تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 آذر 1401
مواد جدیدی که به بهبود سریع زخم‌های دیابتی کمک می‌کند

  مواد جدیدی که به بهبود سریع زخم‌های دیابتی کمک می‌کند

محققان ترکیبات پلیمری را ساختند که با تحریک فیبروبلاست و سلول‌های ایمنی، ترمیم زخم را در بیماران دیابتی سرعت می‌بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان ماده جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند روی زخم‌های دیابتی اعمال شود تا تنها با یک بار استفاده سریع‌تر بهبود یابد. محققان کلاس جدیدی از پلیمر را کشف کرده‌اند که می‌تواند دستورالعمل‌هایی را برای سلول‌های ایمنی و غیرایمنی برای کمک به بهبود زخم‌های دیابتی که به سختی قابل درمان هستند، ارائه دهد.

ترمیم زخم یک فرآیند بیولوژیکی پیچیده است که شامل انواع مختلف سلولی است که با هم کار می‌کنند و نوعی سلول به نام فیبروبلاست نقش مهمی در تشکیل بافت جدید مورد نیاز برای بهبود دارد. دیابت می‌تواند این فرآیندها را در سلول‌ها مختل کند و بهبود زخم را کند و درمان آن را دشوار کند. این می‌تواند منجر به عفونت و در موارد شدید نیاز به قطع عضو شود.

محققان علوم زیستی و داروسازی، 315 سطح پلیمری مختلف را غربالگری کردند و ترکیب شیمیایی مختلف هر یک را بررسی کردند تا زمانی که نوعی پلیمر را شناسایی کردند که به طور فعال فیبروبلاست‌ها و سلول‌های ایمنی را برای ترویج بهبودی هدایت می‌کند. تیمی از دانشکده مهندسی، ذرات کوچکی ساختند که روی سطح آنها با این پلیمر تزئین شده است. این ذرات را می‌توان مستقیماً روی ناحیه زخم اعمال کرد. پلیمر یک ترکیب شیمیایی است که از مولکول‌هایی تشکیل شده است که در زنجیره‌های طولانی و تکرار شونده به هم متصل شده‌اند. این ساختار به پلیمرها خواص منحصر به فردی می‌دهد که می‌تواند برای مصارف مختلف طراحی شود. این تیم با استفاده از ریزذرات پلیمری نشان داد که چگونه این ماده جدید، هنگامی که به یک زخم در یک مدل حیوانی تحویل داده می‌شود، سه برابر بیشتر فعالیت فیبروبلاست را در طی یک دوره زمانی تا 96 ساعت ایجاد می‌کند و به بیش از 80 درصد بسته شدن زخم دست می‌یابد. این پلیمر جدید می‌تواند به عنوان یک پوشش برای پانسمان‌های استاندارد زخم استفاده شود تا درمان سریع و موثری را ارائه دهد.

این تحقیق گام مهمی در جهت ایجاد یک درمان جدید، کم‌هزینه و موثر برای زخم‌های دیابتی است. به گفته سرپرست تحقیقات در این مطالعه، مواد مقاوم در برابر بیوفیلم باکتریایی آنها بر روی کاتترهای ادراری در NHS استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه می‌تواند از عفونت جلوگیری کند. این پلیمرها همچنین پتانسیل این را دارند که به راحتی روی پانسمان‌ها اعمال شوند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه