تاریخ انتشار: دوشنبه 22 اسفند 1401
اثرات فیبر غذایی بر سلامت انسان

  اثرات فیبر غذایی بر سلامت انسان

محققان نشان دادند که فیبر موجود در رژیم غذایی می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اعتقاد بر این است که فیبر رژیمی (DF) فواید مهمی برای سلامتی دارد و به یک کانون تحقیقاتی تبدیل شده است. DF در اکثر غذاهای طبیعی، از جمله میوه‌ها (16.74٪ - 91.24٪)، سبزیجات (6.53٪ - 85.19٪)، غلات (9.76٪ - 69.20٪) و غیره وجود دارد. DF دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مختلفی مانند ظرفیت نگهداری آب (WHC)، ظرفیت swelling، ظرفیت نگهداری روغن، ظرفیت جذب گلوکز (GAC) (0.17-4.65 mmol/g)، ظرفیت جذب کلسترول (CAC) (0.03-37.10 mg/g) و ویسکوزیته، که باعث می‌شود عملکردهای فیزیولوژیکی متفاوتی مانند کاهش خطر چاقی، دیابت از خود نشان دهد. 
خواص فیزیکوشیمیایی
WHC

WHC رابطه خاصی با ساختار DF دارد. هنگامی که سطح تماس و گروه آبدوست DF افزایش می‌یابد، آب می‌تواند در قسمت آبدوست یا در فضای ساختار فیبر شبکه حفظ شود که باعث بهبود WHC می‌شود. WHC از DF از 2.01 گرم در گرم تا 25.03 گرم در گرم متغیر است، در این میان، DF سبزیجات دارای بالاترین WHC  و پس از آن میوه‌ها و غلات هستند. DF گیاهی به دلیل سطح نامنظم، شل و متخلخل آن دارای WHC بالایی است. DF دارای WHC خوبی است که یکی از دلایل اصلی نقش آن در بهبود سلامت انسان است. اولاً، DF پس از جذب آب، یک اثر روان کنندگی دارد که می‌تواند باعث افزایش پریستالیس روده و تحرک روده شود. ثانیا، DF پس از جذب آب، حجم غذا را افزایش می‌دهد که می‌تواند مصرف غذا را کاهش دهد. DF در روده تخمیر می‌شود تا SCFA تولید کند که می‌تواند ترشح هورمون‌های سیری را افزایش دهد. 
WSC
DF به دلایل زیر دارای WSC است: 1) آب دارای قدرت کشش سطحی است، می‌توان آن را در ساختار مویرگی DF حفظ کرد. 2) پیوندهای هیدروژنی و گروه های آبدوست دوقطبی به آب متصل می‌شوند. 3) این ارتباط مستقیم با ناحیه تماس DF دارد. DF همگن شده با فشار بالا دارای WSC خوب (18.30 میلی لیتر بر گرم) است، زیرا تغییر ماهیت شیمیایی و ساختاری ناشی از تیمارهای فشار بالا است. به طور کلی، WSC از DF به دلایل مشابه WHC برای خواص عملکردی آن مفید است.
OHC
OHC از DF عمدتا به چگالی بار کل، آبگریزی، خواص سطح و شرایط تصفیه مربوط می‌شود. OHC DF از 0.65 گرم در گرم تا 29.00 گرم در گرم متغیر است. به طور کلی، OHC DF سبزیجات (1.01-25.8 گرم در گرم) بالاتر از DF میوه (0.65-9.91 گرم در گرم) و DF غلات (0.96-29.00 گرم در گرم) است. در این میان، پودر گردو دارای بزرگترین OHC است، دارای متخلخل تر و شانه عسلی مانند است. با کاهش اندازه ذرات آسیاب فوق ریز، ساختار لانه زنبوری IDF ناپدید می‌شود که باعث کاهش OHC می‌شود. OHC از DF نیز اساس خواص عملکردی مهم است. DF می‌تواند چربی را جذب کرده و دریافت کالری اضافی را در بدن کاهش دهد که می‌تواند از بروز چاقی جلوگیری کند.

