاز بعد باید دانش را به مرحله تجاری سازی و استفاده برسانیم و سلول را تحت فرآیند کارآزمایی بالینی بررسی کنیم که بین 6 تا 12 سال طول می‌کشد.

مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه این فرآیندها با نظارت سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور انجام می‌شود و اداره‌های مختلف سازمان در این کار دخیل هستند گفت: ما اولین محصول سلولی کشور را وارد فهرست دارویی برای درمان بیماری خودایمنی و ژنتیکی «ویتیلیگو» کردیم.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه