تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 اسفند 1401
اولین آزمایش انسانی واکسن آزمایشی ویروس ماربورگ

  اولین آزمایش انسانی واکسن آزمایشی ویروس ماربورگ

آزمون واکسن آزمایشی ویروس ماربورگ اکنون به دنبال آزمایش انسانی فاز ۲ بزرگ تر خواهد بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نتایج امیدوارکننده‌ای از اولین آزمایش انسانی واکسن آزمایشی ویروس مرگبار ماربورگ منتشر شده است. این اولین واکسن ویروس ماربورگ است که وارد فاز ۲ آزمایش انسانی می‌شود. ماربورگ که از خانواده ویروس‌های فیلوویریدا مانند ابولا است و به همان اندازه کشنده است که همزاد شناخته‌شده‌اش، می‌باشد، هرچند که، کمی کم تر بیماری زا است.

این ویروس برای اولین بار در سال 1967 ظاهر شد و تعداد معدودی شیوع در اروپا باعث ایجاد یک بیماری خونریزی دهنده مرگبار شد. مطالعات ژنومی بعدی منشا آن را به اوگاندا و کنیا برمی‌گرداند. از زمان پیدایش آن، بیش از ده‌ها مورد شیوع در طول ۵۰ سال گذشته رخ داده است، و به تازگی سال گذشته برای اولین بار در غنا مجددا پدیدار شده است. با این حال، نرخ مرگ و میر وحشتناک تا ۹۰ درصد باعث شد تا کارشناسان بیماری‌های عفونی نسبت به پتانسیل قابل توجه همه گیری این ویروس در آینده هشدار دهند. دانیلا مانو، از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، در سرمقاله اخیر لنست گفت: " شیوع ویروس ماربورگ قبلی در جمهوری دموکراتیک کنگو (1998-2000) و آنگولا (2004-2005) نشان داد که، در شرایط خاص مانند مناطقی که با زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف درگیر هستند، شیوع بیماری می‌تواند برای ماه‌ها یا سال‌ها به صورت کنترل نشده باقی بماند و جان صدها نفر را بگیرد. شاید تنها موضوع مهم برای ما پیش از شیوع گسترده ویروس ماربورگ، مسئله زمان باشد." بر خلاف ابولا که هم درمان به صورت آنتی بادی مونوکلونال و هم واکسن موثری دارد، هیچ درمان یا واکسن تایید شده‌ای برای بیماری ویروس ماربورگ وجود ندارد. این موضوع باعث شده است که موسسه خیریه واکسن جهانی Gavi ، ماربورگ را به عنوان نگرانی اصلی همه گیری در آینده معرفی کند.
این واکسن جدید ماربورگ با نام (cAd3-Marburg) از یک ناقل آدنوویروس برای تحویل گلیکوپروتئین ماربورگ استفاده می‌کند. مطالعات اولیه منتشر شده در سال گذشته نشان داد که یک دوز از این واکسن یک پاسخ ایمنی محافظتی در حیوانات ایجاد می‌کند که تا یک سال دوام می‌آورد. در فاز اول آزمایش انسانی این واکسن جدید، ۴۰ فرد بزرگ سال سالم برای دریافت واکسن آزمایشی ثبت نام کردند. مطالعات بر روی این گروه نشان داد که واکسن به خوبی تحمل می‌شود و عوارض جانبی جدی ندارد. پاسخ‌های ایمنی قابل توجهی نیز در 95 درصد افراد مشاهده شد که در 70 درصد در کل دوره پی گیری ۴۸ هفته‌ای باقی ماند.
دولت آمریکا اخیرا چندین میلیون دلار برای پیشبرد تحقیقات واکسن ماربورگ سرمایه گذاری کرده است. آزمایش‌های انسانی بعدی اکنون در غنا، کنیا، اوگاندا و ایالات متحده در حال برنامه ریزی هستند.
پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه