تاریخ انتشار: دوشنبه 26 دی 1401
پیش‌بینی سلول‌های B در پاسخ به درمان سرطان پستان

  پیش‌بینی سلول‌های B در پاسخ به درمان سرطان پستان

محققان طی مطالعه‌ای در سلول‌های B فعال شده، پاسخ به درمان را در سرطان سینه مورد مطالعه قرار دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دریافتند که اندازه‌گیری فعال‌سازی سلول‌های B سیستم ایمنی ممکن است در پیش‌بینی اینکه آیا سرطان سینه HER2 مثبت به درمان پاسخ می‌دهد یا خیر، بهتر از اندازه‌گیری فعال‌شدن سلول‌های T یا تعداد کل سلول‌های ایمنی در داخل و اطراف یک تومور، به نام لنفوسیت‌های نفوذ کننده تومور (TILs) باشد.

درک اینکه چرا سرطان‌ها به درمان پاسخ می‌دهند یا نه، برای درمان مؤثر و شخصی بسیار مهم است. در سرطان پستان HER2 مثبت، سیستم ایمنی، کلیدی برای اثربخشی پاسخ به داروهای ضد HER2 است. سلول‌های مهم در سیستم ایمنی بدن شامل سلول‌های B هستند که آنتی‌بادی‌هایی را ایجاد می‌کنند که سلول‌های سرطانی و عفونت‌ها را خنثی می‌کنند و همچنین سلول‌های T که مستقیماً با سرطان‌ها و عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. محققان نتایج دو کارآزمایی بالینی بزرگ، CALGB 40601 و PAMELA را برای بررسی معیارهای مختلف فعال‌سازی سیستم ایمنی ترکیب کردند. شش علامت فعال‌سازی ژن سلول‌های ایمنی از سلول‌های B در پیش‌بینی اینکه آیا داروها به طور کامل تومور را پاک می‌کنند یا نه، بهتر از اندازه‌گیری تعداد سلول‌های ایمنی روی یک اسلاید میکروسکوپ بود.

این نتایج ممکن است به پزشکان اجازه دهد تا در انتخاب داروها و تعداد داروها برای درمان سرطان سینه HER2 مثبت استفاده کنند. زمانی‌که سلول‌های ایمنی فعال، در اطراف تومور در گردش هستند، درمان سرطان آسان‌تر می‌شود. این مهم است زیرا تعیین فعالیت سلول‌های ایمنی ممکن است به ما امکان دهد تشخیص دهیم کدام زنان مبتلا به سرطان سینه HER2 مثبت به درمان استاندارد پاسخ می‌دهند. این دو کارآزمایی بر روی سرطان پستان HER2 مثبت متمرکز شدند، نوعی از بیماری که در آن پروتئین گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی 2 (HER2) در سطح سلول‌های سینه بیش از حد بیان می‌شود. این نوع سرطان سینه اغلب با تراستوزوماب (Herceptin)، دارویی که پروتئین HER2 را هدف قرار می‌دهد، درمان می‌شود. 305 بیمار ثبت نام شده در CALGB 40601 پاکلیتاکسل (یک داروی شیمی درمانی استاندارد) و تراستوزوماب و همچنین لاپاتینیب (TykerbÔ) را دریافت کردند، یک مهارکننده که عملکرد HER2 یا ترکیبی از این دو را به مدت 16 هفته مسدود می‌کند. 151 بیمار در PAMELA تراستوزوماب و لاپاتینیب را به مدت 18 هفته دریافت کردند.

در هر دو کارآزمایی، بیماران پس از آن به عمل جراحی برای برداشتن تومورهای خود پرداختند. در‌حالیکه TILها در کارآزمایی‌ها با حذف سرطان سینه مرتبط بودند، شش مورد از هفت نشان ایمنی سلول B به شدت با میزان حذف بالاتر مرتبط بودند. شش نشان سلول B نیز با بقای بهتر همراه بود، در حالی که TILs نتایج بقا را به طور موثر پیش‌بینی نکرد.

این یافته ممکن است فراتر از سرطان سینه HER2 مثبت کاربرد داشته باشد. طبق گفته محققان،سرطان سینه دارای ویژگی‌های مولکولی متمایز با پایه‌ها و نتایج بیولوژیکی متفاوت است. در این راستا، آنها به ابزارهای نشانگر زیستی برای هدایت تشدید درمان و کاهش تشدید برای بسیاری از انواع سرطان پستان، به ویژه، HER2 مثبت و سه گانه منفی نیاز دارند. همچنین محققان یک پایگاه داده بزرگ و یکپارچه ایجاد کرده‌اند که بیان ژن و داده‌های بالینی، از جمله پاسخ به درمان و نتایج بقا را ترکیب می‌کند. تحلیل این داده‌ها اطلاعات ضروری را برای توسعه نشانگرهای زیستی و پزشکی دقیق در سرطان سینه HER2+ ارائه کرده و  به پزشکان اطلاع می‌دهد که چه زمانی ممکن است فردی بیشتر یا کمتر به شیمی‌درمانی و بیشتر یا کمتر به داروهای ضد HER2 نیاز داشته باشد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه