تاریخ انتشار: دوشنبه 16 آبان 1401
بیماری ویتیلیگو با لمس گسترش نمی‌یابد

  بیماری ویتیلیگو با لمس گسترش نمی‌یابد

بیماری ویتیلیگو بدلیل اختلال در بخشی از سیستم ایمنی بوده و باسرکوب سیستم ایمنی می‌توان تا حدی آن را کنترل کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ویتیلیگو که معمولاً به نام Sheti در بنگلادش شناخته می‌شود، یک اختلال بی‌رنگی است که سلول‌های ملانوسیت پوست را توسط سیستم ایمنی بدن ما که به طور عمده لنفوسیت T هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوامل زیادی در ایجاد ویتیلیگو نقش دارند. در بنگلادش، بسیاری از مردم آن را یک بیماری مسری فرض می‌کنند. اما از نظر علمی این یک افسانه است. این بیماری به‌دلیل بیش فعالی سیستم دفاعی بدن است که سلول‌های تولید کننده ملانین را از بین می‌برد. برای افزایش آگاهی هر سال، 25 ژوئن به عنوان روز جهانی ویتیلیگو در نظر گرفته می‌شود.

از آنجایی‌که بیماران ویتیلیگو با بحران‌های روانی زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، زیرا جامعه آنها را آنطور که هستند نمی‌پذیرد، باید بیماران ویتیلیگو را بعنوان عضوی عادی از جامعه خود بپذیریم و با حمایت و درمان مناسب، به آنها کمک کنیم تا زندگی خود را ادامه دهند. این یک بیماری خودایمنی است به این معنی که سیستم ایمنی بدن ما سلول‌های ملانوسیت را که ملانین تولید  و رنگ پوست را تعیین می‌کند، بعنوان آنتی‌ژن یا چیزی مضر برای بدن تشخیص می‌دهد.

بنابراین ممکن است یک اصلاح ژنتیکی وجود داشته باشد که منجر به این روند شناسایی معیوب لنفوسیتT(یکی از اجزای سیستم ایمنی) شود. به گفته پروفسور انستیتوی پزشکی ماساچوست، برای مقابله با این بیماری می‌توان با سرکوب سیستم ایمنی بدن، سرکوب وکنترل بیماری را تا یک سطح معین حفظ کرد. محققان طی مطالعاتی دریافتند که اگر سیستم ایمنی تا سطح پیوند کلیه سرکوب شود و همچنین درمان UV-B انجام پذیرد، نتیجه ثمربخشی را به همراه خواهد داشت (در پیوند کلیه، سیستم ایمنی می‌تواند بر کلیه تازه پیوند شده تأثیر بگذارد، بنابراین عملکرد آن برای محافظت از کلیه جدید در سطح پایین تری قرار می‌گیرد) .

از سوی دیگر، مطالعه ویتیلیگو مدل موشی نشان داد که خنثی‌سازی اینترفرون گاما IFN-g منجر به عدم تجمع سلول‌های CD8+ T بر روی پوست می‌شود و در نتیجه منجر به عدم ایجاد رنگدانه می‌شود. غیرفعال سازی IFN-g را می‌توان با عوامل بازدارنده JAK (Janus Kinase) که در رنگدانه مجدد پوست موثر هستند، به دست آورد. متأسفانه، این اختلال پوستی توان آنرا دارد که دوباره عود کند. اکثر بیماران این مشکل را دوباره تجربه کرده‌اند. از آنجایی که این اختلال بدلیل مشکل خودایمنی است، اجتناب از مواد غذایی که  افراد  به آن حساسیت دارند مفید خواهد بود. لازم به ذکر است قبل از مصرف هرگونه دارویی مانند مهارکننده‌های JAK توصیه می‌شود با یک متخصص پوست مشورت انجام پذیرد.

پایان مطلب./

https:/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه