تاریخ انتشار: دوشنبه 12 دی 1401
بیماری التهابی روده و ارتباط با بیماری‌های التهابی پوست

  بیماری التهابی روده و ارتباط با بیماری‌های التهابی پوست

دانشمندان نشان دادند که بیماری التهابی روده مرتبط با بیماری‌های مزمن التهابی پوست است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه جدید نشان داد که بیماری التهابی روده با انواع بیماری‌های التهابی مزمن پوستی مرتبط است. به نحوی که بروز IBD در بیماران مبتلا به هیدرادنیت چرکی افزایش دارد از طرفی CD در بیماران مبتلا به پسوریازیس نیز بیشتر است. نتایج این مطالعه در مجله British Journal of Dermatology منتشر شد.
چندین مطالعه انجام شده در گذشته، بیماری‌های التهابی مزمن پوستی (CISD) را با بیماری التهابی روده (IBD) مرتبط کرده‌اند. اما نتایج متفاوتی وجود دارد از این رو محققان مطالعه‌ای را برای مقایسه بروز IBD - کولیت اولسراتیو (UC) و بیماری کرون (CD) در بیماران مبتلا به CISD در مقابل افراد مشابه بدون CISD انجام دادند.

با استفاده از داده‌ها از ایالات متحده، یک مطالعه کوهورت بر روی بزرگسالان و کودکان بین سال‌های 2004 تا 2020 انجام شد که پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، آلوپسی آره‌آتا، ویتیلیگو یا هیدرادنیت چرکی بررسی شد. بیماران مقایسه‌کننده از طریق نمونه‌گیری مبتنی بر ریسک شناسایی شدند. آن‌ها در صورتی واجد شرایط در نظر گرفته می‌شدند که حداقل دو بار توسط متخصص پوست ویزیت شوند و CISD تشخیص داده نشد. پیگیری بیمار تا تشخیصIBD، مرگ، عدم ثبت نام، یا پایان جریان داده، هر کدام که اول بود، انجام شد. رویدادهایIBD، UC  یا CD، از طریق الگوریتم‌های معتبر با استفاده از بستری شدن در بیمارستان یا تشخیص با تأیید آندوسکوپی شناسایی شدند. نرخ بروز قبل و بعد از تعدیل از طریق طبقه بندی دهک امتیاز-مایل برای محاسبه عوامل خطر IBD محاسبه شد. نسبت خطر (HR) و فاصله اطمینان 95٪ (CIs)  برای مقایسه بروز IBD در CISD در مقابل غیر CISD برآورد شد. 
 123 614 بیمار مبتلا به درماتیت آتوپیک، 83049 بیمار مبتلا به پسوریازیس، 18 135 بیمار مبتلا به آلوپسی آره آتا، 9003 بیمار مبتلا به ویتیلیگو یا 6806 بیمار با hidradenitis suppurativa و 2376120 بیمار بدون  CICD بود. افزایش خطر ابتلا به UC و CD در بیماران مبتلا به هیدرادنیت چرکی، افزایش خطر CD اما نه UC در پسوریازیس، و افزایش خطر ابتلا به IBD در درماتیت آتوپیک، آلوپسی آره آتا یا ویتیلیگو در طول زمان متوسط پیگیری مشاهده نشد. قبل و بعد از تعدیل از طریق طبقه بندی دهک، امتیاز گرایش برای در نظر گرفتن عوامل خطر IBD. نسبت خطر (HR) و فاصله اطمینان 95% (CIs)  برای مقایسه بروز IBD  در CISD در مقابل غیر CISD برآورد شد.
 این مطالعه کوهورت مبتنی بر ادعا در مقیاس بزرگ، با ارائه نرخ‌های پس‌زمینه برای IBD در چندین CISD با استفاده از روش‌های ثابت و در یک جمعیت بیمار دانش فعلی را گسترش می‌دهد.
 خطر نسبتاً افزایش یافته IBD در بیماران مبتلا به هیدرادنیت چرکی مشاهده شد، اما تفاوت نرخ کلی بروز IBD به طور کلی کم بود. بیماران مبتلا به پسوریازیس فقط خطر ابتلا به بیماری کرون را افزایش دادند، اما بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک، ویتیلیگو یا آلوپسی آره آتا خطر ابتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو را نداشتند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه