تاریخ انتشار: دوشنبه 28 آذر 1401
طراحی یک سیستم حسگر بی‌سیم خودکار برای پایش در محل متابولیت‌های دستگاه گوارش

  طراحی یک سیستم حسگر بی‌سیم خودکار برای پایش در محل متابولیت‌های دستگاه گوارش

محققان یک سیستم حسگر قابل بلع را برای نظارت بر متابولیت‌های روده توسعه داده‌اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان یک سیستم حسگر زیستی قابل بلعیدن بدون باتری و به شکل قرص ساخته‌اند که برای نظارت مستمر در محیط روده طراحی شده است. این به دانشمندان توانایی نظارت بر متابولیت‌های روده را در زمان واقعی می‌دهد، که قبلاً امکان پذیر نبود. این شاهکار ادغام فناوری می‌تواند درک جدیدی از ترکیب متابولیت روده را باز کند، که به طور قابل توجهی بر سلامت کلی انسان تأثیر می‌گذارد. این کار که توسط مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو هدایت می‌شود، در مجله Nature Communications  منتشر شده است.

حسگر قابل بلعیدن و مبتنی بر سوخت زیستی دسترسی درجا به روده کوچک را تسهیل می‌کند و نظارت بر گلوکز را آسان‌تر می‌کند در حالی که نتایج مستمر ایجاد می‌کند. این اندازه‌گیری‌ها یک جزء حیاتی برای ردیابی سلامت کلی دستگاه گوارش، یک عامل اصلی در مطالعه تغذیه، تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف، پیشگیری از چاقی و موارد دیگر را فراهم می‌کنند. در آزمایش‌های جاری، فناوری حسگر زیستی بدون باتری به طور مداوم سطوح گلوکز را در روده‌های کوچک خوک‌ها 14 ساعت پس از مصرف کنترل می‌کرد و هر پنج ثانیه یک بار به مدت دو تا پنج ساعت اندازه‌گیری می‌کرد. گام بعدی این است که اندازه قرص‌ها را از 2.6 سانتی متر فعلی کاهش داده تا قورت دادن آن‌ها برای انسان آسان‌تر باشد.

روش‌های قدیمی‌تر برای نظارت مستقیم بر داخل روده کوچک می‌تواند باعث ناراحتی قابل‌توجهی برای بیماران شود، در حالی که تنها ضبط داده‌های کوتاهی از محیطی ایجاد می‌کند که به طور مداوم تغییر می‌کند. در مقابل، این حسگر زیستی دسترسی به خواندن داده‌های پیوسته را در طول زمان فراهم می‌کند. این پلتفرم همچنین می‌تواند برای توسعه روش‌های جدید برای مطالعه میکروبیوم روده کوچک مورد استفاده قرار گیرد. رویکرد «قرص‌های هوشمند» می‌تواند به راه‌های ساده‌تر و ارزان‌تری برای نظارت بر روده کوچک منجر شود که می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها در آینده شود. در حال حاضر، روش نمونه‌برداری از مایع داخل معده و روده، انجام آندوسکوپی است، جایی که یک کاتتر توسط پزشک در گلو و داخل دستگاه گوارش وارد می‌شود.

با رویکرد قرص‌های هوشمند بدون باتری، ما فرصت‌هایی برای نظارت بر روده کوچک برای مدت طولانی‌تر از یک لحظه داریم. هدف حاضر ایجاد یک پلت فرم حسگر برای روده است که امکان جمع آوری انواع مختلف اطلاعات را در مدت زمان طولانی‌تری فراهم می‌کند.

تقریباً 20 درصد از ما در مقطعی از زندگی از اختلالات گوارشی رنج خواهیم برد. اینها ممکن است شامل بیماری التهابی روده (IBD)، دیابت یا چاقی باشد که همگی تا حدی به دلیل اختلال در عملکرد فرآیندهای روده‌ای شامل جذب یا هضم متابولیت‌های روده ایجاد می‌شوند. چنین بیماری‌هایی هزینه قابل توجهی برای اقتصاد و فشار بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی دارند. بنابراین، خطر دسترسی به اطلاعات از بخش‌های مربوطه دستگاه گوارش بسیار زیاد است.

پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه