تاریخ انتشار: شنبه 06 اسفند 1401
عوامل خطر محیطی و بیماری‌های قلبی عروقی

  عوامل خطر محیطی و بیماری‌های قلبی عروقی

محققان در حال بررسی تاثیر فاکتورهای محیطی در ایجاد بیماری‌های قلبی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماری‌های غیرواگیر (NCD) سالانه برای بیش از 38 میلیون نفر را کشته و از این رو عامل اصلی بار جهانی بیماری‌ها هستند که 70 درصد از مرگ و میرها را تشکیل می‌دهند. اکثر این مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) است. خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به شدت با قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زای محیطی مانند آلاینده‌های موجود در هوا، قرار گرفتن در معرض صدا، نور مصنوعی در شب و تغییرات آب و هوایی، از جمله گرمای شدید، طوفان‌های بیابانی و آتش سوزی‌های جنگلی مرتبط است. علاوه بر عوامل خطر سنتی برای CVD مانند دیابت، فشار خون شریانی، استعمال دخانیات، کلسترول خون بالا و استعداد ژنتیکی، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد عوامل فیزیکوشیمیایی در محیط به طور قابل‌توجهی در افزایش تعداد NCD نقش دارند. 
سر و صدا و خطر قلبی عروقی
شواهد اپیدمیولوژیک برای اثرات نامطلوب صدا بر سلامت ما

آلودگی صوتی ناشی از ترافیک یک مشکل بهداشت عمومی در حال افزایش است. سر و صدای ترافیک جاده‌ای منبع اصلی اثرات سلامتی ناشی از سروصدای حمل‌ونقل است، و نقشه‌برداری اتحادیه اروپا در سال 2019 نشان داد که 113 میلیون اروپایی (20٪) در معرض بار صدای ترافیک جاده‌ای هستند که بیش از حد مجاز است. در سال 2018، یک پانل متخصص WHO اظهار داشت که شواهد با کیفیت بالایی برای نتیجه‌گیری وجود دارد که سر و صدای جاده با IHD مرتبط است. برای سایر اثرات سلامت قلبی عروقی به استثنای IHD، گروه کارشناسان WHO به دلیل عدم انجام مطالعات با کیفیت بالا، شواهد بسیار کم، کم یا متوسطی پیدا کردند. مطالعات متعددی به این موضوع پرداخته‌اند که آیا سر و صدای ترافیک یک عامل خطر برای فشار خون بالا است، اما متأسفانه در بیشتر موارد از طرح مقطعی استفاده می‌شود. کیفیت شواهد برای بروز سکته توسط WHO بر اساس یک مطالعه منفرد که سر و صدای جاده را برای افزایش خطر سکته مغزی گزارش می‌کرد، متوسط ارزیابی کرد. مطالعاتی که کل یک منطقه یا کشور (لندن، فرانکفورت، و دانمارک) را پوشش می‌دهند، سر و صدای جاده را برای تشدید خطر سکته مغزی نشان دادند، در حالی که مطالعات گروهی کلاسیک کوچک‌تر از سوئد، نروژ و بریتانیا با تعداد محدودی از موارد (900-1900) هیچ ارتباطی پیدا نکرد. 
بینش مکانیکی در پاتوفیزیولوژی ناشی از نویز توسط مطالعات بالینی
شناخت سر و صدا و فعال شدن قشری و سمپاتیک ناشی از آن باعث تولید هورمون‌های استرس (مانند کورتیزول و کاتکول آمین‌ها) با فعال شدن سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون می‌شود. در صورت وجود مزمن، این مسیر ممکن است ابتدا منجر به ایجاد عوامل خطر قلبی عروقی (مانند هیپرگلیسمی و کلسترول خون)، فعال شدن فاکتور لخته شدن خون و فشار خون بالا شود که در نهایت منجر به MI، نارسایی قلبی، فشار خون شریانی، آریتمی و سکته مغزی شود.
آلودگی هوا
اجزای آلودگی هوا

آلاینده‌های هوا از دوران باستان شناخته شده‌اند، اما منابع و ترکیب آن‌ها تا حد زیادی با صنعتی شدن و شهرنشینی و تولید آلاینده‌های انسانی (مشتق از احتراق) هوا که اکنون یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی است، تکامل یافته است. اجزای ناشی از انتشارات مختلف که نیازمند معیارهای طبقه بندی جدید ذرات ریز هستند که صرفاً بر اساس اندازه یا جرم این ذرات نیست، بلکه بر اساس واکنش سطحی، بارگیری با آلاینده‌های سمی مانند فلزات واسطه یا تب زاهای باکتریایی/قارچی است. توده آلاینده شهری از گازها یا ترکیبات فاز بخار مانند O3، •NO2، ترکیبات آلی فرار (مانند بنزن)، CO و SO2 می‌آید. اعمال استرس اکسیداتیو CO باعث جابجایی O2 در هموگلوبین می‌شود و اندام‌ها را از اکسیژن محروم می‌کند. اثرات افزایشی CO با •NO2، O3، و PM2.5 انتظار نمی‌رود. این ممکن است برای اکسیدان‌هایی مانند اجزای NO2، O3 و PM2.5 که گونه‌های فعال اکسیژن تولید می‌کنند متفاوت باشد. 
آلودگی هوا، بار جهانی بیماری و مدل‌های مرگ و میر
آلودگی هوا یک خطر اصلی برای سلامتی است که منجر به عوارض و مرگ و میر بیش از حد می شود. نکته قابل توجه، ارتباط مثبت در غلظت‌های ذرات معلق کمتر از توصیه‌های اروپایی فعلی برای محدودیت‌های سالانه قرار گرفتن در معرض PM2.5 و PM10 یافت شد. نکته قابل توجه، غلظت بالاتر آلودگی هوا و ویژگی‌های خاص ذرات یا گازها (مانند اگزوز گازوئیل) با شیوع بالاتر COVID-19 و نرخ مرگ و میر مرتبط است. . در مقابل، قرنطینه ناشی از بیماری همه گیر COVID-19 باعث کاهش آلودگی هوا و در نتیجه حوادث قلبی عروقی شد.
تغییرات آب و هوایی، افزایش دما، طوفان‌های بیابانی و آتش سوزی‌های جنگلی
شواهد رو به رشدی نیز از ارتباط ذرات ناشی از منابع طبیعی (مانند گرد و غبار صحرا، آتش‌سوزی‌های جنگلی و فوران‌های آتشفشان) با اثرات نامطلوب بر سلامت عمومی پشتیبانی می‌کنند. بر اساس تخمین‌ها، سالانه 400 تا 500 هزار مرگ و میر جهانی ناشی از علل قلبی ریوی (تقریباً 18 درصد از کل مرگ‌های زودرس) را می‌توان به آلودگی هوا نسبت داد. خطر بستری شدن در بیمارستان CVD، همچنین توسط ارتباط قابل توجهی از طوفان‌های گرد و غبار آسیایی تا 4 روز قبل از بستری شدن و خطر وقوع MI حاد پشتیبانی می‌شود. همچنین تولید PM2.5 و سایر آلاینده‌های هوا از آتش سوزی‌های جنگلی در کالیفرنیا، برزیل، استرالیا، اروپای جنوبی، و در مقیاس جهانی گزارش شده است که بر سلامت تنفسی و قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد، در حالی که آتش سوزی سنگ معدن در سیبری تا کنون بیشتر در زمینه گرمایش جهانی ذکر شده است. 
شکاف در دانش
فقط تعداد کمی از مطالعات حیوانی یا انسانی با کیفیت بالا وجود دارد که اثرات افزایشی بالقوه آلودگی صوتی، هوا و نور را در نظر گرفته است. اگرچه مشخص است که آلودگی هوا از منابع طبیعی نیز با مرگ و میر بالاتری همراه است، اما شکاف‌های متعددی در دانش با توجه به اثرات نامطلوب آن بر سلامتی وجود دارد.
مطالعات مکانیکی در حیوانات ممکن است به ارائه جهتی برای مطالعات انسانی آینده کمک کند. سوالاتی که باید به آن‌ها پاسخ داده شود عبارتند از: (1) اثرات افزایشی و پاسخ‌های بیولوژیکی/عملکردی وابسته به زمان مواجهه‌های مشترک مختلف. (2) آیا اثرات القایی قابل برگشت هستند. (3) تاثیر بر ریتم شبانه روزی. و (4) تأثیر اصلاحات سبک زندگی (مانند رژیم غذایی، استرس و ورزش). در نهایت، توسعه فناوری‌های جدیدی که اندازه‌گیری‌های شخصی سلامت را همراه با داده‌های عمومی در مورد آلاینده‌های محیطی ممکن می‌سازد، درک پیشرفته‌ای از تعاملات بین عوامل خطر محیطی و غیرمحیطی را تقویت می‌کند.
پایان مطلب/
 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه