تاریخ انتشار: شنبه 28 آبان 1401
استفاده از یک ترانزیستور در تشخیص بهتر سرطان سینه

دانشمندان ترانزیستوری را اختراع کردند که به شناسایی نشانگر سلول سرطانی کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سرطان یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر است، اما در صورت تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری است. تا کنون به منظور تشخیص، بیماران باید با نمونه‌برداری‌های زیادی روبه‌رو شوند، و آزمایش‌های زیادی روی بدن انجام می‌شود که باعث شده آزمایش‌های زمان‌بری انجام شوند. اکنون، محققان ژاپنی در حال کار بر روی توسعه تکنیک‌های جدیدی هستند که آزمایش سرطان را بسیار کمتر تهاجمی می‌کند. محققان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو ترانزیستورهای اثر میدانی حساس به یون را کشف کردند. این ترانزیستورها همراه با تقویت سیگنال شیمیایی آنزیمی، به شناسایی سلول‌های سرطان سینه کمک می‌کنند. این مطالعه در مجله American Chemical Society منتشر شد.
در این روش، تشخیص گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) با استفاده از یک ترانزیستور اثر میدانی مبتنی بر سلول (FET) با تقویت سیگنال شیمیایی آنزیمی ارائه می‌شود. در اینجا از چهار رده سلولی سرطان سینه استفاده شد. چهار رده سلولی سرطان سینه با سطوح مختلف بیان EGFR  روی سطح دروازه‌های پوشش‌دار ژل ماتریکس خارج سلولی (ECM) FETs نشان داده شد. گلوکز اکسیداز (Gox) با آنتی بادی ثانویه ترکیب شد و سیگنال‌های خروجی FET های مبتنی بر سلول بسته به سطح بیان EGFR با افزودن گلوکز تغییر کرد.
ترتیب سطح بیان EGFR در بین چهار رده سلولی، که با FET های مبتنی بر سلول در نظر گرفته شده است، با نتیجه تشخیص فلورسانس تعیین شده توسط مرتب سازی سلولی فعال شده با فلورسانس (FACS) سازگار بود. این FET های مبتنی بر سلول برای کوچک سازی و تجزیه و تحلیل مولکول‌های هدف بیان شده بر روی غشای سلول‌ها و EV ها مفید هستند. اندازه و مقرون به صرفه بودن آزمایش سرطان می‌تواند درک محققان از بیوپسی مایع را بیشتر کند.
سلول‌های تومور در گردش (CTCs) که سلول‌های سرطانی موجود در خون هستند، اهداف اصلی مورد استفاده برای ارزیابی نمونه خون بیماران سرطانی هستند. با این حال، تمایز این سلول‌ها از خون می‌تواند چالش برانگیز باشد و رویکردهای فعلی به اندازه کافی نشانگرهای سلول‌های اپیتلیال و سلول‌های مزانشیمی را که برای تعیین مرحله سرطان مهم هستند، شناسایی نمی‌کنند. بنابراین، برای تشخیص سریع و آسان نشانگرهای مرتبط با سرطان در CTC، محققان از دستگاهی به نام ترانزیستور اثر میدان حساس به یون استفاده کردند که یک مدار الکتریکی کوچک است که با تغییر pH فعال می‌شود. این ترانزیستورها با سلول‌های سرطان سینه با آنتی‌بادی مرتبط با نشانگر شیمیایی پوشانده شده‌اند که اگر آنتی‌بادی سلول‌ها را شناسایی کند، باعث تغییر در pH می‌شود.
نشانگر شیمیایی گلوکز اکسیداز بیان گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) را که نشانگر پیش آگهی بد سرطان است، با موفقیت بر روی غشای CTC شناسایی کرد. علاوه بر این، قدرت سیگنال شیمیایی با مقدار EGFR بیان شده توسط سلول‌ها ارتباط دارد. این نتایج اثبات این مفهوم را ارائه می‌کند که یک سیستم مبتنی بر ISFET می‌تواند برای ارزیابی کارآمد وضعیت سرطان بیمار بر اساس نمونه‌های بیوپسی مایع استفاده شود. این تکنیک این قابلیت را دارد که تجزیه و تحلیل با توان بالای سلول‌های سرطانی در وضوح تک سلولی را مجاز کند. حتی استفاده از آنتی‌بادی‌های متعدد برای روش تشخیص آنزیم شیمیایی می‌تواند تجزیه و تحلیل نشانگرهای مرتبط با سرطان را امکان پذیر کند. این روش آسان‌تر برای پزشکان و سایر محققان است زیرا یک روش غیرتهاجمی است و به راحتی می‌توان نشانگرهای سلول سرطانی را شناسایی کرد.