تاریخ انتشار: یکشنبه 06 شهریور 1401
8 راه اثبات شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
یادداشت

  8 راه اثبات شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

محققان نشان دادند که، برای تقویت سیستم ایمنی و برای اینکه کمتر بیمار شوید، تعدادی کار وجود دارد که باید انجام دهید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تقویت سیستم ایمنی می‌تواند به کاهش دفعات ابتلا به سرماخوردگی و حتی کاهش شدت آن کمک کند. هزاران مکمل به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی به بازار عرضه می‌شود، اما منابع علمی چه می‌گوید؟ تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که شما به اندازه کافی نخوابیده‌اید یا تغذیه مناسب نداشته باشید، سیستم ایمنی شما نمی‌تواند برای دفاع در برابر بیماری‌ها به خوبی عمل کند. به جای مصرف مکمل‌ها در زمانی که احساس سرماخوردگی می‌کنید، بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در وهله اول سالم و قوی نگه داشتن آن است.

مبانی سیستم ایمنی

زمانی که تناسب اندام ندارید، از خواب محروم هستید یا استرس دارید، سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عملکرد آن را مختل می‌کند. غذاها و نوشیدنی‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی نیز عملکرد سیستم ایمنی را کند می‌کنند (قند، کافئین بیش از حد و نوشیدنی‌های الکلی عوامل زیان رسان رایجی هستند). هورمون‌های استرس نیز سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند و همین عامل استرس مزمن می‌تواند به مرور زمان باعث ضعیف‌تر شدن ایمنی شود.

بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی از غده تیموس، مغز استخوان، غدد لنفاوی، عروق لنفاوی و باکتری‌های مفید در روده شما تشکیل شده است.  غده تیموس و مغز استخوان مسئول تولید گلبول‌های سفید خون هستند که بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا به آن نیاز دارد. باکتری‌های مفید در روده به پوشش روده شما پیام می‌دهند تا شروع به ترشح مخاطی کند که حاوی باکتری است و از انتشار آنها در جریان خون نیز جلوگیری کند. باکتری‌های خوب همچنین به کنترل جمعیت باکتری‌های بد و مخمرهایی مانند کاندیدا آلبیکنس کمک می‌کنند. سیستم لنفاوی مواد زائد ناشی از مبارزه با عوامل بیماری زا مانند سلول‌های مرده را جمع آوری کرده و آنها را از بدن خارج می‌کند.

 

8 راه اثبات شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

هیچ میانبری برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما وجود ندارد زیرا در طول زمان باید این تقویت انجام شود. رژیم غذایی، خواب و ورزش فاکتور‌های مهمی هستند که در سلامت سیستم ایمنی شما نقش دارند. بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی خود، لازم است ابتدا سطح استرس خود را بررسی کنید و راه‌هایی برای کاهش استرس و مقابله بهتر با آن بیابید.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش به عنوان یک فاکتور تقویت کننده عملکرد ایمنی، بسیار موثر است که حتی می‌تواند پاسخ واکسن را در بیماران بهبود بخشد. این در حالی است که تمرین بیش از حد می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند،ولی ورزش با شدت متوسط و ​​به طور مداوم ایمنی شما را در تمام سنین تقویت می‌کند، زیرا ورزش از طریق کاهش التهاب، کمک به تخلیه لنفاوی، کاهش هورمون‌های استرس، بهبود خواب و تحریک غده تیموس عمل می‌کند.

رژیم غذایی خود را با ریزمغذی‌ها تقویت کنید

ویتامین‌ها و مواد معدنی عملکردهای حیاتی را در سیستم ایمنی شما انجام می‌دهند. در حالی که شکر، الکل و تنباکو سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی هستند، میوه‌ها و سبزیجات با تامین مواد مغذی مورد نیاز از سیستم ایمنی شما حمایت و محافظت می‌کنند.

