تاریخ انتشار: شنبه 16 شهریور 1392
پیش بینی احتمال خود کشی به کمک مارکرهای زیستی

  پیش بینی احتمال خود کشی به کمک مارکرهای زیستی

براساس یافته های جدید تغییراتی در بیان برخی ژن ها می تواند بیان کننده افزایش خطر آسیب به خود باشد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از nature، افرادی که قصد پایان دادن به زندگی خود را دارند این مساله را با کسی در میان نمی گذارند اما اگر بتوان به نحوی خطر خود کشی را پیش بینی نمود سالانه می توان جان حداقل یک میلیون نفر را در سراسر جهان نجات داد.
یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه Indiana به سرپرستی روان پزشکی به نام دکتر Alexander Niculescu به دنبال یافتن نشانه های بیولوژیکی خطر خود کشی هستند . به علت پیچیدگی مغز و غیر قابل دسترس بودن آن در این مطالعه تمرکز بر روی نشانه های مولکولی یا مارکرهای زیستی  (biomarker) بوده است. آن ها تا کنون موفق به کشف شش مارکر زیستی در خون افراد شده اند که می تواند نشانه خطر خود کشی در افراد باشد . نتایج تحقیقات این گروه در Molecular Psychiatry  به چاپ رسیده است.
مطالعه آن ها بر روی 9 مرد صورت گرفته است. این افراد مبتلا به یک اختلال روانی موسوم به coroner bipolar بوده اند. درمیان این افراد برخی تمایلی به خود کشی نداشته ودر برخی افکار منجر به خود کشی وجود داشته است. با بررسی بیان ژن در سلول های خونی این مردان بیومارکرهای احتمالی شناسایی شدند. با اطلاعات به دست آمده از مطالعات قبلی وبررسی های بیشتر تعداد این مارکرها از 41 به 13 کاهش یافت در ادامه مطالعه به کمک روش های آماری این عدد به شش رسید. در مرحله بعدی،  محققان بیان ژن های این مارکرهای زیستی را در بیماران مبتلا به coroner bipolar و اسکیزوفرنی آنالیز نموده اند.دانشمندن اذعان دارند که ژن های فعال بیان کننده خود کشی نیستند و تنها گویای افزایش ریسک خود کشی می توانند باشند. در میان این مارکرهای زیستی، مارکری که توسط ژنی به نام SAT1 کد می شود قابل توجه  تراست. گرچه تعداد افراد مورد مطالعه کم بوده است ولی با توجه به مراحل متعدد انجام شده در این تحقیق، پژوهشگران معتقدند نتایج به دست آمده می تواند قابل استناد باشد.
مرحله بعدی شامل بررسی میزان این مارکرها در جمعیت عمومی و نیز جمعیت هایی مانند افراد دچار افسردگی است که درمعرض خطر بیشتری هستند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه