تاریخ انتشار: یکشنبه 01 آبان 1401
ناکارآمدی MRI و CT اسکن در تشخیص سرطان لوزالمعده

  ناکارآمدی MRI و CT اسکن در تشخیص سرطان لوزالمعده

محققان نشان دادند که اسکن-سی -تی و ام-آر-آی در تشخیص بسیاری از موارد سرطان لوزالمعده ناکام است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقاتی که در هفته UEG 2022 ارائه شد نشان داد که تومورهای سرطان لوزالمعده در اسکن‌های سی‌تی و ام‌آرآی نادیده گرفته می‌شوند و پنجره‌ای را برای جراحی‌های درمانی نجات‌بخش محدود می‌کنند.
این مطالعه موارد پس از تصویربرداری سرطان پانکراس (PIPC) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، که در آن بیمار تصویربرداری انجام می‌دهد که در تشخیص سرطان لوزالمعده ناکام می‌ماند اما بعداً به این بیماری مبتلا می‌شود. نتایج نشان داد که بیش از یک سوم (36٪) موارد PIPC به طور بالقوه قابل اجتناب بودند و نرخ تشخیص ضعیفی را برای سرطانی که پیامدهای نگران کننده‌ای برای بیمار دارد را نشان می‌دهد.
محققان بریتانیایی سوابق 600 بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده را بین سال‌های 2016 تا 2021 مورد مطالعه قرار دادند. از این تعداد، 46 نفر (7.7 درصد) از اولین اسکن سرطان خود را تشخیص ندادند، اما بین 3 تا 18 ماه بعد سرطان پانکراس تشخیص داده شد. تصاویر CT و MRI به‌طور مستقل توسط رادیولوژیست‌ها بررسی شدند تا الگوریتمی برای دسته‌بندی موارد از دست رفته و شناسایی محتمل‌ترین توضیح برای چرایی از دست دادن آن‌ها ایجاد کنند.
اغلب فقط یک دوره بسیار کوتاه برای جراحی درمانی در سرطان لوزالمعده وجود دارد، به این معنی که تشخیص این بیماری در اولین فرصت ممکن برای بیماران ضروری است تا بهترین شانس بقا به آن‌ها داده شود. این مطالعه نشان داد که شواهد سرطان لوزالمعده در ابتدا در بیش از یک سوم بیماران مبتلا به سرطان پانکراس پس از تصویربرداری نادیده گرفته شد، که پنجره بزرگی از فرصت‌های از دست رفته است.
تقریباً در نیمی (48٪) از بیماران PIPC که معاینه شدند، علائم سرطان وجود داشت که وقتی اسکن‌ها توسط رادیولوژیست متخصص کبد و صفراوی بررسی شد، نادیده گرفته شدند. در 28 درصد از بیماران PIPC، علائم تصویربرداری مرتبط با سرطان لوزالمعده، مانند صفرا یا مجاری پانکراس گشاد شده، شناسایی و بررسی نشدند. محققین توضیح دادند که امیدوار بوده تا این مطالعه آگاهی را در مورد موضوع سرطان لوزالمعده پس از تصویربرداری و دلایل رایجی که چرا سرطان لوزالمعده در ابتدا نادیده گرفته می‌شود، افزایش دهد. این امر به استانداردسازی مطالعات آینده در مورد این موضوع و هدایت تلاش‌های بهبود کیفیت کمک می‌کند، بنابراین می‌توانیم احتمال تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده را افزایش داد، تا شانس بقای بیمار را افزایش دهند و در نهایت زندگی بیمار را نجات داد.
سرطان پانکراس که مسئول 95000 مرگ سالانه در اتحادیه اروپا است، کمترین میزان بقا را در بین تمام سرطان‌ها در اروپا دارد و امید به زندگی در زمان تشخیص تنها 4.6 ماه است. پیش بینی می‌شود تا سال 2035 تعداد موارد سرطان لوزالمعده تقریباً 40 درصد افزایش یابد.
بسیاری از بیماران در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شوند، زیرا بیماری اغلب علائم اولیه مبهمی را نشان می‌دهد و تشخیص اولیه را به چالش می‌کشد. علائم می‌تواند شامل زردی، درد شکم و کمر، کاهش وزن بی دلیل و حالت تهوع باشد. ماهیت پیچیده این بیماری همچنین انجام غربالگری برای تشخیص زودهنگام را با چالش مواجه می‌کند.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه