تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 آبان 1401
معرفی خطرات سرطان پروستات و سلول‌های بنیادی سرطانی
یادداشت

  معرفی خطرات سرطان پروستات و سلول‌های بنیادی سرطانی

محققان در مطالعه‌ای به جهت پیشگیری و درمان به موقع سرطان پروستات، به معرفی و توضیح یکسری علائم و مکانیسم‌های مولکولی مربوط به این بیماری پرداختند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در بین انواع سرطان‌ها، سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان بدخیم در مردان است، که تشخیص آن در مراحل اولیه درمان پذیر است. با افزایش سن، میزان بروز آن بطور چشمگیر افزایش می‌یابد. نیمی از مردان بالای پنجاه سال علائمی از بزرگی پروستات را نشان می‌دهند، اما 10درصد آنان به مداخلات دارویی و جراحی نیاز پیدا می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که پروستات دومین سرطان در میان مردان است.  با توجه به داده‌های هشدار دهنده، ضروری است همه بدانند که سرطان پروستات چیست، مهمتر اینکه لازم است که همه مردان از تمام علائمی که می‌تواند مسبب ایجاد این بیماری باشد آگاه باشند.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات، سرطانی است که غده پروستات (غده گردویی شکل کوچک در مردان است که مایع منی را تولید می‌کند) را درگیر می‌کند. همانطور که توسط کلینیک Mayo توضیح داده شده است. سرطان پروستات به تدریج رشد می‌کند، این در حالی است که رشد غیر طبیعی سلول در این نوع سرطان سریع نیست و تنها محدود به غده پروستات است. با این حال، برخی از سرطان‌ها می‌توانند به شدت رشد کنند و به سایر قسمت‌های بدن سرایت کنند، به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام بیماری کلید پیشگیری و درمان مؤثر است.

علائم ناگهانی که می‌تواند بر زندگی فرد تأثیر بگذارد

Navin Khosla، سرپرست داروساز در From Mars، در گفتگو با Express.co.uk درباره علائم و نشانه‌های سرطان پروستات، می‌گوید که اختلال نعوظ «ناگهانی» یکی از پنج علامت اصلی این بیماری است. گفته می‌شود این علامت رایج بر زندگی جنسی فرد تأثیر می‌گذارد. اختلال نعوظ (ED) که به عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود، به زمانی اشاره دارد که فرد نمی‌تواند نعوظ را داشته باشد یا حفظ کند. این می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت جسمی یا روانی باشد و بسته به علت آن می‌توان آن را درمان کرد.

سایر علائم سرطان پروستات که باید به آنها توجه کرد

طبق گفته پزشک، چهار علامت دیگر سرطان پروستات عبارتند از: تکرر ادرار به خصوص در شب، عدم کنترل مثانه، احساس درد یا احساس سوزش هنگام ادرار یا انزال، وجود خون در ادرار یا منی. با توجه به اینکه سرطان پروستات بیشتر در مردان بالای 50 سال تشخیص داده می‌شود، با این حال تشخیص به موقع سرطان و در دسترس بودن جراحی درمانی، می‌تواند سبب حفظ بقای بیمار شود. ولی مسئول اکثر مرگ و میرهای سرطان پروستات، پیشرفت سرطان به وضعیت متاستاز و ایجاد مقاومت درمانی است.

نقش پیشرفت‌های فن آوری در مدیریت روش‌های تشخیصی و درمانی

پیشرفت فن‌آوری‌ها و قابلیت‌های محاسباتی، توانایی سازماندهی و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ را بهبود بخشیده‌اند، بنابراین با شناسایی بیومارکرهای جدید برای بقا و ممانعت از پیشرفت متاستاتیک، افزایش آگاهی بیمار در خصوص شناخت بیماری، انجام مطالعات توالی‌یابی در مقیاس بزرگ، کشف علایم ژنتیکی و اپی ژنتیکی مرتبط با عوامل مولکولی دخیل در ایجاد سرطان پروستات، موجب توسعه درمان‌های هدفمند برای مدیریت روش‌های تشخیصی و درمانی می‌شود. زیرا تهاجم و متاستاز، سرطان پروستات با افزایش سن در مردان بالای 70 سال افزایش می‌یابد.

تشخیص زودهنگام بیماری یک امر حیاتی است

دکتر Navin Khosla می‌گوید: از آنجایی که سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین مردان است، دانستن علائم هشدار دهنده بیماری برای تشخیص زودهنگام سرطان بسیار مهم است. ادرار یکی از نکات کلیدی سرطان پروستات است، اگر ادرار غیرطبیعی یا دردناک است، توصیه می‌کنم با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند پروستات شما را به طور کامل بررسی کند. خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می‌یابد، بنابراین پس از 50 سالگی، توصیه می‌کنیم برای معاینه منظم پروستات به پزشک خود مراجعه کنید. اگر سابقه سرطان پروستات در اصل و نسب شما وجود داشته باشد و همچنین اگر شما از نژاد آفریقایی-کارائیب یا آفریقایی هستید این خطر بیشتر افزایش می‌یابد، اگر چنین است، توصیه می‌کنم معاینات منظم را از سن 45 سالگی شروع کنید.

چگونه بیماری را تشخیص دهیم؟

برای آن دسته از شما که می‌خواهید آزمایش سرطان پروستات خود را انجام دهید، تست‌های غربالگری پروستات مفیدی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. این تست‌ها شامل: معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)، که در آن انگشتی را وارد مقعد می‌کنند تا هرگونه بی‌نظمی در پروستات شما را بررسی کنند. آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک آزمایش خون است که می‌تواند به بررسی هر گونه آنتی ژن در خون شما که در صورت ابتلا به سرطان پروستات ایجاد شده، تعیین کننده باشد.

عوامل مولکولی دخیل در  شروع و پیشبرد سرطان پروستات

در مطالعه‌ای که توسط محققان برزیلی-کانادایی انجام شده و در مجلهGenes، 2021 به چاپ رسیده است. در این مقاله بیان شده است‌ که سرطان پروستات می‌تواند طی یک برنامه جنینی نهفته به نام انتقال اپیتلیال به حالت مزانشیمی(EMT) به حالت فعال متاستاتیک تبدیل شود. از طریق فرایند  EMT، سلول‌های توموری می‌توانند یک فنوتیپ مزانشیمی شبیه به صفات سلول‌های بنیادی سرطانی داشته باشند، بنابراین کسب این فنوتیپ جدید منجر به متاستاز و تغییر و مقاومت در پاسخ های درمانی می‌گردد. از طرفی تعداد زیادی RNA غیر کد کننده وجود دارد که قادرند با استفاده از مسیر سیگنالینگ Wnt/β-catenin برای تعدیل تکثیر سلولی، تهاجم، آپوپتوز، مهاجرت، مقاومت دارویی و گسترش متاستاتیک سلول‌های سرطان پروستات شوند. بنابراین اجزای مولکولی این مکانیسم  می‌توانند به عنوان اهداف جدیدی برای درمان سرطان پروستات متاستاتیک، افزایش کارایی درمان و کاهش عوارض جانبی استفاده شوند.

نقش کلیدی سلول‌های بنیادی سرطان در شروع سرطان پروستات

درمقاله‌ای که توسط محققان کانادایی در سال ۲۰۲۱ انجام شده و در مجله  Thrombosis Research به چاپ رسیده است. در این مقاله بیان شده است که سرطان پروستات (PCa) ممکن است توسط سلول‌های شبه بنیادی بیان‌کننده CD133+/CD44+ شروع شود، که تصور می‌شود باعث متاستاز نیز می‌شود. پلاکت‌ها همچنین از طریق تجمع پلاکتی ناشی از سلول‌های تومور به متاستاز کمک می کنند، بنابراین ریز محیط  نیز تا حدی تهاجم سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. بنابراین، می‌توان گفت که سلول‌های بنیادی سرطانی دارای بالاترین قدرت تجمع پلاکتی هستند که این خود می‌تواند به افزایش بیان پروترومبین آنها نسبت داده شود. متقابلاً، پروتئین ترشحی  SDF-1α مشتق از پلاکت،  نیز تهاجم سلول‌های بنیادی سرطانی را تحریک می‌کند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

دکتر Khosla می‌گوید: متأسفانه هیچ راهی برای ریشه کن کردن کامل خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود ندارد. با این حال، چند رویکرد جهت تغییر در سبک زندگی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش احتمال ابتلا ایجاد کنید، حفظ یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم تغییرات مهمی هستند که می‌توانید برای بهبود سلامت خود ایجاد کنید، همچنین کاهش مصرف چربی حیوانی و مصرف گوشت‌های فرآوری شده می‌تواند به کاهش این موارد کمک کند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه