تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 مهر 1401
کشف گروه خونی جدید

دانشمندان یک سیستم گروه خونی نادر جدید را کشف کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، گروه خونی انسان توسط آنتی ژن‌های روی گلبول‌های قرمز تعیین می‌شود. آنتی ژن ساختاری در سطح سلول است که باعث می‌شود در صورتی که ساختار برای بدن فرد خارجی باشد، پاسخ ایمنی انسان به آن واکنش نشان دهد. در نتیجه، تطبیق گروه خونی از اهمیت حیاتی برخوردار است. اکثر مردم با دو سیستم گروه خونی مانند ABO یا Rh مثبت یا منفی آشنا هستند. بسیاری از گروه‌های خونی ضروری دیگر وجود دارد. دانشمندان دانشگاه بریستول و NHS Blood & Transplant (NHSBT) یک سیستم گروه خونی نادر جدید را کشف کردند.
به عنوان بخشی از یک همکاری بین المللی، دانشمندان می‌خواستند یک راز 30 ساله را در مورد اساس سه آنتی ژن شناخته شده اما ژنتیکی نامشخص که در هیچ سیستم گروه خونی شناخته شده‌ای قرار نمی گرفتند، بررسی کنند. در این مطالعه، افرادی که دارای آلوآنتی‌بادی علیه گروهی از آنتی‌ژن‌های موسوم به Er بودند که بیش از 30 سال پیش کشف شد، را با استفاده از روشی قدرتمند مورد بررسی قرار دهند که امکان بررسی همزمان تمام توالی‌های DNA کدکننده ژن آن‌ها را فراهم می‌کرد. این افراد به دلیل تغییرات خاص در ژن کد کننده پروتئین Piezo1، پروتئین تغییر یافته را روی سطوح سلولی خود تولید می‌کنند.
با استفاده از ویرایش ژن در یک رده سلولی نامیرا توسعه یافته در بریستول، پروتئین Piezo1 حذف شد و دوباره معرفی شد تا ثابت شود آلوآنتی بادی‌ها به آنتی‌ژن‌های Er متصل می‌شوند. این تیم با نشان دادن واضح اینکه Piezo1، پروتئینی با اهمیت بیولوژیکی گسترده، حامل این مکان‌ها (و بیشتر) با استفاده از ترکیبی از روش‌های جدید توالی‌یابی DNA و ویرایش ژن، Er  را به عنوان یک سیستم گروه خونی جدید معرفی کردند.
کشف اساس ژنتیکی گروه‌های خونی به دانشمندان اجازه می‌دهد تا آزمایش‌های جدیدی را برای شناسایی گروه‌های خونی غیرمعمول ایجاد کنند تا بهترین مراقبت ممکن را برای بیماران حتی با گروه‌های خونی نادر ارائه دهند. علیرغم این واقعیت که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد Piezo1 وجود دارد، اکتشاف این تیم باعث پیشرفت درک ما می‌شود و نشان دهنده پیشرفت مهم دیگری در زمینه علوم خون شناسی است.
این مطالعه نمونه خوبی از این نوع چالش بوده که چگونه فناوری‌های جدید می‌توانند با رویکردهای سنتی‌تر برای پاسخگویی به سؤالات دیرینه‌ای که پاسخ به آن‌ها غیرممکن بود ترکیب شود. محققین این مطالعه ابراز داشتند که این کار نشان می‌دهد که حتی پس از تمام تحقیقات انجام شده تا به امروز، گلبول قرمز ساده همچنان می‌تواند ما را شگفت زده کند. پروتئین‌های Piezo1 پروتئین‌های حسی مکانیکی هستند که توسط گلبول قرمز برای تشخیص زمان فشرده شدن آن استفاده می‌شوند. این پروتئین تنها در چند صد نسخه در غشای هر سلول وجود دارد. این مطالعه، آنتی ژنیسیته بالقوه پروتئین‌های با بیان بسیار کم و ارتباط آن‌ها با داروهای انتقال خون را برجسته می‌کند.