تاریخ انتشار: دوشنبه 24 بهمن 1401
عفونت لثه یک عامل خطر برای آریتمی قلبی

  عفونت لثه یک عامل خطر برای آریتمی قلبی

محققان با بررسی بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط معنی‌داری بین پریودنتیت و فیبروز قلبی یافتند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی بنیان، پریودنتیت، یک بیماری لثه، می‌تواند منجر به مشکلات متعدد دندانی از بوی بد دهان تا خونریزی و از دست دادن دندان‌ها شود. اکنون، محققان دانشگاه هیروشیما دریافته‌اند که می‌تواند با مشکلات شدیدتری در سایر نقاط بدن یعنی قلب مرتبط باشد. در مطالعه‌ای که در JACC: Electrophysiology بالینی منتشر شد، تیم تحقیقاتی در نمونه‌ای متشکل از 76 بیمار مبتلا به فیبریلاسیون‌ دهلیزی، ارتباط معنی داری بین پریودنتیت و فیبروز (که باعث ایجاد زخم در زائده دهلیز چپ قلب می‌شود که می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم به نام فیبریلاسیون‌دهلیزی شود) یافت.

بیماری قلبی پریودنتیت با یک التهاب طولانی مدت همراه است و التهاب نقش کلیدی در پیشرفت فیبروز دهلیزی و پاتوژنز فیبریلاسیون دهلیزی ایفا می‌کند. این مطالعه بافت شناسی زائده‌های دهلیز چپ با هدف روشن کردن رابطه بین وضعیت پریودنتیت بالینی و درجه فیبروز دهلیزی انجام شد. زائده‌های دهلیز چپ با جراحی از بیماران برداشته شد و محققان بافت را تجزیه و تحلیل کردند تا ارتباط بین شدت فیبروز دهلیزی و شدت بیماری لثه را مشخص کنند. آنها دریافتند که هر چه پریودنتیت بدتر باشد، فیبروز بدتر است و این نشان می‌دهد که التهاب لثه ممکن است التهاب و بیماری در قلب را تشدید کند. به گفته محققان این مطالعه شواهد اساسی را ارائه می‌دهد که پریودنتیت می‌تواند فیبروز دهلیزی را تشدید کرده و یک عامل خطر جدید قابل اصلاح برای فیبریلاسیون دهلیزی باشد.

 سرپرست این تیم تحقیقاتی افزود علاوه بر بهبود سایر عوامل خطر مانند وزن، سطح فعالیت، مصرف تنباکو و الکل، مراقبت‌های پریودنتال می‌تواند به مدیریت جامع فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند. با این حال، او هشدار داد که این مطالعه یک رابطه علت و معلولی ایجاد نکرد، به این معنی که در حالی که شدت بیماری لثه و فیبروز دهلیزی مرتبط به نظر می‌رسد، محققان متوجه نشده‌اند که یکی به طور قطعی به دیگری منجر شود. یکی از اهداف مطالعه این است که تأیید کند که پریودنتیت یک عامل خطر قابل اصلاح برای فیبریلاسیون دهلیزی است و مشارکت متخصصان دندانپزشکی در مدیریت جامع فیبریلاسیون دهلیزی را ارتقا دهد. پریودنتیت یک هدف آسان قابل اصلاح با هزینه کمتر در میان عوامل خطر شناخته شده فیبریلاسیون دهلیزی است. دستاورد این مجموعه مطالعاتی ممکن است برای بسیاری از مردم در سرتاسر جهان سودمند باشد. در مرحله بعد، محققان امیدوارند آزمایش‌های بالینی آینده را برای روشن شدن اینکه آیا مداخله پریودنتال باعث کاهش وقوع فیبریلاسیون دهلیزی و بهبود نتایج بیمار می‌شود، انجام دهند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه