تاریخ انتشار: دوشنبه 19 دی 1401
تفاوت دستگاه گوارش افراد در برداشت انرژی
یادداشت

  تفاوت دستگاه گوارش افراد در برداشت انرژی

بررسی‌ها حاکی از آن است که الگوی ترکیبی از میکروب‌های روده در برخی از افراد می‌تواند به برداشت متوسط انرژی بیشتری از غذا نسبت به سایرین منجر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اگرچه ناعادلانه به نظر می‌رسد، اما برخی از افراد تنها با نگاه کردن به یک بشقاب شیرینی وزن اضافه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند به‌ راحتی آن غذا را بخورند و حتی یک گرم اضافه نکنند. جالب است بدانید که بخشی از امر می‌تواند به ترکیب میکروب‌های روده ما مربوط باشد.

بر اساس تحقیقات جدیدی که در بخش تغذیه و ورزش دانشگاه کپنهاگ انجام شده است، محققان انرژی باقی مانده در مدفوع ۸۵ دانمارکی را مورد مطالعه قرار دادند تا میزان تاثیر میکروب‌های روده آن‌ها در استخراج انرژی از غذا را تخمین بزنند. در عین حال، آن‌ها ترکیب میکروب‌های روده را برای هر شرکت کننده ترسیم کردند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از شرکت کنندگان به گروهی تعلق دارند که به طور متوسط، انرژی بیشتری را در مقایسه با ۶۰ درصد دیگر از غذا استخراج می‌کنند. محققان همچنین مشاهده کردند کسانی که بیش ترین انرژی را از غذا می‌گیرند نیز به طور متوسط ۱۰ درصد وزن بیشتری دارند که به ۹ کیلوگرم می‌رسد. پروفسور هنریک روگر از دپارتمان تغذیه، و ورزش دانشگاه کپنهاگ می‌گوید:" ما ممکن است کلیدی برای درک این موضوع یافته باشیم که چرا برخی افراد وزن بیشتری نسبت به دیگران به دست می‌آورند، حتی زمانی که بیشتر یا متفاوت غذا نمی‌خورند. این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد."

احتمال افزایش خطر چاقی

نتایج نشان می‌دهد که اضافه وزن ممکن است فقط به میزان سالم بودن فرد یا میزان ورزش کردن او مربوط نباشد. این امر ممکن است به ترکیب میکروب‌های روده فرد ارتباط داشته باشد. شرکت کنندگان بر اساس وجود و فراوانی سه گروه اصلی از ترکیب میکروب‌های روده (که اکثر افراد دارند) به سه گروه تقسیم شدند: نوع B (Bacteroides)، نوع R (Ruminococcaceae) و نوع P (Prevotella) . گروهی که به اصطلاح که B-type  نامیده شدند (که در آن باکتری باکتروئیدس غالب شده است) در استخراج مواد مغذی از غذا موثرتر عمل می‌کنند که در ۴۰ درصد از شرکت کنندگان مشاهده شد. پس از این مطالعه، محققان گمان می‌کنند که بخشی از جمعیت ممکن است از باکتری‌های روده که در استخراج انرژی بسیار موثر هستند، محروم شوند. این اثربخشی ممکن است منجر به دریافت کالری بیشتر برای میزبان انسانی از همان مقدار غذا شود. این حقیقت که باکتری‌های روده ما در استخراج انرژی از غذا عالی هستند اساسا چیز خوبی است، چرا که متابولیسم باکتریایی غذا، انرژی اضافی را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، که مولکول‌هایی هستند که بدن ما می‌تواند از آن‌ها به عنوان سوخت تامین کننده انرژی استفاده کند، فراهم می‌کند. هنریک روگر اضافه کرد: " اگر بیشتر از آنچه می‌سوزانیم مصرف کنیم، انرژی اضافی ارائه شده توسط باکتری‌های روده ممکن است به مرور زمان خطر چاقی را افزایش دهد. "

سفر غذایی

از دهان گرفته تا مری، معده، دوازدهه، روده کوچک، روده بزرگ و در نهایت، تا راست روده، غذایی که می‌خوریم از چندین ایستگاه در طول مسیر عبور می‌کند و 12 تا 36 ساعت طول می‌کشد قبل از اینکه بدن تمام مواد مغذی غذاهایی که می‌خوریم، را استخراج کند. در این مطالعه، محققان طول این سفر را برای هر یک از شرکت کنندگان که الگوهای غذایی مشابهی داشتند، مورد مطالعه قرار دادند. در اینجا، محققان این فرضیه را مطرح کردند که کسانی که زمان سفر طولانی در هضم مواد غذایی دارند، کسانی هستند که بیشترین مواد مغذی را از غذای خود دریافت می‌کنند. اما این مطالعه دقیقا برعکس آن را نشان داد. روگر می‌گوید: " تصور ما این بود که زمان طولانی سفر گوارشی امکان استخراج انرژی بیشتری را فراهم می‌کند؛ اما در اینجا می‌بینیم که باکتری‌های روده ای نوع B که بیش ترین انرژی را استخراج می‌کنند، سریع ترین عبور را از سیستم گوارشی دارند.

این نکته به ما ایده‌های زیادی برای فکر کردن می‌دهد." همچنین این مطالعه جدید روی انسان، مطالعات قبلی روی موش‌ها را تایید می‌کند. در آن مطالعات، مشخص شد که موش‌های بدون میکروب که میکروب‌های روده را از اهداکنندگان چاق دریافت کرده‌اند، در مقایسه با موش‌هایی که میکروب‌های روده را از اهداکنندگان لاغر دریافت کرده‌اند، علی‌رغم تغذیه یکسان، وزن بیشتری پیدا کردند. حتی در آن زمان، محققان پیشنهاد کردند که تفاوت در افزایش وزن را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که باکتری‌های روده افراد چاق در استخراج انرژی از غذا کارآمدتر هستند. این نظریه‌ای است که در مطالعه جدید وزارت تغذیه، و ورزش تایید شده است. روگر گفت:" هر کسی ترکیب منحصر به فردی از باکتری‌های روده دارد که توسط ژنتیک، محیط زیست، سبک زندگی و رژیم غذایی شکل می‌گیرند. مجموعه باکتری‌های روده که میکروبیوتای روده نامیده می‌شوند، مانند یک کهکشان کامل در روده ما هستند و به ازای هر گرم مدفوع ۱۰۰ میلیارد از آن‌ها وجود دارد. بسیار جالب است که گروهی از افرادی که انرژی کمتری در مدفوع خود دارند نیز به طور متوسط وزن بیشتری دارند. با این حال، این مطالعه دلیلی برای ارتباط مستقیم این دو عامل ارائه نمی‌دهد. ما امیدواریم در آینده این موضوع را بیشتر بررسی کنیم."

در نهایت این تحقیق گامی به سوی درک این موضوع است که چرا برخی افراد، حتی زمانی که یکسان غذا می‌خورند، وزن بیشتری نسبت به دیگران به دست می‌آورند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه