تاریخ انتشار: یکشنبه 13 آذر 1401
دانشمندان تنوع جدیدی در بین سلول‌های اسپرم پیدا کردند

  دانشمندان تنوع جدیدی در بین سلول‌های اسپرم پیدا کردند

تحقیقات دیدگاه‌های جدیدی در مورد فرآیند تولیدمثل ارائه دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، رفتار سلول‌های اسپرم به جای این‌که تنها به ژنتیک مردان بستگی داشته باشد، تا حدودی به آرایش DNA این سلول‌ها وابسته است. یک مطالعه که به تازگی منتشر شده، درک جدیدی از رقابت میان سلول‌های اسپرم برای بارور کردن تخمک فراهم کرده است، که حاوی بینش‌هایی جدید در فرآیند تولید مثل است. توسعه و استفاده از غربالگری‌های مبتنی بر رفتار اسپرم می‌تواند کیفیت آن‌ها و مواد ژنتیکی را که قرار است به نسل بعد منتقل کنند، بهبود بخشد.

ریچارد بوروسکی، استاد گروه زیست شناسی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه افزود که: "تا پیش از این، دیدگاه غالب این بود که این تغییر در رفتار شنای اسپرم‌ها منعکس کننده ژنتیک کلی مرد است نه ژنتیک متغیر سلول‌های اسپرم فردی. این مطالعه اولین گزارشی است که نشان می‌دهد تفاوت‌های ژنتیکی می‌تواند به طور مستقیم بر رفتار شنا کردن سلول‌های اسپرم تاثیر بگذارد." او اضافه می‌کند که درک کامل تر این موضوع ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد تاثیر سلول‌های اسپرم غیرطبیعی بر فرزندان، به ویژه نقص‌های مادرزادی، ارائه دهد. این کار، بر سلول‌های اسپرم در ماهی‌های نر به ویژه ماهی غاری آستیاناکس مکزیکوس متمرکز بود. این مطالعه سلول‌های اسپرم در ماهی‌های معمولی را با سلول‌های ماهی‌هایی که تولید اسپرم آن‌ها به طور مصنوعی جهش یافته بود، مقایسه کرد. این کار به دانشمندان اجازه داد تا ویژگی‌های رفتاری و مورفولوژیکی را شناسایی کنند که به طور بالقوه شانس اسپرم‌ها را در رقابت برای بارور کردن تخمک تغییر می‌دهد. نتایج آن‌ها هیچ تفاوتی در طول تاژک، زائده مو مانندی که اسپرم‌ها از آن برای شنا کردن به سمت تخمک  استفاده می‌کنند، بین نمونه‌های طبیعی و جهش یافته نشان نداد. با این حال، تغییرپذیری بیشتری در سرعت شنا کردن نمونه‌های جهش یافته در مقایسه با نمونه‌های عادی وجود داشت، به این معنی که در بسیاری از موارد، نمونه های جهش یافته با سرعت کم تر و سریع تر از نمونه‌های عادی شنا می‌کردند.

 به طور کلی، در حالی که هر دو نوع سلول‌های اسپرم مشابه به نظر می‌رسند، رفتار آن‌ها در مراحل حیاتی کاملا متفاوت است. این نتایج نشان می‌دهد که جهش‌های جدید می‌توانند بر فنوتیپ اسپرم که برای موفقیت لقاح حیاتی است تاثیر بگذارند و رقابت اسپرم‌ها می‌تواند به عنوان مانعی در برابر عبور آلل‌ها با اثرات مخرب عمل کند. این یافته‌ها بینش‌های بیشتری در مورد ماهیت تولید مثل ارائه می‌دهد. با این وجود، این تحقیقات به دلیل پیامدهای گسترده‌تری که برای سلامت انسان و نظریه تکاملی دارد، مستلزم مطالعه بیشتر است. مدت‌هاست ثابت شده است که اسپرم مردان مختلف به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی بین مردان از نظر خصوصیات متفاوت است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه