تاریخ انتشار: شنبه 25 تیر 1401
ارتباط ALS با اختلال در سیستم ایمنی و عصبی مرکزی

  ارتباط ALS با اختلال در سیستم ایمنی و عصبی مرکزی

بر اساس‌ یافته‌های جدید، پیوند مغز استخوان ممکن است، ‌نوعی درمان موثر برای ALS باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس‌یافته‌های‌یک تیم تحقیقاتی سیستم ایمنی همگام با سیستم عصبی مرکزی، ممکن است نقش اساسی در ایجاد اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) داشته باشد. بنابراین، ممکن است پیوند مغز استخوان ‌یک درمان جدید و موثر برای این بیماری تخریب‌کننده عصبی باشد.

محققان اختلالات سیستم ایمنی و عصبی را در مدل‌های حیوانی و بیماران مبتلا به ALS4،‌ یک شکل جوان و به آرامی ‌پیشرونده از این بیماری که توسط جهش در ژن کد کننده پروتئین سناتاکسین ایجاد می‌شود، پیدا کردند.

این اولین مطالعه‌ای است که عملکرد سیستم ایمنی با واسطه سلولی را در ALS دخیل می‌کند و چشم انداز ایمنی غیرطبیعی با واسطه سلولی را به عنوان‌ یک عامل کمک کننده نه تنها در ALS4، بلکه در سایر اشکال این بیماری، از جمله ALS پراکنده، افزایش می‌دهد.

ALS با مرگ تدریجی نورون‌های حرکتی مشخص می‌شود که به شدت توانایی بیماران را برای حرکت دادن دست‌ها و پاهای خود، صحبت کردن، بلعیدن و در نهایت نفس کشیدن مختل می‌کند. هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و تحقیقات قبلی بر روی نورون‌ها متمرکز شده است.

با این حال، مطالعات جدیدتر شواهدی از تعامل بین سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی را نشان داده‌اند. مهم ترین کشف این تیم نشان می‌دهد که ایمنی سلولی در ALS4 بر اساس حضور سلول‌های T که CD8 مثبت و منبسط شده است، تغییر می‌کند. این سلول‌ها به زوال نورون حرکتی در ALS4 کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که جایگزینی مغز استخوان در موش‌های ALS4 با مغز استخوان موش‌های کنترل سالم ‌یک درمان مؤثر است.

فواید درمانی ناشی از پیوند مغز استخوان در موش‌های ALS4 اکنون می‌تواند به عنوان ‌یک درمان برای افراد بیمار در نظر گرفته شود. علاوه بر این، اگرچه ALS4‌ یک شکل ارثی خانوادگی نادر از ALS است؛ اما، دارای همان ‌یافته‌های هیستوپاتولوژیک اصلی است که در ALS پراکنده و اکثر اشکال خانوادگی دیگر مشاهده شده است.

از این رو، اگر تحقیقات آینده نیز پاسخ نابجای سلول T که CD8 مثبت است را در ALS پراکنده نشان دهد، پیوند مغز استخوان می‌تواند‌یک رویکرد درمانی جدید برای بسیاری از بیماران ALS در آینده باشد.

گام‌ بعدی ارزیابی مجدد ایمنی با واسطه سلولی در بیماران پراکنده ALS است تا مشخص شود که آیا عملکرد سلول‌های T تغییر ‌یافته‌ یکی از ویژگی‌های فرآیند بیماری آنها است ‌یا خیر.

پایان مطلب/

لینک منبع

https://neurosciencenews.com/als-immune-cns-20963/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه