تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 آبان 1401
کشف ترفند جدید سلول‌های‌سرطانی، برای فرار از سیستم ایمنی بدن

  کشف ترفند جدید سلول‌های‌سرطانی، برای فرار از سیستم ایمنی بدن

برخی سلول‌های‌ سرطانی با واردشدن در داخل سلول‌های‌ سرطانی دیگر ، سلول‌های غول‌پیکر زیر میکروسکوپ را می‌سازند که از سیستم ایمنی پنهان شده‌اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، در یک کشف غافلگیرکننده، محققان دریافتند که سلول‌های برخی از انواع سرطان‌ها با پنهان شدن در داخل سلول‌های سرطانی دیگر از تخریب توسط سیستم ایمنی نجات می‌یابند. این یافته ممکن است پاسخی بر این موضوع باشد که چرا برخی از سرطان‌ها می‌توانند در برابر درمان‌هایی که باید آنها را از بین ببرند، مقاوم باشند.

محققان در ابتدا در حال مطالعه بودند که کدام یک از سلول‌های T در سیستم ایمنی ممکن است در کشتن سرطان‌ها قوی‌تر باشند. آنها با آزمایش‌های آزمایشگاهی شروع کردند که ملانوما و سرطان سینه مقاوم به درمان را در موش‌ها بررسی کردند و بررسی کردند که چرا حمله سلول‌های T که برای از بین بردن این تومورها مهندسی شده بودند، آنها را از بین نمی‌برد. محققان درتحقیقات خود سلول‌های غول‌پیکر  سرطانی را مشاهده کردند که سلول‌های سرطانی دیگر را در خود جای داده و از آنها در برابر تخریب محافظت می‌کردند و سلول‌های T نمی توانستند به آنها برسند.

هنگامی‌که محققان سلول‌های T را از ظروف آزمایش خارج کردند، سلول‌های سرطانی نیز از محل استتار خود خارج شدند. محققان همین پدیده را در سلول‌های انسانی ناشی از سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و ملانوما مشاهده کردند. اما سرطان‌های خون و گلیوبلاستوما، سرطان های مرگبار مغز، ساختار سلول در سلول را بدین صورت تشکیل ندادند. به گفته دانشمندان، تومورها می‌توانند از سیستم ایمنی پنهان شوند، از جمله نوعی سلول‌های ایمنی «جعل هویت»، اما تا به حال اینکه سلول‌های تومور درون یکدیگر پنهان شوند، موضوع جدیدی است و یکی از راه‌حل‌های ممکن پیشنهادی می‌تواند از بین بردن سلول‌های سرطانی با درمان یک بیمار با ایمونوتراپی برای مدت کوتاه، سپس توقف و در ادامه، درمان مجدد باشد. در حال حاضر، در حالی که این کشف یک مشاهده واقعاً مبتکرانه است، اما باید دید که آیا منجر به بهبودی در درمان بیماران سرطانی خواهد شد یا خیر.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه