تاریخ انتشار: یکشنبه 17 شهریور 1392
بي ثباتي ژنتيكي و صدمات DNA از دلايل ناباروري مردان است
نتيجه يك مطالعه:

  بي ثباتي ژنتيكي و صدمات DNA از دلايل ناباروري مردان است

تحقيقات و مطالعات محقق ايراني نشان مي دهد: دليل اصلي ناباروري مردان بي‌ثباتي ژنتيكي و صدمات DNA سلول‌هاي بدني و جنسي مردان است كه به صورت تغييرات در تعداد كروموزم ها بروز مي كنند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، ناباروري ، بيماري هاي ژنتيكي و سرطان ها نه تنها تاثير نامطلوب بزرگ بر بيماران ، اعضاي خانواده و خويشاوندان و همچنين جامعه مي گذارد بلكه درمان و كنترل آن سخت و هزينه بر است. 
بنابر اين شناخت لايه هاي دروني مكانيسم هاي دخيل در القا اين صدمات سلولي و پيشگيري آن به سلامت بيشتر در جامعه و كاهش احتمال سرطان و بيماري ژنتيكي در آن مي شود. 
اين مطالعه توسط دكتر حسين مزدراني عضو هيأت علمي دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد كه به عنوان يكي از برگزيدگان داخلي درجشنواره تحقيقاتي بين المللي رويان معرفي شد . 
در اين مطالعه عامل اصلي ناباروري مردان شناخته شده است و تا كنون ۱۱ مقاله از اين پروژه را در مجلات معتبر علمي دنيا مانند Reproduction به چاپ رسيده است . 
به نظر محقق ايراني ، نارسايي كروماتين اسپرم، ناباروري، انتقال حذف‌هاي كوچك كروموزومي و تغييرات در تعداد كروموزوم‌ها به نسل بعدي، مي‌تواند به دليل مواجهه با آلودگي محيطي، مواد شيميايي و تشعشعات يونزاي طبيعي يا ساخته دست بشري باشد. 
به گزارش ایرنا وي در اين مقاله مي افزايد: مشاهدات مي تواند يك دليل محتمل براي افزايش رو به رشد ناباروري مردان در كشورهاي توسعه يافته يا در حال توسعه باشد . 
در زندگي مدرن امروزي ميزان مواجهه با آلودگي‌هاي محيطي، شيميايي و پرتوهاي يونزا در حال افزايش است تمامي اين عوامل فيزيكي و شميايي القاء كننده‌هاي بالقوه صدمه به DNA و سلول‌هاي جنسي هستند. 
همچنين در اين مقاله ادامه مي دهد: اسپرم انسان نيمي از مواد ژنتيكي را به نسل بعد منتقل مي‌كند و كروماتين يا DNA ناهنجار اسپرم، به شكل نقص در چگالش (انقباض) زودرس، شكست‌هاي رشته DNA، حذف‌هاي كوچك كروموزومي و آنيوپلوييدي (تغييرات در تعداد كروموزوم) نمود پيدا مي‌كند. در نتيجه صدمات خود به خودي يا القايي DNA، دليل اصلي بي‌ثباتي ژنومي در ناباروري مردان به‌شمار مي‌رود. 
اين مشاهدات همچنين مي‌تواند تأثير به‌سزايي در بيماران سرطاني تحت پرتودرماني، يا افرادي كه به دلايل شغلي در معرض عوامل شيميايي و فيزيكي القا‌كننده‌ صدمه به DNA هستند، داشته باشد. 
در اين پروژه بي‌ثباتي ژنومي كه به صورت صدمه به DNA و تغييرات ژني بروز مي‌كند، فراواني اين صدمات در افراد نابارور، صدمات ژنومي القا شده با پرتو‌ها، ناهنجاري‌هاي ژنومي دخيل در باروري ناموفق و جنين‌هاي پيش از لانه‌گزيني و انتقال اين ناهنجاري‌ها به نسل‌هاي بعدي مورد ارزيابي قرار گرفته و چندين تكنيك آزمايشگاهي جديد در اين زمينه معرفي شده است. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه