تاریخ انتشار: یکشنبه 13 شهریور 1401
بررسی بار جهانی سرطان مرتبط با عوامل خطر

  بررسی بار جهانی سرطان مرتبط با عوامل خطر

تحقیقات نشان داده که 44 درصد از مرگ و میرهای جهانی سرطان قابل پیشگیری هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سرطان دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. نتایج مطالعه‌ای که اخیراً در The Lancet منتشر شده است، بار سرطان جهانی را که توسط عوامل خطر رفتاری، محیطی، شغلی و متابولیک ایجاد می‌شود، تخمین زده است. یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که عوامل خطر رفتاری سهم عمده‌ای در بار جهانی سرطان در سال 2019 داشته‌اند. اگرچه بسیاری از سرطان‌ها به صورت ژنتیکی تحریک می‌شوند و نمی‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد، اما برخی از سرطان‌ها در اثر مواجهه نابجا با عوامل خطر شناخته‌شده ایجاد می‌شوند که به‌عنوان سرطان‌های منتسب به خطر شناخته می‌شوند. محدود کردن قرار گرفتن در معرض این عوامل خطر قابل اصلاح می‌تواند منجر به کاهش مرگ‌ومیرهای مرتبط با سرطان تعدیل‌ ناتوانی در سراسر جهان شود.
مطالعه بار جهانی بیماری‌ها، آسیب‌ها و عوامل خطر (GBD)، یک مطالعه در مقیاس بزرگ برای تخمین بار سرطان ناشی از مجموعه وسیعی از عوامل خطر قابل اصلاح است. این مطالعه بار سرطان را در طول زمان برای همه کشورها در سراسر جهان، برای همه گروه‌های سنی و برای مردان و زنان تخمین می‌زند. در مطالعه حاضر، دانشمندان یافته‌های سال 2019 مطالعه GBD را تجزیه و تحلیل کردند تا سهم عوامل خطر قابل اصلاح را در بار جهانی سرطان درک کنند و همچنین تلاش‌های کنترل سرطان را در سطوح منطقه‌ای، ملی و جهانی اطلاع دهند.
GBD 2019  به طور کلی شامل سه نوع عامل خطر، عوامل خطر رفتاری، محیطی و شغلی و متابولیک است. در مجموع 23 نوع سرطان و 34 عامل خطر در GBD 2019 گنجانده شده است. چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای GBD 2019 برای برآورد کسری از بار سرطان ناشی از هر عامل خطر مورد استفاده قرار گرفت. در مجموع 82 جفت خطر-پیامد سرطان در تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به طور کلی، این مطالعه مرگ‌های مرتبط با سرطان و سال‌های زندگی بعد از آن را در سال 2019 تخمین زد.
تعداد کل مرگ و میر ناشی از سرطان ناشی از همه عوامل خطر در سال 2019 در سطح جهان 4.4 میلیون نفر بوده است که 44.4 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان را تشکیل می‌دهد. تعداد کل سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی سرطان ناشی از همه عوامل خطر در سال ۲۰۱۹ در سطح جهان ۱۰۵ میلیون نفر بود که ۴۲ درصد از کل سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی سرطان را تشکیل می‌داد.

با توجه به سال‌های زندگی بعد از سرطان، مصرف دخانیات اولین عامل خطر رفتاری در مردان در سال 2019 است و پس از آن مصرف الکل، خطرات غذایی و آلودگی هوا قرار دارند. در زنان، مصرف دخانیات همچنین عامل خطر اصلی مرتبط با سال‌های زندگی بعد از سرطان بود که به دنبال آن رابطه جنسی ناایمن، خطرات رژیم غذایی، اضافه وزن/چاقی و دیابت به دنبال داشت.
در مردان و زنان، سرطان‌های نای، برونش و ریه از نظر مرگ و میر جهانی ناشی از سرطان در سال 2019، سرطان‌های پیشرو بودند. سایر انواع سرطان‌های پیشرو که در مرگ و میر ناشی از خطر جهانی نقش داشتند، کولون، رکتوم، مری و معده بودند. با حذف سرطان‌های خاص جنسیتی، نسبت‌های کمتر مرد به زن برای مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهایی با شاخص اجتماعی-جمعیت‌شناختی بالاتر (SDI) مشاهده شد که یک شاخص ترکیبی درآمد سرانه، پیشرفت تحصیلی و باروری کل است. بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای با SDI بالا در سال 2019 مشاهده شد. تغییراتی در مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل شرایط خاص سنی و سال‌های زندگی پس از آن در سراسر جهان مشاهده شد. 
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه