تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 آذر 1401
گزینه‌های درمانی جدید برای بیماری سرطان خون توسط سلول‌درمانی  CAR-T

  گزینه‌های درمانی جدید برای بیماری سرطان خون توسط سلول‌درمانی CAR-T

بیماران مبتلا به سرطان خون مولتیپل‌میلوما می‌توانند یک نوع ایمونوتراپی به نام CAR-T را امتحان کنند تا متوجه شوند که سرطان پس از درمان عود می‌کند یا خیر.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، CAR-T، مخفف درمان با گیرنده آنتی ژن کایمریک سلول T، سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T را برای مبارزه با مولتیپل میلوما با تغییر آنها در آزمایشگاه به کار می‌گیرد تا بتوانند سلول‌های سرطانی را پیدا کرده و از بین ببرند. این یک درمان انقلابی برای این سرطان کشنده بوده، اما برخی از بیماران پس از دریافت درمان CAR-T عود می‌کنند و پس از آن هیچ گزینه درمانی خوبی ندارند.

در مطالعه جدیدی که در ماه نوامبر در مجله Blood منتشر شد، محققان گروه بزرگی از بیماران مولتیپل میلوما را مورد مطالعه قرار دادند که پس از دریافت نوعی درمان با سلول CAR-T به نام BCMA-directed CAR-T، پس از عود مجدد، چندین درمان مختلف به آنها داده شد. این نسخه از سلول درمانی CAR-T پروتئین BCMA را روی سلول‌های پلاسما سرطانی هدف قرار می‌دهد تا با مولتیپل میلوما مبارزه کند. محققان دریافتند که سایر روش‌های درمانی که سلول‌های T را درگیر می‌کنند، از جمله آنتی‌بادی‌های دوتخصصی و دیگر انواع سلول‌درمانی CAR-T، بارزترین موفقیت را در از بین بردن سرطان این بیماران عودکننده برای طولانی‌ترین مدت دارند.

یافته‌های این مطالعه به عنوان معیاری برای مطالعات بالینی آینده نگر خواهد بود که قصد دارند نتایج بیمارانی را که پس از CAR-T پیشرفت می‌کنند، بهبود بخشد. این اولین مطالعه‌ای است که نتایج گزینه‌های درمانی مختلف داده شده به گروه زیادی از بیماران را گزارش می‌دهد که پس از درمان ضد BCMA CAR-T عود کرده‌اند. این یکی ازحیاتی ترین و مهمترین نیازها در بیماران میلوما است. این مطالعه گذشته نگر ویژگی‌های بیماری 79 بیمار، درمان‌های انجام شده پس از عود و پاسخ بیماران به درمان ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. میانگین بقای کلی بیماران تا به امروز حدود 18 ماه است. پیوند سلول‌های بنیادی نیز در این بیماران تا حدی کارآیی نشان داد.

این مطالعه نشان داد که سایر ترکیبات دارویی نیز می توانند با اثربخشی متغیر بر اساس ویژگی های سرطان هر بیمار استفاده شوند. طبق گفته پزشک معالج این تیم تحقیقاتی استفاده بعدی از سایر درمان‌های ایمنی جدید مانند درمان دوم با سلول‌های CAR-T یا یک آنتی‌بادی دو اختصاصی امکان‌پذیر بوده و منجر به پاسخ‌های پایدار در بیماران شد.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه