تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 آذر 1401
مشخص شدن دلیل سرماخوردگی در هوای سرد

دانشمندان توضیح بیولوژیکی برای چرایی شایع‌تر شدن عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در دماهای سردتر را کشف کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان در موسسه Mass Eye and Ear و دانشگاه نورث ایسترن یک پاسخ ایمنی ناشناخته را در داخل بینی کشف کرده‌اند که با ویروس‌های مسئول عفونت‌های تنفسی فوقانی مبارزه می‌کند. آزمایشات بیشتر نشان داد که این پاسخ محافظتی در دماهای سردتر مهار می شود و احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد.
نتایج این مطالعه که در مجله The Journal of Allergy and Clinical Immunology منتشر شد، اولین مکانیسم بیولوژیکی را برای توضیح اینکه چرا ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید-19 در فصول سردتر بیشتر می‌شوند، ارائه می‌کند. به طور معمول، تصور می‌شد که فصل سرما و آنفولانزا در ماه‌های سردتر اتفاق می‌افتد، زیرا مردم بیشتر در داخل خانه بوده و ویروس‌های موجود در هوا می‌توانند راحت تر پخش شوند. بینی یکی از اولین نقاط تماس بین محیط بیرون و داخل بدن است و به این ترتیب، یک نقطه ورود احتمالی برای پاتوژن‌های بیماری‌زا است. پاتوژن‌ها استنشاق می‌شوند یا مستقیماً (مانند دست‌ها) در جلوی بینی رسوب می‌کنند، جایی که مسیر خود را از طریق راه هوایی به سمت عقب حرکت می‌کنند و به سلول‌های آلوده کننده بدن می‌رسند که می‌تواند منجر به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شود. اینکه چگونه راه هوایی از خود در برابر این عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند، مدت‌هاست که به خوبی شناخته نشده است.
مطالعه ی در سال 2018 همچنین نشان داد که EVs یا اگزوزوم‌ها پروتئین‌های ضد باکتری را از طریق مخاط از جلوی بینی به پشت آن در امتداد راه هوایی منتقل می‌کند، که سپس سلول‌های دیگر را در برابر باکتری‌ها قبل از رسیدن به بدن محافظت می‌کند. برای مطالعه جدید، محققان به دنبال این بودند که تعیین کنند آیا این پاسخ ایمنی توسط ویروس‌های استنشاق شده از طریق بینی که منشأ برخی از شایع‌ترین عفونت‌های تنفسی فوقانی هستند نیز ایجاد می‌شود یا خیر. محققین دریافتند که هر ویروس یک واکنش ازدحام EV از سلول‌های بینی را تحریک می‌کند، البته با استفاده از یک مسیر سیگنالینگ متفاوت از مسیری که برای مبارزه با باکتری‌ها استفاده می‌شود. محققان همچنین مکانیسمی را در پاسخ به ویروس‌ها کشف کردند: پس از رها شدن، EVها  به عنوان طعمه عمل می‌کردند و گیرنده‌هایی را حمل می‌کردند که ویروس به جای سلول‌های بینی به آن‌ها متصل می‌شد.
هرچه طعمه‌ها بیشتر باشد، وسایل نقلیه بیشتر می‌توانند ویروس‌های موجود در مخاط را قبل از اینکه ویروس‌ها فرصتی برای اتصال به سلول‌های بینی پیدا کنند، پاکسازی کنند. سپس محققان آزمایش کردند که دمای سردتر چگونه بر این پاسخ تأثیر می‌گذارد، که به ویژه در ایمنی بینی مرتبط است، زیرا دمای داخلی بینی به شدت به دمای هوای بیرونی که استنشاق می‌کند بستگی دارد. محققین داوطلبان سالم را از یک محیط با دمای اتاق گرفتند و آن‌ها را به مدت 15 دقیقه در معرض دمای 4.4 درجه سانتیگراد (39.9 درجه فارنهایت) قرار دادند و دریافتند که دمای داخل بینی حدود 5 درجه سانتیگراد کاهش یافته است. سپس این کاهش دما را روی بافت بینی اعمال کردند. مقدار EV های ترشح شده توسط سلول‌های بینی نزدیک به 42 درصد کاهش یافت و پروتئین‌های ضد ویروسی در EV ها نیز مختل شد.
مطالعات آینده با هدف تکرار یافته‌ها با سایر پاتوژن‌ها انجام خواهد شد. این مطالعات می‌تواند به عنوان مطالعات چالشی انجام شود، جایی که یک مدل حیوانی یا انسان در معرض ویروس قرار می‌گیرد و پاسخ ایمنی بینی آن‌ها اندازه گیری می‌شود.