تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آذر 1401
شواهدی از تغییرات ساختاری در مغز در دوران بارداری

  شواهدی از تغییرات ساختاری در مغز در دوران بارداری

محققان با بررسی داده‌های MRI مغزی در افراد باردار، تغییرات ظریفی را در ساختار بخشی از مغز آنها نسبت به گروه کنترل غیرباردار، مشاهده کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تیمی از محققان وابسته به چندین موسسه در هلند به شواهدی از تغییرات ساختاری رخ داده در مغز در دوران بارداری دست یافتند. این گروه نحوه انجام اسکن MRI را بر روی داوطلبان قبل از بارداری، حین و بعد از تولد شرح می‌دهد. این تیم تحقیقاتی سپس آنچه را که پیدا کردند با یک گروه کنترل مقایسه کرده و آنچه را که انجام این کار به آنها نشان داد، تشریح کردند.

تحقیقات قبلی و شواهد حاکی از آن است که بارداری در برخی افراد می‌تواند منجر به چیزی شود که برخی آن را مغز مادر توصیف می‌کنند، جایی که بارداری منجر به تفکر مه‌آلود و یا فراموش‌کار می‌شود. تحقیقات قبلی همچنین نشان دادند که بارداری می‌تواند به دلیل ترشح طیف گسترده‌ای از هورمون‌ها، احساسات فرد را تخریب کند. در این تلاش جدید، محققان مشکوک بودند که بارداری ممکن است منجر به تغییرات فیزیکی در مغز شود که ممکن است مسئول فراموش کاری باشد.

کار این تیم شامل درخواست از 28 داوطلب برای انجام اسکن MRI قبل از باردار شدن، در دوران بارداری و پس از تولد نوزاد بود. همچنین هر یک از آنها یک سال پس از تولد نوزادشان، MRI نهایی را انجام دادند. همچنین از هر یک از داوطلبان خواسته شد تا نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌هایی را در طول مطالعه پر کنند و همچنین نمونه‌های ادرار از آنها جمع‌آوری شد که امکان آزمایش سطح هورمون را فراهم کند.

محققان با بررسی داده‌های افراد مورد مطالعه و سایر افراد در یک گروه کنترل غیرباردار، تغییرات ظریفی را در ساختار بخشی از مغز یافتند. بخشی که معمولاً در رویاپردازی نقش دارد. محققان تغییرات ظریفی را در بخش‌هایی از مغز که شبکه حالت پیش‌فرض را تشکیل می‌دهند، پیدا کردند، شبکه‌ای که زمانی فعال می‌شود که فرد تفکر خود را به سمت درون تغییر دهد، خواه فقط فکر کند یا خیال‌پردازی. محققان نتوانستند عواملی را که منجر به چنین تغییراتی شده اند را جدا کنند، اما نشان دادند که احتمالاً با ترشح هورمون‌ها ارتباط دارد.

آنها همچنین نتوانستند توضیح دهند که چرا این اتفاق افتاده است. اگرچه آنها این نظریه را مطرح می‌کنند که این علائم بخشی از سیستمی است که پیوند بین مادر و نوزاد را ترویج می‌کند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که افزودن درون‌نگری به روند بارداری و زایمان ممکن است به کاهش استرس و کاهش خاطرات درد در هنگام تولد کمک کرده و به مادر این آمادگی را دهد تا بارداری دیگری را در آینده بپذیرد.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه