تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 شهریور 1401
احتمال ایجاد جهش در سلول های ips بر اثر اشعه UV

بررسی‌های محققان نشان داد که 72 درصد از رده‌های سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) آزمایشگاهی، حاوی آسیب DNA هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک مطالعه، 72 درصد از رده‌های سلول‌های بنیادی در گروه‌های مختلف نشانه‌هایی از آسیب عمده UV  را نشان دادند. برخی از نمونه‌ها دارای تعداد زیادی جهش بودند، حتی بیشتر از آنچه معمولاً در تومورها یافت می‌شود. نویسندگان مطالعه می‌گویند استفاده از توالی یابی کل ژنوم برای بررسی جزئیات خطاها در ابتدای تحقیقات سلول‌های  بنیادی ضروری است. محققان به طور فزاینده‌ای به سلول‌های بنیادی روی آورده تا درمان‌های جدید مبتنی بر سلول را توسعه دهند، یا آن‌ها را برای رشد به انواع دیگر سلول‌ها، مانند سلول‌های عصبی برای جایگزینی سلول‌های از دست رفته در بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، برنامه‌ریزی مجدد کنند. در ابتدا سلول‌های بنیادی از جنین به دست می‌آمدند، اما اکنون می‌توان سلول‌های بنیادی را از سلول‌های پوست بالغ استخراج کرد. این سلول‌های  بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) اکنون از طیف وسیعی از بافت‌ها تولید شده‌اند. با این حال، در یک مطالعه جدید منتشر شده در Nature Genetics، محققان مشکلی را در رده‌های  سلول‌های  بنیادی که از سلول‌های پوست و خون مشتق شده‌اند، کشف کرده‌اند.
هنگامی که آن‌ها ژنوم رده‌های  سلول‌های‌بنیادی را با جزئیات بررسی کردند، دریافتند که تقریباً سه چهارم آن‌ها آسیب قابل توجهی به DNA وارد می‌کنند که می‌تواند استفاده از آن‌ها را هم در تحقیقات و هم در درمان‌های مبتنی بر سلول به خطر بیندازد. یافته‌های محققین نشان‌دهنده بزرگ‌ترین مطالعه ژنتیکی تا به امروز در مورد iPSCها است.
با استفاده از توالی‌یابی کل ژنوم، تیم تحقیقاتی کشف کردند که 72 درصد از رده‌های  سلول‌های‌بنیادی در گروه‌های مختلف نشانه‌هایی از آسیب عمده UV را نشان می‌دهند. علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که حداقل یک چهارم iPSC‌های مشتق شده از خون دارای جهش در ژنی به نام BCOR هستند که یک ژن مهم در سرطان‌های خون است.
برای بررسی اینکه آیا این جهش‌های BCOR تأثیر عملکردی دارند یا خیر، محققین  iPSCها را متمایز کردند و آن‌ها را به نورون تبدیل کردند و پیشرفت شان را در طول مسیر دنبال کردند. تیم تحقیقاتی کشف کرد که جهش‌های BCOR در بدن بیمار وجود ندارد: در عوض، به نظر می‌رسد که فرآیند کشت سلول‌ها فراوانی این جهش‌ها را افزایش می‌دهد، که ممکن است پیامدهایی برای سایر محققانی که با سلول‌های کشت شده کار می‌کنند داشته باشد.
آسیب DNA که محققین دیدند در سطح نوکلئوتیدی بود. اگر ژنوم انسان را مانند یک کتاب در نظر بگیرید، بیشتر محققان تعداد فصل‌ها را بررسی می‌کنند و باید مطمئن شوند که هیچ فصلی از دست نرفته باشد. اما چیزی که در اینجا مشاهده شد، این بود که حتی با وجود تعداد صحیح فصل‌ها، بسیاری از کلمات به هم ریخته بودند. با این وجود محققین معتقدند که هنوز راهی برای حل این مشکل وجود دارد. در سال‌های اخیر محققین بیشتر در مورد اینکه چگونه حتی سلول‌های سالم جهش‌های زیادی را حمل می‌کنند پی بردند و بنابراین تولید رده‌های سلول‌های بنیادی با جهش صفر یک هدف واقعی نیست. هدف از این مطالعه دانستن هر چه بیشتر در مورد ماهیت و میزان آسیب DNA برای انتخاب آگاهانه در مورد استفاده نهایی از این رده‌های سلول‌های بنیادی بود.

این تغییرات در مورد استفاده از سلول‌های بنیادی دست ورزی نشده خون بندناف مشاهده نشده است.