GAC
GAC DF به خواص فیزیکی آن مرتبط است، زیرا گلوکز می‌تواند به ساختار شبکه DF بچسبد و تماس با دستگاه روده انسان را کاهش دهد. GAC DF در غذا از 0.17 mmol/g تا 4.65 mmol/g است و مطالعات روی GAC عمدتاً روی DF سبزیجات متمرکز است. IDF استخراج شده از هویج با استفاده از روش آنزیمی پیچیده (2.43 میلی مول بر گرم)، و GAC با فشار هیدرواستاتیک بالا (2.63 میلی مول بر گرم) به طور قابل توجهی بهبود یافته است. این به این دلیل است که DF می‌تواند قندها را جذب کند و SCFAs را از طریق تخمیر در بدن تولید کند، که می‌تواند از دیابت جلوگیری کند.
 DF و سلامت انسان
چاقی
در سال‌های اخیر تعداد بیماران چاق در سراسر جهان افزایش یافته است. طبق آمار 200 کشور جهان، شیوع چاقی در جهان از 3.2 درصد در سال 1975 به 10.8 درصد در سال 2014 در مردان افزایش یافته است. در عین حال، داده‌ها افزایش از 6.4 درصد زنان را به 14.9 درصد نشان می‌دهد. در سال 2016، بیش از 1.9 میلیارد بزرگسال 18 ساله دارای اضافه وزن بودند که از این تعداد بیش از 650 میلیون چاق بودند و بیش از 340 میلیون کودک و نوجوان 5 تا 19 ساله دارای اضافه وزن یا چاق بودند. افزایش تعداد بیماران چاق تهدیدی برای سلامت انسان در سراسر جهان است، بار جهانی را افزایش و به چالشی برای انسان تبدیل می‌شود. DF می‌تواند با تنظیم مصرف غذا، هضم، جذب و متابولیسم، جذب چربی را مسدود کرده و انرژی دریافتی را کاهش دهد. مکانیسم اصلی کاهش وزن DF به شرح زیر است: 1) ویسکوزیته SDF مانند صمغ و صمغ عربی بالا است که می‌تواند مهاجرت مواد مغذی را کاهش دهد. کلم بروکلی DF حاوی پکتین چسبنده داشته که مصرف چربی رژیم را کاهش می‌دهد و حذف کلسترول و اسید صفراوی را از گردش خون روده کبدی افزایش می‌دهد و در نتیجه سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. در مجموع، بهبود چاقی توسط DF عمدتاً ناشی از خواص فیزیکوشیمیایی مانند WHC، WSC، OHC، CAC و ویسکوزیته است که جذب چربی از غذا را به تاخیر می‌اندازد. 
DF  و دیابت
در چند دهه گذشته، بروز دیابت، به ویژه دیابت نوع 2، بالاترین میزان را داشته و 90 درصد از کل بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است. افزایش تعداد بیماران دیابتی بار اقتصادی جهانی را نیز افزایش می‌دهد. مکانیسم کاهش قند خون توسط DF به شرح زیر است: ساختار شبکه‌ای DF می‌تواند یک مانع فیزیکی ایجاد کند و انتشار گلوکز را به تاخیر بیندازد. ذرات فیبری به عنوان یک مانع فیزیکی برای مولکول‌های گلوکز و به دام افتادن گلوکز در شبکه تشکیل دهنده الیاف عمل می‌کنند. هنگامی که ساختار DF شل و متخلخل می‌شود و گروه‌های عملکردی سطح بیشتری در معرض دید قرار می‌گیرند، برهمکنش بین DF و گلوکز افزایش می‌یابد و GAC بهبود می‌یابد. فیبرهای چسبناک می‌توانند تخلیه معده را به تاخیر بیندازند و حساسیت انسولین را به اثرات هیپوگلیسمی افزایش دهند. 
DF و سرطان
سرطان یکی از اصلی‌ترین مشکلات عمومی است که سلامت انسان را به طور جدی تهدید می‌کند. بنابراین، پیشگیری از سرطان ضروری است. بروز سرطان ارتباط نزدیکی با عادات غذایی دارد و رژیم غذایی با DF بالا می‌تواند به طور موثری از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری کند.
مکانیسم DF برای جلوگیری از سرطان عمدتاً در جنبه‌های مختلفی منعکس می‌شود. DF دارای WHC و SWC است که می‌تواند باعث افزایش حجم مدفوع، تسریع زمان اجابت مزاج و کاهش غلظت مواد سرطان زا در روده شود. DF می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد زیرا حجم مدفوع افزایش یافته و زمان انتقال کاهش می‌یابد، در نتیجه غلظت مواد سرطان زا در اپیتلیوم کولورکتال کاهش می‌یابد. DF می‌تواند غلظت هورمون‌های در گردش را کاهش دهد و دفع را افزایش دهد. مکانیسم پیشگیری از سرطان تخمدان و سرطان سینه عمدتاً مهار ترشح هورمون‌ها و کاهش فراهمی زیستی هورمون‌ها است. 
DF و بیماری روده
دستگاه گوارش بزرگترین بافت مانع بدن انسان است. در حالت سالم، محیط روده می‌تواند نقش کلیدی در ارتقای هضم غذا و تأثیرگذاری بر سیستم ایمنی مخاطی از طریق میکروبیوتای همزیست داشته باشد. عدم تعادل میکروبیوتای روده ممکن است باعث آسیب به سد روده شود و در نتیجه استعداد ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهد. بروز بیماری‌های روده‌ای ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی و رژیم غذایی دارد. افرادی که DF بیشتری مصرف می‌کنند می‌توانند میکروبیوتای روده را تنظیم کنند، از یبوست جلوگیری کنند و یکپارچگی سد روده را حفظ کنند و در نتیجه سلامت روده را ارتقا دهند.
تخمیر DF در داخل بدن می‌تواند رشد باکتری های مفید را تقویت کرده و از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری کند که نقش حیاتی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها دارند. درمان با اینولین می‌تواند باعث افزایش فراوانی باکتری‌های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس، لاکنوسپیراسه، فاسکولارکتوباکتریوم و باکتریوئید در موش‌های دیابتی شود. رژیم غذایی با DF بالا می‌تواند باکتری‌های مفید را ترویج کند و در نتیجه اثر محافظتی بر سرطان روده بزرگ داشته باشد. DF دارای WHC و SWC خوبی است که می‌تواند یبوست عملکردی را تسکین دهد و هضم دستگاه گوارش را تقویت کند. 
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه