تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 اسفند 1401
ارتباط ژنتیکی بین میگرن و سطح قند خون تایید شد

  ارتباط ژنتیکی بین میگرن و سطح قند خون تایید شد

امید می‌رود با یک کشف جدید راه‌های جدیدی برای درمان مبتلایان به میگرن گشوده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، صفات مرتبط با میگرن و قند خون مانند انسولین ناشتا و دیابت نوع ۲ به طور گسترده‌ای به عنوان اختلالات همراه رایج شناخته می‌شوند، اما اکنون دانشمندان یک ارتباط ژنتیکی مشخص یافتند که می‌تواند زمینه جدیدی از درمان را را برای این اختلالات ناتوان کننده ایجاد کند. محققان دانشگاه فن آوری کوئینزلند استرالیا ژن‌های مرتبطی را کشف کرده‌اند که بسیاری از مبتلایان به میگرن و سردرد را با ویژگی‌های گلیسمی که مشکلات سلامتی را دو چندان می‌کند، مبارزه می‌کند. تخمین زده می‌شود که میگرن بیش از 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تقریباً سه برابر بیشتر در زنان شیوع دارد و بیش از 17 درصد از زنان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پروفسور دیل نیهولت و تیمش در مرکز QUT برای ژنومیکس و سلامت شخصی رابطه ژنتیکی بین میگرن و ویژگی‌های گلیسمی را تایید کرده‌اند. به گفته پروفسور دیل نیهولت: " در سال 1935، میگرن به عنوان یک سردرد گلیسمی توصیف شد. صفات گلیسمی مانند مقاومت به انسولین، هایپرانسولینمی (بیش از حد انسولین)، هیپوگلیسمی (پایین بودن سطح قند خون) و دیابت نوع ۲ با میگرن و سردرد مرتبط است".
این یافته‌ها پس از آن به دست آمد که محققان ژنوم هزاران بیمار مبتلا به میگرن را تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند آیا می‌توان هرگونه ارتباط ژنتیکی را بین این دو تعیین کرد یا نه، آن‌ها تجزیه و تحلیل‌های متقابل را برای شناسایی مناطق ژنومی مشترک، مکان‌ها، ژن‌ها و مسیرها پیام رسانی انجام دادند، سپس بر روی روابط اتفاقی آزمایش ترتیب دادند. دکتر رفیق الاسلام، محقق ارشد این مطالعه گفت: " با توجه به ۹ ویژگی گلیسمی که بررسی کردیم، یک همبستگی ژنتیکی قابل توجه برای انسولین ناشتا (سطح انسولین خون) و هموگلوبین گلیکوزیله (جفت شده با گلوکز) با هر دو مشکل میگرن و سردرد پیدا کردیم، در عین حال متوجه شدیم که گلوکز دو ساعته تنها از نظر ژنتیکی با میگرن ارتباط داشت. ما همچنین مناطقی را یافتیم که دارای عوامل خطر ژنتیکی مشترک بین میگرن و انسولین ناشتا، گلوکز ناشتا، و هموگلوبین گلیکوزیله شده، و برای سردرد، مناطق مشترک با گلوکز، انسولین ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله شده، و پروانسولین ناشتا بودند."
همپوشانی ژنتیکی یک گام مهم رو به جلو در درک چگونگی بروز میگرن و ویژگی‌های گلیسمی مرتبط با آن است و راه‌های جدید و هیجان انگیزی را برای مداخله پزشکی باز می‌کند. نیهولت گفت: " ما با شناسایی همبستگی‌های ژنتیکی و جایگاه‌ها و ژن‌های مشترک در تجزیه و تحلیل‌های خود ارتباط مهمی را استنباط کرده‌ایم و بنابراین درک رابطه بین میگرن، سردرد و ویژگی‌های گلیسمی را تایید و بهبود بخشیده‌ایم. این درک بهبود یافته خبر خوشایندی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خواهد بود که این مسائل مهم بهداشتی را مدیریت می‌کنند. همچنین این یافته‌های جدید راه‌هایی را برای توسعه استراتژی‌های درمانی جدید برای مدیریت ویژگی‌های گلیسمی در بیماران میگرن و سردرد، به ویژه افزایش سطح پروانسولین ناشتا برای محافظت در برابر سردرد فراهم می‌کند."
پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه