تاریخ انتشار: دوشنبه 05 دی 1401
کمک به درمان مشکلات قلبی مادرزادی بوسیله‌ی سلول‌های بنیادی

  کمک به درمان مشکلات قلبی مادرزادی بوسیله‌ی سلول‌های بنیادی

پلاسترهای سلول‌های بنیادی می‌تواند درمان کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی را متحول کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشگاه بریستول با حمایت مالی بنیاد قلب بریتانیا (BHF) پلاسترهای سلول‌های بنیادی را ایجاد کرده‌اند که جراحان را توانمند کرده تا کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی را درمان کنند. نقایص قلبی شایع‌ترین نوع ناهنجاری است که قبل از تولد نوزاد ایجاد می‌شود، به طوری که روزانه حدود 13 نوزاد مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی در بریتانیا تشخیص داده می‌شوند. اینها شامل نقص در دریچه‌های قلب نوزاد، رگ‌های خونی اصلی در داخل و اطراف قلب و ایجاد سوراخ‌هایی در قلب است.
در حال حاضر، برای ترمیم موقت این مشکل بسیاری از این کودکان، جراحان می‌توانند جراحی قلب باز انجام دهند، اما مواد مورد استفاده برای چسب‌ها یا دریچه‌های جایگزین قلب کاملاً بیولوژیکی نیستند و نمی‌توانند با نوزاد رشد کنند. این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند توسط سیستم ایمنی بدن بیمار رد شوند که باعث می‌شود مواد جراحی به تدریج تجزیه شده و در چند ماه یا چند سال از کار بیافتند. بنابراین ممکن است یک کودک مجبور شود چندین بار در طول دوران کودکی خود یک عمل قلبی مشابه را انجام دهد، که او را برای هفته‌ها در بیمارستان نگه می‌دارد، کیفیت زندگی او را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث استرس زیادی برای خانواده می‌شود.
اکنون محققین اولین نوع پچ سلول‌های بنیادی را برای ترمیم ناهنجاری‌های دریچه رگ خونی بزرگ که جریان خون از قلب به ریه‌ها را کنترل می‌کند و برای ترمیم سوراخ‌های بین دو محفظه پمپاژ اصلی قلب ایجاد کرده‌اند. پلاسترهای سلول‌های بنیادی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ناحیه‌ای از قلب کودک که نیاز به ترمیم در حین جراحی دارد، دوخته شوند. سپس سلول‌های بنیادی می‌توانند ترمیم بافت قلب را بدون رد شدن توسط بدن کودک تقویت کنند. این تکه‌ها پتانسیل سازگاری و رشد با قلب کودک را با افزایش سن دارند و نیاز به جراحی‌های تکراری قلب و روزهای زیادی را که پس از هر جراحی در بیمارستان بهبود می‌یابند، از بین می‌برند.
هر ساله حدود 200 عمل تکراری برای افرادی که با بیماری قلبی مادرزادی زندگی می‌کنند در بریتانیا انجام می‌شود. این فناوری می‌تواند حدود 30000 پوند برای هر عملی که دیگر مورد نیاز نیست، صرفه‌جویی کند و میلیون‌ها پوند در سال صرفه‌جویی کند.
این تیم همچنین در مراحل اولیه توسعه سایر فناوری‌های سلول‌های بنیادی با استفاده از پرینت زیستی سه بعدی و ژن درمانی هستند تا روزی بتوانند نقایص مادرزادی قلبی پیچیده‌تری را ترمیم کنند. در صورت موفقیت آمیز بودن، این درمان با سلول‌های بنیادی جدید که مانند یک دسته سلول شفابخش عمل می‌کند، می‌تواند نتایج جراحی قلب را برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی متحول کند.
این روش می‌تواند راه حلی ارائه دهد که قلب آن‌ها یک بار و برای همیشه در یک عمل بهبود می‌یابد و مانع از رویارویی افراد با جراحی‌های مکرر در آینده می‌شود و زندگی شادتر و سالم‌تر را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه