تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 دی 1401
بررسی تنظیم ژنتیکی ایمونوگلوبولین A

  بررسی تنظیم ژنتیکی ایمونوگلوبولین A

محققان طی مطالعاتی به بررسی ایمونوگلوبولین A درسطح ژنومی برای ارتباط آن با بیماری‌های مختلف پرداختند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس یافته‌های منتشر شده در Nature Communications، افزایش سطوح آنتی‌بادی ایمونوگلوبولین A (IgA) با تظاهرات چندین بیماری مرتبط است. این یافته‌ها بینش جدیدی در مورد تنظیم ژنتیکی سطوح IgA و نقش بالقوه آن در بیماری‌های انسانی ارائه می‌دهد. به گفته محققان، این مطالعه که تنظیم مشترک IgA را در میان پیشینه‌های اجدادی پیدا کرده است، بینش‌هایی را در مورد تنظیم سیستم ایمنی انسان به طور گسترده ارائه می‌دهد و به باز کردن درها برای درک اینکه چگونه تغییرات در فرآیندهای تنظیمی سیستم ایمنی می‌تواند بر دیگر سیستم های اصلی اندام تاثیر بگذارد کمک می‌کند.

IgA  یک آنتی‌بادی است که توسط غشاهای مخاطی عمدتاً در دستگاه تنفسی و گوارشی تولید شده و همچنین در بسیاری از مایعات بدن یافت می‌شود. هدف آن چند وجهی است، نقش کلیدی در تشخیص آلرژی‌های غذایی، کمک به توسعه بیماری‌های خودایمنی و التهابی مختلف، و کمک به سیگنال‌دادن به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است. افزایش سطح IgA در بروز چندین بیماری از جمله بیماری کلیوی و دیابت نقش دارد. سطوح IgA را می‌توان با ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی، از جمله سن و جنس، افزایش داد، اما کار قبلی از جمعیت های متنوع‌تر در هنگام مطالعه تنظیم ژنتیکی سطوح IgA در افراد نادیده گرفته شده است.

در مطالعه حاضر، محققان یک تجزیه و تحلیل ژنومی سطح سرمی IgA را در بیش از 40000 شرکت‌کننده که در مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز (MESA) که نشان‌دهنده پس‌زمینه‌های مختلف اجدادی ثبت‌نام کرده بودند، انجام دادند و بیش از 20 جایگاه مهم در سراسر ژنوم شناسایی شدند. موقعیت‌های قابل توجهی از ژن‌ها در کروموزوم بیمار، که 11 مورد جدید بود. این مکان‌ها ژن‌های کدکننده را نیز در مسیرهای مرتبط با ایمنی غنی‌سازی کردند و 13 ژن کاندید هنگام دستکاری ژنتیکی در مدل‌های موش، ناهنجاری‌های IgA را نشان دادند.

تجزیه و تحلیل بیشتر با استفاده از حاشیه نویسی های بالینی مشتق شده از شبکه پرونده های الکترونیکی پزشکی و ژنومیک (eMERGE) از 12 مرکز پزشکی با سوابق سلامت الکترونیکی مرتبط با داده‌های ژنوتیپ گسترده ژنوم، ازجمله همبستگی ژنتیکی مثبت سطوح IgA سرم با نفروپاتی IgA و دیابت نوع 2، و شاخص توده بدن، و همبستگی منفی با بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده و چندین عفونت را نشان داد. اصل و نسب آفریقایی همچنین به طور مداوم با سطوح IgA سرم بالاتر و فراوانی بیشتر آلل های افزایش دهنده IgA – مجموعه‌ای از ژن‌های کپی شده با یک ژن به ارث رسیده از هر یک از والدین در مقایسه با دیگر اجداد مرتبط بود.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه