تاریخ انتشار: یکشنبه 25 دی 1401
ارتباط بین ضعف عضلانی و تسریع سن بیولوژیکی
یادداشت

  ارتباط بین ضعف عضلانی و تسریع سن بیولوژیکی

ضعیف شدن قدرت عضلات می‌تواند پیری را تسریع کنند زیرا بین ضعف عضلات و نرخ ابتلا به بیماری‌های مزمن و در نهایت مرگ و میر ارتباط قوی وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یافته‌ها نشان می‌دهد که حفظ قدرت عضلانی در طول عمر ممکن است به محافظت در برابر بسیاری از بیماری‌های رایج مرتبط با سن کمک کند. به گفته محققان، این مطالعه برخی از اولین شواهد را از ارتباط بین ضعف عضلانی و تسریع سن بیولوژیکی را ارائه می‌دهد. افراد به دلیل انواع عوامل درونی و بیرونی با سرعت‌های متفاوتی پیر می‌شوند که می‌تواند بر سن بیولوژیکی و خطر ابتلا به بیماری‌ها یا تجربه مرگ زودهنگام تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که دو نفر که هر دو 50 ساله هستند، علیرغم اینکه تعداد سال‌های مشابهی زندگی کرده‌اند، ممکن است سطح پیری بیولوژیکی یکسانی نداشته باشند.

انتخاب‌های سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری، همگی به تسریع سن بیولوژیکی فراتر از سن تقویمی فرد کمک می‌کنند. محققان کشف کرده‌اند که قدرت گرفتن عضلات ( معیاری برای قدرت کلی عضله) با سن بیولوژیکی مرتبط است. به طور خاص، این مطالعه که در 4 ژانویه 2023 در مجلهCachexia , Sarcopenia, and Muscle  منتشر شد، نشان داد که افراد با قدرت گرفتن عضلات، سن بیولوژیکی بالاتری دارند.

کاهش قدرت عضلانی، همانطور که با قدرت گرفتن اندازه‌گیری می‌شود، با افزایش خطر مرگ و میر همه علل و قلبی عروقی مرتبط است. قدرت گرفتن به عنوان وسیله‌ای ساده، سریع و ارزان برای طبقه بندی خطر مرگ قلبی عروقی در افراد جذاب است. با این حال، ارزش پیش آگهی قدرت گرفتن با توجه به تعداد و دامنه جمعیت‌ها و عوامل مخدوش کننده ناشناخته است.

مدل سازی بیماری بر اساس متیلاسیون DNA

محققان در دانشگاه  Michigan Medicine رابطه بین سن بیولوژیکی و قدرت چنگ زدن 1274 فرد میانسال و مسن را بر اساس متیلاسیون DNA مدل‌سازی کردند، فرآیندی که نشانگر زیستی مولکولی و تخمین‌گر سرعت پیری را ارائه می‌دهد. این ساعت‌ها در اصل از مطالعات مختلفی که دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، ناتوانی جسمی، بیماری آلزایمر، التهاب و مرگ و میر زودرس را بررسی می‌کردند، مدل سازی شدند. نتایج نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان مسن‌تر ارتباطی بین قدرت گرفتن کمتر و شتاب سن بیولوژیکی در ساعت‌های متیلاسیون DNA نشان دادند. بنابراین با توجه به مطالعات گذشته، اکنون می‌دانیم که الگوهای متیلاسیون DNA به تمایز افراد دارای سبک زندگی سالم و ناسالم کمک می‌کند، این عامل خود ممکن است تفاوت‌های ظریف متیلاسیون ناشی از چاقی را بپوشاند.

Mark Peterson ، دکترا، M.S  نویسنده اصلی این مطالعه و دانشیار طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه میشیگان گفت: ما قبلا می‌دانستیم که قدرت عضلانی پیش‌بینی‌کننده افزایش طول عمر است و ضعف نشان‌دهنده قوی از بیماری و مرگ و میر است، اما برای اولین بار، شواهد قوی از ارتباط بیولوژیکی بین ضعف عضلانی و شتاب واقعی در بیولوژیکی پیدا کردیم.  این نشان می‌دهد که اگر قدرت عضلانی خود را در طول عمر حفظ کنید، ممکن است بتوانید در برابر بسیاری از بیماری‌های رایج مرتبط با سن محافظت کنید. ما می‌دانیم که برای مثال سیگار کشیدن می‌تواند یک پیش‌بینی کننده قوی برای بیماری و مرگ و میر باشد، اما اکنون می‌دانیم که ضعف عضلانی هم می‌تواند مانند سیگار کشیدن یک پیش بینی کننده قوی برای بیماری و مرگ و میر زودهنگام باشد.

Jessica Faul ، Ph.D.، M.P.H. و دانشیار پژوهشی در موسسه تحقیقات اجتماعی U-M و البته یکی از دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: قدرت واقعی این مطالعه در 8 تا 10 سال نیز قابل مشاهده بود، زیرا مطالعات قبلی نیز با ضعیفتر شدن عضلات، تسریع پیری بیولوژیکی را پیش‌بینی می‌کرد که تا یک دهه بعد نیز اندازه‌گیری شد.  مطالعات گذشته نشان داده است که ضعیفتر شدن عضلات یک پیش بینی کننده بسیار قوی برای حوادث نامطلوب سلامتی است. حتی یک مطالعه نشان داد که فشار خون سیستولیک (نشانه بالینی برای تشخیص اختلالات قلبی ) یک پیش بینی کننده خوب برای بروز حوادث قلبی عروقی مانند انفارکتوس میوکارد است. پترسون و تیمش نیز قبلاً ارتباط قوی بین ضعف عضلات و نرخ ابتلا به بیماری‌های مزمن و در نهایت مرگ و میر را در بین جمعیت‌ها نشان داده بودند. Peterson می‌گوید این شواهد همراه با یافته‌های اخیر مطالعه آنها، این پتانسیل جدید را برای پزشکان نشان می‌دهد که با استفاده از میزان قدرت گرفتن عضلات، راهی برای غربالگری افراد از نظر خطر زوال عملکردی، بیماری‌های مزمن و حتی مرگ‌ومیر زودهنگام در آینده در نظربگیرند.

غربالگری بیماران بر اساس میزان قدرت گرفتن عضلات

او گفت: "غربالگری بر اساس میزان قدرت گرفتن عضلات افراد، فرصتی را برای طراحی مداخلات برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شروع یا پیشرفت این رویدادهای بهداشتی نامطلوب "مربوط به سن" فراهم می‌کند. اکنون ما روی پزشکان فشار آورده‌ایم که از ارزیابی میزان قدرت گرفتن در کلینیک‌های خود استفاده کنند و تاکنون این روش فقط در سالمندان استفاده شده است. با این حال، افراد زیادی از این استفاده نمی‌کنند، حتی صدها نشریه را دیده‌ایم که نشان می‌دهند قدرت گرفتن، معیار واقعاً خوبی برای سلامتی است. محققان می‌گویند برای درک ارتباط بین قدرت گرفتن و شتاب سن، از جمله اینکه چگونه شرایط التهابی به ضعف و مرگ و میر ناشی از افزایش سن کمک می‌کند، به تحقیقات آینده نیاز است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که التهاب مزمن در دوران پیری، یک عامل خطر مهم برای مرگ و میر در میان افراد مسن است. این التهاب همچنین با ضعیفتر‌شدن عضلات همراه است و ممکن است پیش‌بینی‌کننده مهمی برای مسیر بین قدرت گرفتن پایین‌تر و ناتوانی و چند بیماری مزمن باشد.

چگونگی تأثیر سبک زندگی و عوامل رفتاری بر قدرت گرفتن و شتاب سن

به‌علاوه، پترسون می‌گوید، درخصوص اینکه باید مطالعات بر چگونگی تأثیر سبک زندگی و عوامل رفتاری، مانند فعالیت بدنی و رژیم غذایی، بر قدرت گرفتن و شتاب سن تمرکز کنند، گفت: «عادات غذایی سالم بسیار مهم هستند، اما من فکر می‌کنم ورزش منظم حیاتی‌ترین کاری است که یک فرد می‌تواند برای حفظ سلامتی در طول عمر انجام دهد.» ما می‌توانیم آن را با یک نشانگر زیستی مانند سن متیلاسیون DNA نشان دهیم، و همچنین می‌توانیم آن را با یک ویژگی بالینی مانند قدرت گرفتن آزمایش کنیم.» بنابراین تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه