تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 دی 1401
شناسایی منشا یک بیماری جدی مشابه سرطان در کودکان

محققان طی مطالعاتی منشا سلول لانگرهانس هیستیوسیتوز (LCH) را مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی بنیان، منشاء بیماری جدی شبیه سرطان سلول لانگرهانس هیستیوسیتوز (LCH) توسط محققان موسسه کارولینسکا با همکاری بیمارستان دانشگاه کارولینسکا شناسایی شده است. یافته‌های ارائه شده در این تحقیق ممکن است منجر به درمان‌های جدید و هدفمند شود.

LCH  یک نوع جدی بیماری مشابه سرطان است که عمدتا کودکان را تحت تاثیر قرار داده و در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد. هر سال حدود پنج تا ده کودک در سوئد معمولاً قبل از ده سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند. در LCH جهش سرطانی در سلول‌های ایمنی رخ می‌دهد در صورتی که این سلول‌ها وظیفه شناسایی و حذف سلول‌های سرطانی را بر عهده دارند. به گفته محققان، منشا سلول‌های LCH برای دهه‌ها مورد بحث قرار گرفته است. برخی از محققان متقاعد شده اند که LCH از نوع خاصی از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های دندریتیک مشتق شده است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که آنها از سلول‌های مرتبط به نام مونوسیت منشا می‌گیرند. محققان موسسه کارولینسکا به همراه دانشمندان شبکه ایمونولوژی سنگاپور و دانشگاه نیوکاسل اکنون توانسته‌اند نشان دهند که هر دو نظریه به حقیقت نزدیک هستند. محققان توسط توالی‌یابی تک‌سلولی، و ردیابی سلول‌های بیماران کشف کردند که سلول‌های LCH جهش‌یافته دارای خواصی مشابه مونوسیت‌ها و سلول‌های دندریتیک و همچنین نوع نسبتاً تازه کشف شده از سلول‌های دندریتی به نام سلول دندریتیک نوع 3 (DC3) هستند. محققان کشف کردند که انواع سلول‌های مختلف می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا توسعه LCH را تقویت کنند و در نتیجه یک اثر خودتقویت کننده ایجاد کنند.

در میان گزینه‌های درمانی برای LCH، درمان هدفمند می‌تواند با موفقیت اعمال شود، اما زمانی که درمان هدفمند قطع شود، بیماری دوباره عود می‌کند. این یک چالش جدی برای بیماران است، زیرا درمان مادام‌العمر برای کودکان با توجه به عوارض جانبی، گزینه مناسبی نیست. این درک جدید از منشاء این نوع سرطان پتانسیل کمک به توسعه درمان های هدفمند جدید را دارد.  به گفته محققان، یافته‌های این مطالعه می‌تواند منجر به درمان با هدف از بین بردن سلول‌های پاتولوژیک شود.