 مصرف مایعات را زیاد کنید

آب برای هر عملکردی در سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است، این را هم بدانید که نوشیدن آب فقط در زمانی که تشنه هستید معمولا برای هیدراته نگه داشتن بدن شما کافی نیست. الکترولیت‌ها برای حفظ تعادل مایعات نیز مهم هستند. سطح هیدراتاسیون روزانه خود را با نوشیدن آب بیشتر و همچنین ترکیب نوشیدنی‌های ورزشی یا آب میوه تازه افزایش دهید.

پروبیوتیک مصرف کنید یا غذاهای تخمیر شده بخورید

میکروارگانیسم‌ها تا سه درصد وزن بدن شما را اشغال می‌کنند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی و کلم ترش یافت می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند از طریق مکمل‌ها به دست آیند. نشان داده شده است که مکمل‌های پروبیوتیک‌ها با تقویت سیستم ایمنی بدن، مدت زمان سرماخوردگی و آنفولانزا را کوتاه می‌کنند.

مصرف مکمل حاوی ویتامین C، ویتامین D و روی

مصرف برخی مکمل‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، به خصوص اگر کمبودی داشته باشید. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به تولید سلول‌های ایمنی کمک می‌کند و به کاهش سرماخوردگی کمک می‌کند. ویتامین D در تولید سلول‌های ایمنی جدید نقش دارد، این در حالی است که روی از عملکرد آنها پشتیبانی می‌کند. مکمل‌های این مواد همچنین به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند تا با عفونت‌های ویروسی رایج مبارزه کند.

 قارچ Reishi را امتحان کنید

قارچ ریشی به صورت پودر یا قرص مصرف می‌شود تا به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. با این حال، قارچ ریشی همچنین با ارتقای سطح فعالیت هموستازی بدن، برای سیستم ایمنی شما مفید است. به این ترتیب، به کاهش پاسخ التهابی بدن شما کمک می‌کند، این در حالی است که عملکرد ایمنی را در صورت نیاز نیز تحریک می‌کند.

 مدیتیشن کنید

مدیتیشن یک تکنیک شناخته شده برای مدیریت استرس است، اما آیا می‌دانستید که سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می‌کند؟ در تحقیقات نشان داده شده است که مدیتیشن فعالیت ژن‌های مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. این افزایش فعالیت، منجر به ارتباطات سلولی بیشتر و پاسخ‌های مؤثر در سیستم ایمنی می‌شود. مدیتیشن می‌تواند به سادگی ده دقیقه نشستن در روز باشد، شما می‌توانید به طیف گسترده ای از سبک‌های مدیتیشن که امروزه آموزش داده می شود نگاه کنید.

خوب بخوابید

اهمیت خواب با کیفیت و کافی برای عملکرد سیستم ایمنی به خوبی مستند شده است. کمبود خواب به مرور زمان پاسخ سیستم ایمنی بدن به تهدیدات را کاهش می‌دهد. درست همانطور که خواب برای ذخیره خاطرات کوتاه مدت به عنوان خاطرات بلند مدت لازم است، برای فرآیندهای حافظه ایمونولوژیک بدن نیز مهم است. بدون خواب کافی، سیستم عصبی شما نمی‌تواند تمام پیام‌هایی را که پاسخ‌های ایمنی شما به آن‌ها وابسته است، منتقل و ارائه کند. یک فرد بالغ به طور متوسط ​​هر شب به هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارد. ورزش، تکنیک‌های مدیریت استرس و رفتن به رختخواب هر شب در یک ساعت مشخص کمک زیادی به بهبود کیفیت خواب شما می‌کند. اگر هنوز در تلاش هستید که ساعات کافی داشته باشید، از ملاتونین به عنوان یک درمان طبیعی برای بی‌خوابی استفاده کنید.

نکات نهایی برای سلامت ایمنی بهتر

سیستم ایمنی دارای بخش‌های متحرک متعددی است که همه آن‌ها بر تامین نیازهای تغذیه‌ای شما متکی هستند. گیاهان و مکمل‌های زیادی وجود دارد که برای بهبود سیستم ایمنی بدن شما تبلیغ می‌شود. با این حال، خوردن یک رژیم غذایی مغذی، ورزش و خواب کافی معمولاً بهترین راه‌ها برای حمایت از سیستم ایمنی بدن شما هستند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه