تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 مهر 1401
پتانسیل فوق العاده ویتامین K برای جلوگیری از مرگ سلولی

دانشمندان عملکرد جدیدی را برای ویتامین K کشف کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تیمی از محققان مونیخ عملکرد جدیدی برای ویتامین K کشف کرده‌اند که عموما به دلیل نقش آن در لخته شدن خون شناخته شده است. دانشمندان دریافتند که ویتامین K در شکل کاملاً کاهش یافته خود به عنوان یک آنتی اکسیدان با مهار موثر مرگ سلولی فروپتوز عمل می‌کند. فروپتوز یک نوع طبیعی مرگ سلولی است که در آن آهن سلولی نقش اصلی را ایفا می‌کند و با تجزیه اکسیداتیو غشای سلولی مشخص می‌شود. علاوه بر این، محققان FSP1 را به عنوان آنزیم کاهش دهنده ویتامین K حساس به وارفارین شناسایی کردند که هویت آن حدس زده می‌شد اما برای بیش از نیم قرن ناشناخته مانده بود.
در سال‌های اخیر، فروپتوز با تعدادی از بیماری‌ها از جمله بیماری آلزایمر و آسیب حاد اندام مرتبط است.

نتایج این مطالعه از این ایده حمایت می‌کند که درمان با ویتامین K ممکن است روشی جدید و مؤثر برای درمان اختلالات مختلف مرتبط با فروپتوز باشد. ویتامین K یک سرکوب‌کننده قوی فروپتوز است. از آنجایی که پیشگیری از فروپتوز به عنوان یک رویکرد بسیار امیدوارکننده برای درمان بسیاری از بیماری‌های دژنراتیو در نظر گرفته می‌شود، مکانیسم‌ها و ترکیبات جدیدی که فروپتوز را تنظیم می‌کنند به طور گسترده در حال بررسی هستند. برای شناسایی این مولکول‌های جدید، تیمی از محققان به طور سیستماتیک تعدادی از ویتامین‌های طبیعی و همچنین مشتقات آن‌ها را مورد مطالعه قرار دادند.
در سال 2019، تیمی از محققان که قبلاً آنزیمی را به عنوان یک مهارکننده جدید و قوی فروپتوز شناسایی کردند: پروتئین سرکوبگر فروپتوز-1، FSP1 کوتاه. محققان اکنون کشف کرده‌اند که فرم کاملاً کاهش‌یافته ویتامین K یک آنتی‌اکسیدان چربی دوست قوی است که فروپتوز را با به دام انداختن رادیکال‌های اکسیژن در دولایه‌های لیپیدی سرکوب می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها کشف کردند که FSP1 آنزیمی است که به طور موثر ویتامین K را به ویتامین K هیدروکینون تبدیل می‌کند و در نتیجه یک چرخه جدید ویتامین K غیر متعارف ایجاد می‌کند. از آنجایی که ویتامین K در لخته شدن خون مهم است، دانشمندان همچنین مشخص کردند که FSP1 مسئول مسیر کاهش ویتامین K است که به وارفارین، یکی از رایج‌ترین داروهای ضد انعقاد، مقاوم است.
کشف هویت این آنزیم آخرین معمای متابولیسم ویتامین K در لخته شدن خون را حل کرد و مکانیسم مولکولی را روشن کرد که چرا ویتامین K  پادزهر مصرف بیش از حد وارفارین است. بنابراین، نتایج حاضر دو دنیای تحقیقات فروپتوز و زیست شناسی ویتامین K را به هم مرتبط می‌کند. در واقع به عنوان پله‌ای برای توسعه استراتژی‌های درمانی جدید برای بیماری‌هایی که فروپتوز در آن‌ها دخیل است، عمل خواهند کرد. علاوه بر این، از آنجایی که فروپتوز به احتمال زیاد یکی از قدیمی ترین انواع مرگ سلولی است، محققان فرض می‌کنند که ویتامین K ممکن است یکی از قدیمی‌ترین انواع آنتی اکسیدان‌های طبیعی باشد. بنابراین، انتظار می‌رود جنبه‌های جدیدی از نقش ویتامین K در طول تکامل زندگی آشکار شود.