تاریخ انتشار: شنبه 03 دی 1401
سلول‌ها‌ی بنیادی ممکن است به شناسایی داروهای جدید اسکیزوفرنی کمک کند

  سلول‌ها‌ی بنیادی ممکن است به شناسایی داروهای جدید اسکیزوفرنی کمک کند

شناسایی 20 داروی کاندید که باعث کاهش ترشح پروتئین ایمنی C4 از آستروسیت‌ها می‌شود راه را برای درمان اسکیزوفرنی و سایر اختلالات مرتبط در آستروسیت‌ها هموار می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، التهاب و فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی در مغز می‌تواند باعث از بین رفتن سیناپس‌ها و مرگ نورون‌ها شده و از این طریق منجر به بیماری‌های عصبی و روانپزشکی شود. در اسکیزوفرنی، افزایش سطح پروتئین ایمنی C4 در مغز بیماران اندازه گیری شده است و افزایش سطح C4 به دلیل تغییرات در تعداد کپی با افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی مرتبط است. درمان‌های کاهش سطح C4 در مغز و کاهش التهاب ممکن است برای بیماران اسکیزوفرنی مفید باشد اما در حال حاضر در دسترس نیستند.

سلول‌های مغزی به نام آستروسیت‌ها با ترشح پروتئین‌های ایمنی مانند C4، پاسخ ایمنی و محیط التهابی در مغز را تنظیم می‌کنند. در نتیجه، آستروسیت‌ها یک هدف اولیه برای درمان‌های ناشی از کاهش یا افزایش پروتئین ایمنی C4 هستند. برای شناسایی داروهای موثر، فرانچسکا راپینو، لی روبین و همکارانش از دانشگاه هاروارد، ایالات متحده، روشی کارآمد برای ساخت تعداد زیادی آستروسیت انسانی ترشح کننده C4 از سلول‌های بنیادی ایجاد کرده‌اند. در مقاله‌ای که اخیراً در «Stem Cell Reports» منتشر شده است، محققان با یک غربالگری از 464 دارو، گروه کوچکی از حدود 20 دارو را شناسایی کردند که باعث کاهش ترشح C4 از آستروسیت‌ها می‌شد. این داروها هم در آستروسیت‌های سالم و هم در آستروسیت‌های ساخته شده از سلول‌های بنیادی بیماران اسکیزوفرنی موثر بودند. این تحقیق راه‌های جدیدی را برای مطالعه پاسخ‌های التهابی و تنظیم آن در آستروسیت‌های انسانی باز می‌کند و به عنوان بستری برای شناسایی داروهای درمانی در رویکردهای غربالگری در مقیاس بزرگ عمل می‌کند.

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه