تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 بهمن 1401
نقش رژیم غذایی و سبک زندگی در بیماری‌های تنفسی فصل سرد
یادداشت

  نقش رژیم غذایی و سبک زندگی در بیماری‌های تنفسی فصل سرد

دانشمندان رژیم غذایی و سبک زندگی که به تقویت سیستم ایمنی در سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید کمک می‌کند ارائه دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ما هر روز در معرض طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌های بالقوه مضر، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی کووید- قرار می‌گیریم. اما سیستم ایمنی ما، شبکه‌ای از مسیرهای پیچیده در بدن، به محافظت از ما در برابر این میکروارگانیسم‌ها و سایر بیماری‌های بالقوه کمک می‌کند. اساساً مهاجمان خارجی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را می‌شناسد و برای دفاع از ما اقدام فوری انجام می‌دهد.
مقدمه
سیستم ایمنی، شبکه پیچیده‌ای از اندام‌ها، سلول‌ها و پروتئین‌ها است که از بدن در برابر عفونت دفاع می‌کند و در عین حال از سلول‌های خود محافظت می‌کند. سیستم ایمنی هر عامل بیگانه‌ی (میکروبی) را که تا به حال شکست داده است، ثبت می‌کند تا در صورت ورود مجدد به بدن، بتواند به سرعت میکروب را شناسایی کرده و از بین ببرد. انسان‌ها دو نوع مصونیت دارند: ذاتی و تطبیقی. ایمنی ذاتی اولین خط دفاعی بدن است که عمدتاً شامل موانع فیزیکی (مانند پوست) و ترشحات - از جمله مخاط، اسید معده و آنزیم‌های موجود در بزاق و عرق است که از ورود میکروارگانیسم‌ها به داخل بدن جلوگیری می‌کند. همچنین از سلول‌هایی تشکیل شده است که به تمام مهاجمان خارجی وارد شده به بدن حمله می‌کنند. ایمنی تطبیقی سیستمی است که می‌آموزد یک پاتوژن را تشخیص دهد. این سیستم توسط سلول‌ها و اندام‌های بدن ما مانند طحال، تیموس، مغز استخوان و غدد لنفاوی تنظیم می‌شود. هنگامی که یک ماده خارجی وارد بدن می‌شود، این سلول‌ها و اندام‌ها آنتی بادی ایجاد می‌کنند و سلول‌های ایمنی مخصوص آن ماده مضر را تکثیر می‌کنند تا به آن حمله کنند و آن را از بین ببرند. آن‌ها همچنین پاتوژن را برای تماس‌های بعدی به یاد می‌آورند. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم برای حمایت از سیستم ایمنی و حتی بهبود عملکرد آن انجام دهیم. تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی افراد می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از بیماری داشته باشد.
انسان تحت تاثیر هرآنچه که می‌خورد است
مواد مغذی که از غذاها در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنیم، نقش کلیدی در ساخت و حفظ سیستم ایمنی ما دارند. به عنوان مثال اسید آمینه آرژنین را در نظر بگیرید. این اسیدآمینه برای تولید اکسید نیتریک در سلول‌های ایمنی ضروری است که یک مولکول دفاعی مهم در برابر ارگانیسم‌ها است. ویتامین A و روی در تولید مثل سریع سلول‌های ایمنی بسیار مهم هستند. ویتامین C با حمایت از عملکرد سلولی هر دو سیستم ایمنی به دفاع ایمنی کمک می‌کند. به طور مشابه، ویتامین E برای تقویت پاسخ‌های ایمنی در حیوانات و انسان‌ها و محافظت در برابر چندین بیماری عفونی مانند آنفولانزا، کووید و سرماخوردگی نشان داده شده است.
یک رژیم غذایی متنوع شامل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، محصولات لبنی، و همچنین ماهی، گوشت یا جایگزین‌های پروتئین گیاهی، همگی حاوی این مواد مغذی کلیدی هستند که از سلامتی افراد حفاظت و حمایت می‌کنند.

باکتری‌ها و سلامتی انسان 
ترکیب وسیعی از میکروارگانیسم‌هایی که در روده انسان زندگی می‌کنند – که به عنوان میکروبیوم انسان شناخته می‌شوند – نیز علیرغم اندازه کوچکشان، تأثیرات قابل توجهی بر سلامت و تندرستی انسان دارند. در واقع، میکروبیوم به دلیل ارتباط گسترده‌ای که با اندام‌ها و سیستم‌های بدن دارد، اغلب به عنوان «مغز دوم» شناخته می‌شود. یکی از نقش‌های خاص میکروب‌های روده انسان، حمایت از عملکرد سیستم ایمنی است. آن‌ها به کنترل التهاب کمک می‌کنند، فرآیندی که سیستم ایمنی از آن برای محافظت از ما در برابر پاتوژن‌های مضر استفاده می‌کند. اطمینان از سالم بودن میکروبیوم می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.
راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم از طریق غذاهایی که می‌خوریم از میکروبیوم خود حمایت کنیم. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای، که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است، دارای اثر ضد التهابی در روده است که می‌تواند به تقویت عملکرد ایمنی بدن کمک کند. این اثر ممکن است با سویه‌ای از باکتری به نام Faecalibacterium prausnitzii که کلید تنظیم سیستم ایمنی است، توضیح داده شود. این باکتری در رژیم غذایی غربی کم است اما در رژیم غذایی مدیترانه‌ای فراوان است. شما همچنین باید از مصرف بیش از حد غلات تصفیه شده، قندها و چربی‌های حیوانی خودداری کنید، که همگی می‌توانند التهاب را در بدن تشدید کنند که باعث تضعیف پاسخ ایمنی می‌شود. پروبیوتیک‌ها (ترکیبی از باکتری‌های زنده) نیز ممکن است فوایدی داشته باشند. تحقیقات حتی نشان داده است که ترکیب پروبیوتیکی از سویه‌های باکتریایی Lactiplantibacillus plantarumand و Pediococcus acidilactici میزان ویروس شناسایی شده در بینی و ریه‌ها و همچنین طول مدت علائم را در بیماران کووید کاهش می‌دهد.
داشتن یک سبک زندگی سالم
سبک زندگی افراد نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد. به عنوان مثال، سیگار بر ایمنی ذاتی و انطباقی تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که هم نسبت به عوامل بیماری‌زا واکنش بیش از حد نشان دهد و هم دفاع ایمنی خود را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که الکل حساسیت به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی را افزایش می‌دهد. این کار را با تغییر نحوه دفاع سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها انجام می‌دهد. حتی مصرف کنندگان متوسط الکل ممکن است ایمنی کمتری داشته باشند.
خواب همچنین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است. مطالعات نشان می‌دهد که خواب مکرر و ضعیف باعث التهاب در بدن می‌شود. این ممکن است پاسخ ایمنی را بدتر کند، خطر عفونت را افزایش دهد و عفونت را بدتر کند. نوجوانانی که تنها 6 ساعت می‌خوابند نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و گاستروانتریت هستند.
استرس یکی دیگر از عواملی است که تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی دارد. فقط استرس مزمن نیست که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند. حتی دوره‌های کوتاه استرس (مانند امتحان) می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بدتر کند. خوشبختانه، مدیتیشن ذهن (که می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند) و ممکن است برای سیستم ایمنی مفید باشد.

پایان مطلب/
 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه