تاریخ انتشار: شنبه 01 بهمن 1401
اسفنج کاشتنی و کمک به درمان سرطان

  اسفنج کاشتنی و کمک به درمان سرطان

محققان نشان دادند که استفاده از اسفنج کاشتنی در موش با سرطان مبارزه می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانشگاه UCLA اسفنج کوچکی ساخته‌اند که می‌تواند در کنار تومور کاشته شود تا به بدن در مبارزه با آن کمک کند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، دستگاه‌ها باعث بهبودی، جلوگیری از رشد و گسترش سرطان‌ها و افزایش زمان بقا شدند. سیستم ایمنی خط مقدم دفاع قدرتمندی در برابر پاتوژن‌ها و بیماری‌ها است، اما دسته‌ای از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T تنظیم‌کننده (Tregs) وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که به اشتباه به سلول‌های سالم بدن حمله نمی‌کنند. متأسفانه، یکی از ترفندهای سرطان، ربودن این فرآیند و استفاده از آن برای محافظت از خود در برابر سیستم ایمنی است.
این امر Tregs را به یک هدف جذاب برای درمان تبدیل می‌کند و در مطالعات قبلی دانشمندان راه‌هایی برای برنامه‌ریزی مجدد Tregs به سلول‌های ایمنی سرطان‌زا پیدا کرده‌اند. با این حال، در حالی که کاهش سطح Treg می‌تواند به آسیب‌پذیری بیشتر سرطان‌ها کمک کند، اگر در کل سیستم انجام شود، خطر ایجاد عوارض خود ایمنی را به دنبال دارد. بنابراین در کار جدید، تیم UCLA روش جدیدی را برای پاکسازی Tregs تنها در ناحیه بلافاصله اطراف یک تومور توسعه دادند.
نتیجه نهایی دستگاهی است که آن‌ها آن را SymphNode می‌نامند، که در اصل یک اسفنج زیست تخریب پذیر به اندازه یک پاک کن در انتهای یک مداد است. این ماده از یک ماده هیدروژل مانند به نام آلژینات ساخته شده و حاوی داروهایی است که نه تنها Tregs را مسدود می‌کند، بلکه سایر سلول‌های T ضد سرطانی را نیز احضار می‌کند. هنگامی که یک SymphNode درست در کنار یک تومور کاشته می‌شود، با آزاد کردن محموله دارویی خود شروع به کار می‌کند.
این تیم این سیستم را روی موش‌های مبتلا به سرطان سینه و ملانوما آزمایش کردند که نتایج قابل توجهی در سراسر جهان به همراه داشت. تومورها را در 80 درصد مبتلایان به سرطان سینه کوچک کرد و در 100 درصد موارد از متاستاز جلوگیری کرد. این دستگاه حتی رشد تومور دوم را در جای دیگری از بدن متوقف کرد. در همین حال، موش‌های کنترل درمان نشده، پس از گسترش سرطان به مغز و غدد لنفاوی، در عرض چند هفته جان خود را از دست دادند.
موش‌های مبتلا به ملانوما حتی بهتر عمل کردند. 100 درصد موش‌های تحت درمان تومورشان کوچک شد و در بیش از 40 درصد از آن‌ها به سطوح غیرقابل تشخیص کاهش یافت. صرف نظر از اینکه چه نوع سرطانی داشتند، طول عمر موش‌های تحت درمان نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافت و تا دو برابر موش‌های درمان نشده افزایش یافت.
آزمایش نهایی 100 روز پس از درمان انجام شد، زمانی که تیم تومور دوم را به موش‌هایی تزریق کرد که به آن‌ها SymphNode داده شده بود و از سرطان سینه جان سالم به در بردند. این سرطان‌های جدید رشد نکردند، و این نشان می‌دهد که سیستم ایمنی موش هنوز خاطره‌ای از آن‌ها را حفظ کرده و می‌تواند با موفقیت با آن مبارزه کند. این مطالعه امیدها را برای درمان بالقوه جدیدی افزایش می‌دهد که نه تنها می‌تواند سرطان‌های سخت را درمان کند، بلکه از عود مجدد آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه