تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 بهمن 1401
بهبود درمان سرطان خون لوسمی سلول مویی

  بهبود درمان سرطان خون لوسمی سلول مویی

نتایج تحقیق گروهی از دانشمندان نشان داد که داروی ومورافنیب می‌تواند یک گزینه درمانی خط دوم موثر برای بیماران سرطان خون HCL باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس یک کارآزمایی بالینی اخیر که در Blood منتشر شده است، بیماران مبتلا به سرطان خون سلولی مودار عودکننده یا مقاوم که تحت درمان با ومورافنیب (vemurafenib) قرار گرفتند، پاسخ عالی و بقای بدون عود را تجربه کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که ومورافنیب یک گزینه درمانی خط دوم موثر برای این بیماران است. به گفته محققان، این یافته مهم است زیرا نشان‌دهنده یک درمان هدفمند و نسبتا غیر سمی و غیرشیمی درمانی است.

لوسمی سلول‌مویی (HCL)، نوع نادری از سرطان خون است، زمانی که مغز استخوان تعداد زیادی لنفوسیت، نوعی گلبول سفید، تولید می‌کند. این بیماری به طور کلی در بزرگسالان بالای 50 سال تشخیص داده می‌شود و می‌توان آن را با داروی شیمی‌درمانی کلادریبین با یا بدون آنتی‌بادی مونوکلونال ضد CD20 Rituximab درمان کرد. متأسفانه 30 تا 40 درصد بیماران همچنان عود خواهند کرد. در مورد HCL عودکننده یا مقاوم به درمان، بیماران ومورافنیب، یک داروی مهارکننده مولکولی کوچک، تجویز می‌شوند. این دارو که می‌تواند به صورت خوراکی تجویز شود، BRAF V600E را که یک جهش ژنتیکی کلیدی در سلول‌های HCL است که بقای سلول‌های سرطانی را تقویت و مسدود می‌کند. آزمایش‌های بالینی قبلی نشان داده‌اند که بیماران مبتلا به HCL عودکننده یا مقاوم، پاسخ اولیه بالایی به دارو نشان می‌دهند، اما نتایج طولانی‌مدت ناشناخته مانده است.

در کارآزمایی بالینی کنونی، محققان نتایج بیماران 36 فرد مبتلا به HCL عودکننده یا مقاوم را که با ومورافنیب تحت درمان قرار گرفتند، اندازه‌گیری کردند. محققان دریافتند که 33 درصد پاسخ کامل به دارو و 53 درصد از بیماران پاسخ نسبی داشتند. یک ارزیابی پیگیری 40 ماهه نشان داد که 68 درصد از بیماران عود را تجربه کردند، با میانگین بقای بدون عود 19 ماه. از 21 بیمار که عود کردند، 14 نفر مجدداً تحت درمان با ومورافنیب قرار گرفتند و از این بیماران، 86 درصد سطح گلبول های سفید خونشان به حالت عادی برگشت. به طور کلی، بقای بیمار در چهار سال 82 درصد بود، با نرخ بقای قابل توجهی در بیمارانی که طی یک سال پس از درمان اولیه عود کردند. علاوه بر این، افزایش دوز دارو یا افزایش مدت زمان درمان باعث بهبود پاسخ کلی به درمان نشد. محققان خاطرنشان کردند که مدت بهبودی با هر عود بعدی کوتاه‌تر بود و پیشنهاد کردند که ترکیب ومورافنیب با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال ممکن است طول درمان را کوتاه‌تر و بهبودی را طولانی‌تر کند. به گفته محققان، یافته‌ها نشان می‌دهند که تک‌تراپی با ومورافنیب می‌تواند به نرخ‌های پاسخ بالایی در بیماران مبتلا به HCL عودکننده یا مقاوم با عوارض جانبی قابل قبول دست یابد.

آنها همچنین اعلام کردند که، انجام یک کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده برای مقایسه استانداردهای مراقبت فعلی برای بیماران درمان‌نشده کلدریبین به علاوه ریتوکسیماب با ومورافنیب به‌علاوه ریتوکسیماب، گام بعدی منطقی خواهد بود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه