تاریخ انتشار: دوشنبه 16 آبان 1401
یافته‌های جدید در مورد سرطان دهانه رحم

محققان اعلام کردند که شناسایی بهتر سرطان دهانه رحم سرنخ جدیدی برای درک بهتر این بیماری ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان کشف کرده‌اند که سرطان دهانه رحم را می‌توان به دو زیر گروه مولکولی متمایز تقسیم کرد. این نتایج به عنوان بخشی از اطلاعات بزرگترین مطالعه «omics» در نوع خود، که توسط محققان UCL و دانشگاه ساوتهمپتون هدایت می‌شود منتشر شده است. محققان می‌گویند که یافته‌های جدید که در Nature Communications منتشر شده است، یک «گام بزرگ رو به جلو» در درک بیماری است و یک سرنخ جدید وسوسه‌انگیز در تعیین بهترین درمان‌ها برای بیماران جداگانه ارائه می‌کند.
سرطان دهانه رحم عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است و سالانه 528000 مورد جدید و 266000 مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این بیماری تقریباً همیشه توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود، یک ویروس رایج که می‌تواند در طول رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
حتی در بریتانیا، جایی که غربالگری سرویکس NHS به طور چشمگیری بروز سرطان را کاهش داده است و با برنامه ملی واکسیناسیون HPV که هدف آن کاهش بیش از این نرخ است، سالانه حدود 850 زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. برای این مطالعه، محققان با استفاده از رویکرد چند omics، تجزیه و تحلیل و مقایسه ترکیبی از نشانگرهای مختلف، از جمله DNA، RNA، پروتئین‌ها و متابولیت‌ها، در 236 مورد سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم (CSCC) که شایع ترین شکل دهانه رحم است، شروع کردند.
این تجزیه و تحلیل نشان داد که سرطان‌های ایالات متحده به دو زیر گروه مجزا «omics» تقسیم می‌شوند که آن‌ها را C1 و C2 نامیدند. تحقیقات بیشتر نشان داد که تومورهای C1 حاوی تعداد بسیار بالاتری از گلبول‌های سفید تخصصی هستند که به سلول‌های T سیتوتوکسیک معروف هستند، که به عنوان قاتل زنجیره‌ای قوی سلول‌های تومور شناخته می‌شوند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به تومورهای C1 پاسخ ایمنی قوی تری در محیط میکرو تومور خواهند داشت.
با انجام این تجزیه و تحلیل یکپارچه، محققان دریافتند که مانند گروه ایالات متحده، نزدیک به یک چهارم بیماران در زیرگروه C2 قرار گرفتند و دوباره، تومورهای C1 حاوی سلول‌های T قاتل بسیار بیشتری نسبت به تومورهای C2 بودند. نکته مهم این است که داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که C2 از نظر بالینی بسیار تهاجمی‌تر بوده و نتایج بدتری برای بیماران دارد. این تفاوت در نتایج بین بیماران مبتلا به تومورهای C1 و C2 در سراسر گروه‌های آمریکایی و اروپایی بسیار مشابه بود.
سرطان دهانه رحم می‌تواند توسط حداقل 12 نوع مختلف HPV "پرخطر" ایجاد شود، و گزارش‌های متناقضی در مورد اینکه آیا نوع HPV موجود در سرطان دهانه رحم بر پیش آگهی بیمار تأثیر می‌گذارد، وجود دارد. این مطالعه جدید نشان داد که در حالی که انواع خاصی از HPV بیشتر در تومورهای C1 یا C2 یافت می‌شود، پیش آگهی به جای نوع HPV مربوط به گروهی است که تومور می‌تواند به آن اختصاص داده شود.
علیرغم گام‌های بزرگ رو به جلو در پیشگیری از سرطان دهانه رحم، بسیاری از زنان هنوز در اثر این بیماری می‌میرند. یافته‌ها نشان می‌دهد که تعیین اینکه آیا بیمار مبتلا به سرطان دهانه رحم C1 یا C2 است می‌تواند به برنامه‌ریزی درمان او کمک کند. با توجه به تفاوت در پاسخ ایمنی ضد تومور مشاهده شده در تومورهای C1 وC2، این طبقه بندی همچنین ممکن است در پیش بینی اینکه کدام بیماران احتمالاً از داروهای ایمونوتراپی نوظهور مانند پمبرولیزوماب، یک داروی ایمونوتراپی که اخیراً برای استفاده تأیید شده است سود می‌برند، مفید باشد. این تحقیقات چند رشته ای مشترک، گام بزرگی در درک ما از سرطان دهانه رحم است.