تاریخ انتشار: دوشنبه 04 مهر 1401
شناسایی ترکیبی که هموستاز انرژی و متابولیسم سلولی در سرطان را مختل می‌کند

  شناسایی ترکیبی که هموستاز انرژی و متابولیسم سلولی در سرطان را مختل می‌کند

پژوهش‌ها نشان داد که مولکول‌های خود مونتاژ کننده سلول‌های سرطانی را خفه می‌کنند و از بین می‌برند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، توسعه درمان پزشکی علیه سرطان یک موضوع تحقیقاتی مهم در سراسر جهان است. اما سرطان اغلب موفق می‌شود راه حل‌های پیدا شده را دور بزند. دانشمندان در موسسه تحقیقات پلیمر ماکس پلانک (MPI-P)، اکنون نگاهی دقیق‌تر به اقدامات متقابل سرطان انداخته‌اند و هدفشان متوقف کردن آن‌هاست. آن‌ها با ایجاد اختلال در اجزای سلولی که مسئول تبدیل اکسیژن به انرژی شیمیایی هستند، موفقیت اولیه را در از بین بردن سلول‌های حاصل از سرطان متاستاتیک غیرقابل درمان نشان داده‌اند.
درمان سرطان یک فرآیند طولانی مدت است زیرا بقایای سلول‌های سرطانی زنده اغلب به اشکال تهاجمی تبدیل شده و غیر قابل درمان می‌شوند. از این رو، برنامه‌های درمانی اغلب شامل ترکیبات دارویی متعدد و/یا پرتودرمانی به منظور جلوگیری از عود سرطان است. برای مبارزه با انواع مختلف سلول‌های سرطانی، داروهای مدرن برای هدف قرار دادن فرآیندهای بیوشیمیایی خاص که در هر نوع سلول منحصر به فرد هستند، توسعه یافته‌اند. با این حال، سلول‌های سرطانی بسیار سازگار هستند و می‌توانند مکانیسم‌هایی را برای اجتناب از اثرات درمان ایجاد کنند. محققین در این مطالعه می‌خواهند با حمله به ستون اصلی حیات سلولی، (نحوه تنفس سلول‌ها) یعنی جذب اکسیژن و در نتیجه تولید انرژی شیمیایی برای رشد، از چنین سازگاری جلوگیری کنند.
این تیم تحقیقاتی داروی مصنوعی تولید کرده است که به سلول‌ها می‌رود و در آنجا به شرایط موجود در داخل واکنش نشان می‌دهد و یک فرآیند شیمیایی را آغاز می‌کند. این به مولکول‌های دارو اجازه می‌دهد تا به یکدیگر متصل شوند و موهای ریز را تشکیل دهند که هزار بار نازک‌تر از موهای انسان هستند. این موها فلورسنت هستند، بنابراین می‌توان به طور مستقیم با میکروسکوپ به آن‌ها نگاه کرد.
دانشمندان مصرف اکسیژن در انواع مختلف سلول را زیر نظر گرفتند و دریافتند که موها از تبدیل اکسیژن به ATP، مولکولی که مسئول انتقال انرژی در سلول‌ها است، جلوگیری می‌کند. این فرآیند حتی برای آن دسته از سلول‌هایی که از سرطان متاستاتیک غیرقابل درمان مشتق شده‌اند نیز مؤثر بود. در نتیجه سلول‌ها در عرض چهار ساعت به سرعت می‌میرند. پس از چند سال تحقیق، دانشمندان امیدوارند که بتوانند روش جدیدی برای درمان سرطان غیرقابل درمان تا به امروز ایجاد کنند.
محققان در این مطالعه نتیجه هیجان‌انگیزی را تحت کشت آزمایشگاهی کنترل‌شده نشان داده‌اند و به کشف بینش‌های عمیق‌تر بر اساس اینکه چگونه این موهای ریز از تبدیل اکسیژن به انرژی شیمیایی جلوگیری می‌کنند، ادامه خواهند داد. با توسعه بیشتر، این روش‌ها در آینده احتمالاً می‌توانند برای کنترل سایر فرآیندهای سلولی برای رسیدگی به سایر بیماری‌های مهم نیز دستکاری شوند. نتایج این مطالعه در مجله Journal of the American Chemical Society منتشر شد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه