تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 مرداد 1401
سلول‌ها چگونه از طریق مخاط سریعتر از خون حرکت می‌کنند؟

  سلول‌ها چگونه از طریق مخاط سریعتر از خون حرکت می‌کنند؟

براساس بررسی‌ها، محققین نشان دادند که غشاء و فرآیندهای غشایی یک مکانیزم حسگر ویسکوزیته مایع خارج سلولی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشگاه تورنتو، دانشگاه جان هاپکینز و دانشگاه واندربیلت کشف کرده‌اند که سلول‌های خاصی در مایع غلیظ‌تر به طرز شگفت‌آوری سریع‌تر حرکت می‌کنند. نتایج ترکیبی آن‌ها در سلول‌های سرطانی و فیبروبلاست نشان می‌دهد که ویسکوزیته محیط اطراف سلول نقش مهمی در ایجاد بیماری دارد و ممکن است به توضیح پیشرفت تومور، ایجاد اسکار در ریه‌های پر از مخاط که تحت تاثیر کیستیک قرار گرفته اند کمک کند. 
مطالعه نقش غشاء و فرآیندهای غشایی یک مکانیزم حسگر ویسکوزیته سیال خارج سلولی است که نتایج آن در Nature Physics منتشر شده است. این ارتباط بین ویسکوزیته و چسبندگی سلول قبلاً هرگز نشان داده نشده بود. هرچه محیط اطراف ضخیم‌تر باشد، سلول‌ها قوی‌تر به زیرلایه می‌چسبند و سریع‌تر حرکت می‌کنند - دقیقاً مانند راه رفتن روی سطح یخی با کفش‌هایی که میخ دارند، در مقابل کفش‌هایی که اصلاً چسبندگی ندارند. درک اینکه چرا سلول‌ها به این شیوه شگفت‌انگیز رفتار می‌کنند مهم است، زیرا تومورهای سرطانی یک محیط چسبناک ایجاد می‌کنند، به این معنی که سلول‌ها می‌توانند سریع‌تر از بافت‌های غیرسرطانی به داخل تومور حرکت کنند. از آنجایی که محققان مشاهده کردند که سلول‌های سرطانی در یک محیط ضخیم‌تر سرعت می‌گیرند، به این نتیجه رسیدند که ایجاد لبه‌های ژولیده در سلول‌های سرطانی ممکن است به گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن کمک کند.
Plotnikov و Iu از تکنیک‌های میکروسکوپی پیشرفته برای اندازه گیری کشش سلول‌ها برای حرکت و تغییرات در مولکول‌های ساختاری داخل سلول‌ها استفاده کردند. آن‌ها سلول‌های سرطانی و فیبروبلاست را که لبه‌های ژولیده دارند با سلول‌هایی با لبه‌های صاف مقایسه کردند. همچنین مشخص کردند که لبه‌های سلولی ضخیم‌شده، محیط ضخیم‌شده را حس می‌کنند، و پاسخی را ایجاد می‌کنند که به سلول اجازه می‌دهد تا از مقاومت عبور کند.
محققین ابتدا حرکت سلول‌های سرطانی را بررسی می‌کردند. سپس یک محلول پلیمری چسبناک و موکوس مانند ایجاد کردند، که آن را بر روی انواع مختلف سلول رسوب داد و مشاهده کردند که سلول‌های سرطانی در هنگام مهاجرت از طریق مایع غلیظ سریعتر از سلول‌های غیر سرطانی حرکت می‌کنند. محققین از تغییر سرعت تبدیل شدن به مایع غلیظ و موکوس مانند شگفت زده شدند. محققین این مطالعه به طور معمول، به تغییرات آهسته و ظریف زیر میکروسکوپ نگاه کرده، و توانستند سلول‌ها را در زمان واقعی دو برابر سریع‌تر دیده و تا دو برابر اندازه اصلی خود گسترش پیدا کنند.
به طور معمول، حرکت سلولی به پروتئین‌های میوزین بستگی دارد که به انقباض عضلات کمک می کند. محققین این مطالعه استدلال کردند که توقف میوزین از گسترش سلول‌ها جلوگیری می‌کند، با این حال وقتی شواهد نشان داد که سلول‌ها با وجود این عمل همچنان سرعت می‌گیرند، شگفت زده شدند. آن‌ها در عوض دریافتند که ستون‌های پروتئین اکتین در داخل سلول، که به انقباض عضلانی کمک می‌کند، در پاسخ به مایع غلیظ پایدارتر شده و لبه سلول بیشتر به بیرون رانده می‌شود.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه